zap group mishpati logo

האם רשות מקומית חייבת לטפל בכל בור בכביש?

על פי הפסיקה, התשובה לכך שלילית ועיריות לא חייבות לטפל בכל מפגע ומפגע. מתי הן חייבות לפעול ומתי לא? סקירת פסיקה

מאת: עו"ד חן שמחי
08.11.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
האם רשות מקומית חייבת לטפל בכל בור בכביש?

אם החלקתם על מדרכה או נפלתם לבור וכתוצאה מכך נפצעתם, אתם בוודאי שוקלים לתבוע את הרשות המקומית שלא הסירה אותו מפגע. עם זאת, חשוב לדעת כי על פי הפסיקה, רשויות מקומיות לא חייבות לכסות באופן אוטומטי כל מפגע, אלא רק מפגעים מסוימים.

מהי, אם כן, האחריות של הרשות המקומית ביחס למניעת מפגעים בשטחים ציבוריים ומתי כדאי לתבוע את העירייה על הנזק שנגרם לכם? על שאלות אלו נבקש להשיב בשורות הקרובות.

מחד, מטילה הפסיקה חובה מוגברת על הרשויות המקומיות לזהות מפגעים ולטפל בהם, ומאידך היא מטילה גם אחריות על מי שעושה שימוש בדרך

חובה מוגברת על העירייה לזהות מפגעים

רשויות מקומיות אחראיות למנוע מפגעים בשטחים ציבוריים מכוח פקודת העיריות. סעיף 249 (11) לפקודה קובע כי על העירייה לדאוג למצבו התקין של כל רחוב שאיננו שטח פרטי, וסעיף 235 מורה לה לדאוג לניקיון, לתאורה ולניקוז, וכן "למנוע ולהסיר מכשולים" הקיימים ברחוב.

עוד מוטלת על העירייה חובת זהירות כלפי כל מי שעושה שימוש ברחוב, זאת על פי פקודת הנזיקין. בית המשפט העליון פסק כי חובת זהירות זו המוטלת על הרשות נועדה "למנוע סיכונים מיותרים לעוברים ושבים ברחובותיה של אותה רשות (ע"א 862/80 עיריית חדרה נ' זוהר).

מחד, מטילה הפסיקה חובה מוגברת על הרשויות המקומיות לזהות מפגעים ולטפל בהם, ומאידך היא מטילה גם אחריות על מי שעושה שימוש בדרך. אחריות זו בא לידי ביטוי בצורה של אשם תורם, שעשוי להיות מוטל על מי שנפגע בדרך ונהג בפזיזות או לא הסתכל סביב.

לא כל סדק יוכר כמפגע, ובפרשת רינה קרמר נקבע ביחס למדרכה שעליה החליקה המערערת: "בסך הכל מדובר במשטח ישר ואחיד ללא חורים או חריצים גדולים, ואין לראות בו מכשול של ממש"

האלמנטים שעשויים להכריע את התביעה

האם מדובר במפגע בולט לעין - הפרמטר אולי החשוב ביותר לעניין אחריות הרשות המקומית הוא אם מדובר במפגע בולט לעין. בעניין זה קבעה הפסיקה כי הרשות המקומית לא יכולה לטפל באופן אוטומטי בכל מפגע ומפגע.

כך למשל, בתיק שבו החליקה מערערת ברחוב תלול כתוצאה מבליטה במדרכה, קבע בית המשפט כי מדרכות "אינן שטח סטרילי ואין להתייחס אליהן כאל מקומות שאין בהם סדקים ושיפועים" ת"א (חי') 1205/62 בורנשטיין נ' עיריית צפת.

בעניין אחר קבע העליון כי הרשות המקומית אמנם צריכה לטפל בכל מפגעי הבטיחות בדרכים, "אולם לא כל סטייה מיושר מתמטי מהווה מפגע" (ע"א 4344/97 כהן ג'ני נ' עיריית רמת גן).

על פי הפסיקה, לא כל סדק יוכר כמפגע, ובפרשת רינה קרמר נקבע ביחס למדרכה שעליה החליקה המערערת: "בסך הכל מדובר במשטח ישר ואחיד ללא חורים או חריצים גדולים, ואין לראות בו מכשול של ממש" (ע"א 189/93 רינה קרמר נ' עיריית ירושלים).

קרבת המפגע לביתו של התובע - ככל שהמקום שבו נפגע התובע קרוב יותר למקום מגוריו, כך ייטה בית המשפט להטיל עליו אשם תורם בשיעור משמעותי יותר. הנחת המוצא היא שאדם אמור להכיר טוב יותר את סביבת מגוריו, ולכן אם המפגע המדובר קרוב לביתו, יהיה עליו יותר לשים אליו לב.

האם המפגע הוצב כדין – אם לא ניתן אישור למפגע הרלוונטי הדבר מהווה אינדיקציה לאחריות הרשות המקומית. כך לדוגמה, בתיק שבו טיפל הח"מ החליקה אישה בשנות השמונים לחייה על פטריות בטון שהוצבו בסמוך לתחנה המיועדת להורדה והעלאה של נוסעים. באותו מקרה לא התבקש אישור להציב אותן פטריות, על אף דרישת חוק התכנון והבנייה.

האם העירייה ביצעה ביקורת שיטתית – פרמטר נוסף נוגע למידת הפיקוח של העירייה על המפגע. על פי הפסיקה, כדי לצאת ידי חובה, לא די בכך שהעירייה תטען שבדקה את האזור, אלא עליה להציג את התכנית הסדורה שלה לטיפול במפגעים ואסמכתאות לכך שאכן בוצעו במקום ביקורות.

גם אם נראה לכם שהפגיעה שנגרמה לכם מבור בכביש או ממדרכה שבורה איננה מזכה בפיצוי, אל תוותרו ובדקו את הזכאות שלכם

מה אפשר לעשות אם נפגעתם ממפגע כלשהו?

אם נפצעתם בדרך, עומדות בפניכם שלל אפשרויות. הצרה היא שפעמים רבות דווקא מי שנפגעים הם קשישים שאינם מודעים לזכויותיהם. פרט להגשת תביעה נגד הרשות המקומית, אפשרות נוספת היא לבדוק את הזכאות שלכם לקבלת פיצוי מחברת הביטוח, למשל אם אתם מחזיקים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות או שאחד מרכיבי הפוליסה שלכם כולל אובדן כושר עבודה.

אפשרות אחרת היא לתבוע את הביטוח הלאומי בתביעת "דמי תאונה". במקרה כזה מגיע לנפגע פיצוי על אובדן ימי עבודה בשווי של 90 ימים. אם התאונה נגרמה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, ניתן לדרוש מביטוח לאומי פיצוי על תאונת עבודה.

לסיכום, על פי הפסיקה, אחריות הרשות המקומית למפגעים היא נרחבת, אך לא בלתי מוגבלת. גם אם נראה לכם שהפגיעה שנגרמה לכם מבור בכביש או ממדרכה שבורה איננה מזכה בפיצוי, אל תוותרו ובדקו את הזכאות שלכם. לצורך כך, מומלץ לפנות לעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא שיידע לייעץ לכם אם להגיש תביעה. עורך דין מנוסה יידע לנסח עבורכם בצורה מיטבית את כתב התביעה באופן שיאפשר לכם למצות את זכויותיכם, ובמידת הצורך ינהל בשמכם משא ומתן לפשרה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה