zap group mishpati logo

הילדים כל היום מול המסך בתקופת הקורונה? כך תשמרו על פרטיותם

השימוש התכוף של ילדים במחשבים בזמן הסגר מעורר חשש לפגיעה בפרטיותם. איך שומרים עליהם ומה חייבים להסביר? כמה עצות חשובות לרגל יום הגנת הפרטיות ברשת

מאת: מערכת זאפ משפטי
28.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הילדים כל היום מול המסך בתקופת הקורונה? כך תשמרו על פרטיותם

קצת קשה לדבר על פרטיות בתקופת הקורונה. הילדים מסתובבים כל היום בבית, ולהורים אין רגע דל. כשהילדים מתחילים לטפס על הקירות ולאבא ואמא נגמרת הסבלנות, הם מוצאים את עצמם פונים אל הפתרון הנוח והזמין ביותר עבורם בתקופת הקורונה: המסך.

ילדים רבים מבלים שעות מול הטלוויזיה ורבים עוד יותר כמעט לא מרימים את הראש בתקופה זו מהסמארטפון או ממסך המחשב. אלא שפרט לנזק הבריאותי שחשיפה ממושכת כזאת עלולה לגרום לילדים, היא טומנת בחובה סיכון חמור לא פחות לפגיעה בפרטיות שלהם.

לרגל יום הגנת הפרטיות ברשת האינטרנט אשר חל היום, קיבצנו כמה כללי אצבע חשובים שיסייעו לשמור על פרטיות הילדים שלכם ברשת בתקופה מאתגרת זו.

יש להסביר לילדים כי בזמן המשחק אסור להם למסור לאחרים את שמם האמיתי, את המיקום שלהם ואת כתובת המגורים במסגרת פרופיל המשתמש המבוקש

משחקים באינטרנט? בלי פרטים מזהים בבקשה

בנכם או בתכם אוהבים להוריד לטלפון משחקים באינטרנט? הקפידו לפקוח עליהם עין. אל תאפשרו להם להוריד משחקים מחנות האפליקציות בלי לבקש מכם רשות קודם לכן, והעבירו להם מסר ברור, שלא ימסרו מידע אישי בזמן המשחק בלי שישתפו אתכם בכך.

יש להסביר לילדים שבדרך כלל אינם ערים לכך, כי בזמן המשחק אסור להם למסור לאחרים את שמם האמיתי, את המיקום שלהם ואת כתובת המגורים במסגרת פרופיל המשתמש המבוקש. הזהירות בעניין זה קריטית כדי לא לאפשר לאחרים גישה למידע לא רצוי.

להורים מומלץ לבדוק את הגדרות הפרטיות של ילדיהם טרם כניסתם לרשתות החברתיות ולבחון את השינויים בהגדרות מדי פעם

רשתות חברתיות? זהירות עם התמונות והסרטונים

במיוחד ברשתות חברתיות, כמו טיקטוק או אינסטגרם, יש נטייה לשתף מידע בלי מסננות, ואתם חייבים לעזור לילדים שלכם להישמר. הדגישו בפניהם את הצורך לחשוב היטב לפני שהם משתפים תמונות וסרטונים ולשתף בפוסטים רק מידע שאיננו פרטי.

עצה חשובה נוספת לגבי הפעילות ברשתות החברתיות היא לא לצרף אנשים שאינם מוכרים לילדיכם כחברים. במקרים רבים מדובר בפיתיון לגניבת מידע. להורים מומלץ לבדוק את הגדרות הפרטיות של ילדיהם טרם כניסתם לרשתות החברתיות ולבחון את השינויים בהגדרות מדי פעם.

אם קיבלתם מייל המורה לכם על צורך בשינוי סיסמה, מבלי שעשיתם דבר, היזהרו מלאשר אותו. אתם עלולים לגרום להתקנת תוכנה זדונית שתאפשר לעקוב אחריכם

ווטסאפ ודואר אלקטרוני? אל תפתחו קבצים חשודים

סכנות נוספות טמונות בדואר האלקטרוני, בווטסאפ ובהודעות ה-SMS המתקבלות בטלפון הנייד. הקפידו להסביר לילדיכם שאסור להם לפתוח קבצים חשודים, ובכלל זה הודעות SMS חשודות וקבצי דואר אלקטרוני שאינם מוכרים. מהרו למחוק את אלה.

אם לדוגמה קיבלתם מייל המורה לכם על צורך בשינוי סיסמה, מבלי שעשיתם דבר, היזהרו מלאשר אותו. אתם עלולים לגרום להתקנת תוכנה זדונית שתאפשר לעקוב אחריכם. אל תשיבו להודעת דואר אלקטרוני ממישהו שאתם לא מכירים ואל תלחצו על לינקים חשודים. עוד מילה על ווטסאפ: לעולם אל תעבירו סיסמאות ומספרי אשראי בהודעות כתובות בווטסאפ. העבירו את המידע הרגיש אך ורק בעל-פה או לכל היותר בשיחת טלפון.

הסבירו לילדיכם על החשיבות שיש בקביעת קוד למכשירים הדיגיטליים. יש לקבוע קוד מורכב, שקשה לנחש, ולא תאריך יום הולדת למשל או רצף מספרים

שימוש בטלפון הנייד? בידקו אילו הרשאות אתם מאשרים

אל תאפשרו לילדים שימוש חופשי בטלפון הנייד שלכם, ובכל מקרה התקינו עליו סיסמת גישה. הסבירו לילדיכם על החשיבות שיש בקביעת קוד למכשירים הדיגיטליים. יש לקבוע קוד מורכב, שקשה לנחש, ולא תאריך יום הולדת למשל או רצף מספרים.

פרט לקביעת סיסמאות גישה חזקות, עליכם להבהיר לילדיכם את הצורך בזהירות רבה כאשר הם מורידים תכנים מהרשת. אל תורידו קבצים ממקורות לא ידועים, וכאשר אתם מורידים אפליקציות, שימו לב להרשאות שאתם מאשרים.

תוכנות ריגול זדוניות שעלולות להיות מותקנות במכשיר יכולות לאפשר לצלם את הילדים שלכם ללא ידיעתכם. היו מודעים לכך

שימוש במצלמה? שיקלו לשים מדבקה על העינית

המצלמה בטלפון הנייד אולי נראית תמימה, אבל תוכנות ריגול זדוניות שעלולות להיות מותקנות במכשיר יכולות לאפשר לצלם את הילדים שלכם ללא ידיעתכם. היו מודעים לכך, ואם אתם חוששים מפגיעה בפרטיות הילדים, שיקלו להדביק מדבקה על העינית במצלמה.

לסיכום, זיכרו כי האינטרנט ובוודאי הרשתות החברתיות אינם מקום פרטי. צריך להיזהר מהמידע שמשתפים, שייתכן שיהיה קשה מאוד למחוק בהמשך. הבהירו לילדים שלכם שלא לשתף מידע אישי עליהם ולא למסור מידע על המיקום שלהם או את שמם האמיתי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה