zap group mishpati logo

זוגות להט"ב: הכירו את הזכויות שלכם

מעמדם המשפטי של בני זוג מאותו מין בישראל אינו שווה לזה של זוגות הטרוסקסואלים. חברי קהילת הלהט"ב מופלים לרעה על רקע נטייתם המינית, והמחוקק מסרב להעניק להם שוויון זכויות בנישואין וגירושין, הורות, פונדקאות ועוד. עם זאת, בעקבות חוק זכויות האדם וחירותו, פסיקות רבות מתבססות על המציאות החדשה

28.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
זוגות להט"ב: הכירו את הזכויות שלכם

למרות שמדינת ישראל מתכחשת לזכויותיהם של בני זוג מאותו מין, יש הכרה מצד בתי המשפט שמודל ההורות הקלאסי משתנה ופסיקות רבות מתבססות על המציאות החדשה. מצד שני, המדינה שלנו מוגדרת יהודית ודמוקרטית והדין היהודי לא מכיר בזוגיות מסוג זה. לכן בנושא בני זוג בני אותו מין, ביהמ"ש הוא הקובע בעזרת הרחבת הדין ופנייה לתחומי משפט שונים.

בית המשפט דן בעניינם של בני זוג מאותו מין כידועים בציבור, ולכן חלים עליהם היבטים משפטיים שניתנו לידועים בציבור, כמו החלת חוק הירושה, טובות הנאה, קצבת שארים, פנסיה וזכויות מקרקעין

האם מדינת ישראל מכירה בנישואי בני זוג מאותו מין?

מדינת ישראל אינה מכירה בנישואי בני זוג מאותו מין, ולמרות זאת בני זוג להט"ב נישאים בחו"ל או מקיימים טקסים אלטרנטיביים בארץ. כאשר בני הזוג נישאים בחו"ל, תעודת הנישואין היא רק תעודה טכנית לרישום במרשם האוכלוסין והיא אינה מקנה להם זכויות וחובות של בני זוג נשואים, בניגוד לזוגות הטרוסקסואלים.

כאשר בני זוג מאותו מין פונים לביהמ"ש, עניינם נדון כידועים בציבור אם הם עומדים בחזקות שגובשו בבתי המשפט. יש כמה היבטים משפטיים שניתנו לידועים בציבור, כמו החלת חוק הירושה (למרות שהחוק מציין במפורש איש ואישה). בנושא טובות הנאה להם זכאים ידועים בציבור, קצבת שארים, פנסיה, זכויות מקרקעין - פטור ממס שבח, פטור ממס רכישה ועוד. כך גם חוק יחסי ממון שמאפשר לאשר הסכם ממון שנערך על ידי בני זוג מאותו המין וכן חוק למניעת אלימות במשפחה חל עליהם גם.

כשבן זוג אחד הוא ההורה הביולוגי, בן הזוג שאינו הורה ביולוגי, נדרש להסדיר את מעמדו המשפטי כהורה לכל דבר ועניין

ומה בנושא ההורות של בני זוג בני אותו מין?

הורות הוכרה כזכות יסוד שכל אדם זכאי לה. בני זוג גברים בדרך כלל פונים להליך פונדקאות מחוץ לישראל, כשבן זוג אחד הוא ההורה הביולוגי. בן הזוג שאינו הורה ביולוגי, נדרש להסדיר את מעמדו המשפטי כהורה לכל דבר ועניין.

בפברואר 2020 ניתן פסד על ידי ביהמ"ש העליון שקבע שהמדינה מפלה גברים הומוסקסואליים כאשר אינה מאפשרת להם לפנות להליך פונדקאות בארץ. ביהמ"ש קרא למחוקק לשנות את חוק הפונדקאות ובשמו חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, אך התיקון לחוק הזה לא נראה באופק ובני זוג גברים פונים להליכי פונדקאות בחו"ל ועם הגעתם  לארץ צריכים להסדיר את מעמד ההורה השני באמצעות צו הורות פסיקתי. גם בנות זוג, שאחת מהן לוקחת תרומת זרע ולשנייה אין קשר גנטי לילד, צריכות להגיש בקשה לצו הורות פסיקתי לאחר הלידה.

משמעו של צו הורות פסיקתי הוא הכרה בהורות של אדם מתוקף הקשר הזוגי שבו הוא נמצא עם ההורה הביולוגי של הילד. המשמעות היא שבני הזוג או בנות הזוג יגדלו את הילד כשווי זכויות וחובות

מהו צו הורות פסיקתי?

צו הורות פסיקתי הוא יציר פסיקה, זה לא משהו שהחוק קובע אלא ביהמ"ש נדרש לפתח  בעצמו, כדי להתמודד עם סוגית ההורות. לפני שהוציאו את צו ההורות הפסיקתי, בני הזוג נאלצו לפנות למעין הליך של אימוץ. משמעו של הצו הוא הכרה בהורות של אדם מתוקף הקשר הזוגי שבו הוא נמצא עם ההורה הביולוגי של הילד. המשמעות היא שבני הזוג או בנות הזוג יגדלו את הילד כשווי זכויות וחובות. הצו קובע שממועד החלתו, בן הזוג משמש כהורה לילד.

בגלל החשיבות הרבה של גיבוש ההסכמים וההבנות בין בני או בנות הזוג, חשוב להיעזר בעורכי דין עם ניסיון משמעותי בנושא זכויות להט"ב

מה קורה כשבני הזוג נפרדים?

כפי שקובע צו ההורות הפסיקתי, שני בני הזוג הם הורים לכל דבר, לכן הם חייבים להסדיר את הנושאים הכרוכים בגידול  הילדים כמו מזונות, משמורת, הסדרי ראייה וכדומה. ככל ובני הזוג לא יסדירו בעצמם את העניינים הנלווים לפרידתם ותתעורר מחלוקת, יתערב בית המשפט ויחיל את הפרקטיקות השונות הנהוגות בסכסוכים המתגלעים במסגרת המשפחות החדשות.

זוגות להט"ב: הכירו את הזכויות שלכם(1)

לסיכום, מדינת ישראל מסרבת להעניק לזוגות להט"ב זכויות שוות, ושינוי אינו נראה באופק. מציאות זו מחייבת זוגות בני אותו מין להסדיר מראש את כל הנושאים הנוגעים לחיים משותפים, ניהול משק בית משותף והורות משותפת כדי להימנע מהליכים משפטיים ומחוסר הוודאות הכרוך בפנייה לבתי המשפט. בגלל החשיבות הרבה של גיבוש ההסכמים וההבנות בין בני או בנות הזוג, חשוב להיעזר בעורכי דין עם ניסיון משמעותי בנושא זכויות להט"ב.

* משרד עורכי דין וגישור ליאורן עמר מציע ייצוג וייעוץ משפטי מקיף, עריכת הסכמים וניהול תביעות בבתי המשפט לענייני משפחה. עו"ד ליאורן עמר בעלת ניסיון וידע משפטי רחב בתחום דיני המשפחה, ובפרט בענייני מעמדם של זוגות בני אותו המין

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים