zap group mishpati logo

סלחנות על שימוש בקנאביס? לא כשאתם מאחורי ההגה

הסלחנות הכללית של גורמי האכיפה והמשפט בנוגע לצריכת קנאביס לשימוש אישי אינה תקפה בזמן נהיגה - נוכחות של שרידי קנאביס בגוף הנהג, גם זמן רב לאחר השימוש, מהווה עבירה חמורה שעלולה לסכן את רשיון הנהיגה שלכם

27.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
סלחנות על שימוש בקנאביס? לא כשאתם מאחורי ההגה

בשנים האחרונות, לצד התחזקות מגמת הלגליזציה, נוקטות המשטרה ומערכת המשפט בגישה סלחנית כלפי צרכני קנאביס, כל עוד מדובר בשימוש אישי בלבד. גישה סלחנית זו הטמיעה בציבור את התחושה שהשימוש בקנאביס מותר ואפשרי, ושגם אם נתפסים - הרשויות יעלימו עין או לכל היותר יטילו קנס לא רציני.

תחושה זו אמנם מבוססת על המתרחש במציאות, אך היא עלולה להטעות נהגים רבים אשר חושבים שבאותו האופן, אם ייתפסו עם שרידי קנאביס בגופם בזמן נהיגה, הדבר ייעלם וייסלח. רובם כלל אינם מודעים לכך שבכל הנוגע לנהיגה, שימוש בקנאביס הוא עבירה חמורה הרבה יותר מאשר נהיגה תחת השפעת אלכוהול, וזאת גם אם עברו שעות ואף ימים ממועד השימוש.

חשוב להבין כי בנהיגה בשיכרות תחת השפעת סמים, עצם נוכחות הסם בגוף היא עבירה, גם אם ברור כשמש שהשפעתו על הנהג כבר התפוגגה

נהיגה תחת השפעת סמים

דיני התעבורה מגדירים נהיגה תחת השפעת סמים כעבירת נהיגה בשיכרות. נהג שייתפס כשבגופו סם או תוצר חילוף של סם יואשם בנהיגה בשיכרות בנסיבות סמים. כיוון שהשימוש בקנאביס, בניגוד לאלכוהול, אינו חוקי בפני עצמו, נהיגה תחת השפעת קנאביס נלקחת בחומרה רבה הרבה יותר מאשר נהיגה תחת השפעת אלכוהול ומלווה בעונשים חמורים בהתאם.

ראשית, לקצין משטרה קיימת סמכות חוקית לבצע שימוע בטרם החלטה על פסילה מנהלית של רשיון הנהיגה ל-30 יום וכן להוציא הודעת איסור שימוש ברכב לתקופה זהה. מעבר לכך, נהג שיורשע בעבירה של נהיגה בשיכרות בנסיבות סמים, ייאלץ להתמודד עם פסילת רשיון למינימום של שנתיים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס, ובסיום הפסילה יצטרך לעבור טסט ותאוריה ולהיבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לוודא שהוא מתאים וכשיר לחזור לחזרה לנהיגה. אם מדובר בעבירה חוזרת, בית המשפט עלול להטיל על נהג שכזה אף מאסר מאחורי סורג ובריח.

בנוסף, חשוב להבין כי בנהיגה בשיכרות תחת השפעת סמים, עצם נוכחות הסם בגוף היא עבירה, גם אם ברור כשמש שהשפעתו על הנהג כבר התפוגגה. כיוון שהקנאביס שורד בגוף למשך זמן ממושך, שעשוי להגיע עד שלושה ואפילו ארבעה שבועות, נהג שייתפס עם שרידי קנאביס בגופו עשוי להיות מורשע בנהיגה בשיכרות בנסיבות סמים, גם אם הפעם האחרונה שעישן או צרך סמים היתה לפני שבוע או יותר, וברור לחלוטין כי הוא אינו נמצא תחת השפעת הסם.

סימנים כמו דיבור מבולבל, נהיגה מזגזגת, אי יציבות ועיניים אדומות עלולים להקים חשד סביר ולהוות עילה לנטילת בדיקת שתן לנהג

בדיקת נוכחות לסם - רק בהינתן חשד סביר

הבדל נוסף בין נהיגה בשיכרות תחת השפעת אלכוהול לבין נהיגה בשיכרות תחת השפעת סמים הוא שבדיקות לאיתור אלכוהול בגוף יכולות להיעשות כביקורת שגרתית של המשטרה ללא כל צורך במתן הסבר או בקיומו של חשד סביר, בעוד שבדיקות לאיתור נוכחות סמים בגוף יכולות להיעשות רק בהינתן חשד סביר לשימוש בסמים.

החשד הסביר יכול לעלות מתוך מידע מודיעיני, מאופן הנהיגה או מהמפגש הראשוני של השוטר עם הנהג במקרה של עיכוב לבדיקת רשיונות, למשל. סימנים כמו דיבור מבולבל, נהיגה מזגזגת, אי יציבות ועיניים אדומות עלולים להקים חשד סביר ולהוות עילה לנטילת בדיקת שתן. אולם, יש לציין כי על פי הפסיקה, עיניים אדומות כשלעצמן אינן מקימות חשד סביר, בייחוד אם המפגש עם השוטר הוא בשעת לילה מאוחרת.

בהינתן חשד סביר, רשאי השוטר לעכב את הנהג בדרישה להגיע לביצוע בדיקת שתן לגילוי סמים. בדיקה זו תישלח למעבדה ואם אכן יימצאו שרידי סם בשתן, יוגש כתב אישום נגד הנהג והוא יקבל הזמנה לבית המשפט לתעבורה. במקרה של תאונת דרכים, רשאי השוטר לדרוש ביצוע בדיקת שתן ואף בדיקת דם ללא צורך בקיום חשד סביר.

חשוב לזכור לא להודות שצרכתם קנאביס, גם אם זה היה לפני זמן רב שכן, עצם נוכחות הסם היא עבירה ובהודאתכם אתם עלולים לחזק את החשדות נגדכם

כיצד לפעול אם נעצרתם בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

כיום, כל שוטר מצויד במצלמת גוף ומחויב להשתמש בה לתיעוד המפגש עם האזרח, אך הפרקטיקה מראה ששוטרים רבים מפעילים את מצלמת הגוף שלהם רק אחרי שלטענתם כבר ביססו חשד סביר, דבר שלא מאפשר תיעוד של מה שהוביל אותם לכך.

לפיכך, אם נעצרת בחשד לנהיגה בשיכרות תחת השפעת סמים, לפני הכל – פתח את מצלמת הסמארטפון שלך ותעד את המפגש עם השוטר מתחילתו. אם השוטר מורה לך לא לעשות זאת, בקש ממנו להפעיל את מצלמת הגוף שלו, שכן תיעוד זה עשוי לשמש כראיה לטובתך בהמשך.

הן לשם ביצוע בדיקת שתן והן לשם ביצוע חיפוש ברכב, צריך להיות לשוטר חשד סביר לנהיגה תחת השפעת סמים. ללא חשד סביר, תידרש הסכמתו של הנהג, אך הוא רשאי לסרב מבלי שעצם הסירוב יהווה עילה לחשד סביר נגדו. 

עם זאת, במידה שנהג מסרב לבצע בדיקת שתן/ דם ובהמשך, בבית המשפט, יתברר כי אכן היה לשוטר חשד סביר לדרישת הבדיקה, הנהג יסתכן בכך שסירוב לביצוע הבדיקה מקים עבירה נפרדת ועצמאית השקולה בחומרתה לעבירת נהיגה בשיכרות. אם כך, מומלץ לסרב לביצוע החיפוש והבדיקה, להצהיר כי אתם מעוניינים לשתף פעולה אך מוכנים לעשות זאת רק לאחר היוועצות עם עורך דין, אשר ישמע את פרטי המקרה וינחה אתכם כיצד להתנהל.

חשוב לזכור לא להודות שצרכתם קנאביס, גם אם זה היה לפני זמן רב שכן, כאמור, עצם נוכחות הסם היא עבירה ובהודאתכם אתם עלולים לחזק את החשדות נגדכם, דבר שיוביל להרשעתכם בעבירה חמורה במיוחד בהמשך, בפני בית המשפט.

הטכנולוגה לאיתור שרידי סם באמצעות בדיקת רוק, בדומה לבדיקת הינשופון לאיתור אלכוהול, כבר קיימת, תיקון חקיקה שמאפשר את השימוש בה כבר עבר וכעת זהו רק עניין של זמן עד שתיכנס לשימוש

נערכים לקראת לגליזציה

ככל שמתחזקת הקריאה להורות על לגליזציה, כך נערכות רשויות החוק והאכיפה ליום שאחרי. כבר היום נמנעת המדינה מלהגיש כתבי אישום נגד נהגים בעלי רשיון לקנאביס רפואי, בתנאי שצרכו את הקנאביס בהתאם להיתר ולהוראות משרד הבריאות, ולא בזמן הנהיגה או בסמוך לה. בנוסף, פועלת פרקליטות המדינה לעריכת נוהל מסודר לטיפול בצריכת קנאביס רפואי ונהיגה.

כמו כן, המשטרה עובדת על קבלת טכנולוגיה המאפשרת איתור שרידי סם באמצעות בדיקת רוק, בדומה לבדיקת הינשופון לאיתור אלכוהול. הטכנולוגיה קיימת, תיקון חקיקה שמאפשר את השימוש בה כבר עבר וכעת זהו רק עניין של זמן עד שתגיע לארץ ותיכנס לשימוש. ברגע שזה יקרה, כל שוטר יוכל לעצור נהג ולבקש ממנו לעבור בדיקת רוק גם ללא חשד סביר. אם בבדיקת הרוק תימצא אינדיקציה לשימוש בסם, הדבר יהווה חשד סביר שיאפשר לשוטר לדרוש מהנהג נטילת בדיקת שתן/ דם.

אולם עתה, החוק לא קובע האם סירוב לביצוע בדיקת רוק יקים כשלעצמו חשד סביר המאפשר לשוטר לדרוש מנהג לתת דגימת שתן/ דם. ככל הנראה, בתי המשפט יידרשו לשאלה זו כאשר תתחיל האכיפה באמצעות בדיקות הרוק בעתיד.

סלחנות על שימוש בקנאביס? לא כשאתם מאחורי ההגה(1)

לסיכום ועד שזה יקרה, חשוב לזכור שנהיגה תחת השפעת קנאביס היא עדיין עבירה חמורה הרבה יותר מנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ולכן אסור לוותר על היוועצות בעורך דין אשר עשוי לחלץ אתכם מהאישום החמור באופן מוחלט או לחלופין, במידת הצורך, להגיע עבורכם להסדר טיעון מקל.

עו"ד חזי כהן מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג חשודים ונאשמים בעבירות תעבורה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים