zap group mishpati logo

לחירות ולעצמאות כבר יצאתם – אבל האם אתם מפקידים לפנסיה ולקרן השתלמות?

נכון, קשה לומר שהחיים כעצמאי הם חיי חירות, אבל כעצמאים אתם בהחלט אדונים לעצמכם. להגדרה זו נלוות מחויבויות רבות, אחת מהן היא הצורך בתכנון מס יעיל ומיטבי, אותו תוכלו להבטיח באמצעות הפקדות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות

04.04.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
לחירות ולעצמאות כבר יצאתם – אבל האם אתם מפקידים לפנסיה ולקרן השתלמות?

שנת המס 2021 אמנם התחילה כבר לפני שלושה חודשים, אבל עכשיו, כשרוחות האביב מגיעות בתזמון מדויק עם פתיחת המשק מחדש, זה בדיוק הזמן לעשות סדר גם בעסק שלכם, וליתר דיוק בתכנון המס שלכם.

כעצמאים, ודאי מוכרת לכם התחושה המתסכלת שהמדינה, בדמות דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה, נוגסת בחלק נכבד מההכנסות שלכם. תחת תחושה זו ובתוך המרוץ האינסופי למקסם רווחים או לכל הפחות לסגור את החודש בכבוד, נראה כמעט בלתי אפשרי להפריש כספים לקרנות השקעה ולמעשה לצמצם עוד יותר את תזרים המזומנים.

אבל – וזו נקודה שחשוב במיוחד להבין – באמצעות ההפקדה לקרן פנסיה ולקרן השתלמות, המדינה למעשה מאפשרת לכם להקטין את הסכומים שמופנים לתשלום המסים, וזאת לצד החיסכון שממנו תוכלו ליהנות בגיל הפרישה (קרן פנסיה) או אחרי שש שנים (קרן השתלמות).

עצמאי ללא חיסכון פנסיוני עלול למצוא את עצמו בגיל הפרישה כשהוא חי על קיצבת זיקנה בלבד, כלומר נאלץ להסתפק בסכום זעום שלא מספיק למחיה בסיסית

יתרונות החיסכון הפנסיוני לעצמאים

ראשית, חשוב לציין כי החל מ-2017, עצמאים מחויבים על פי חוק להפריש חלק מהכנסתם לחיסכון פנסיוני. עצמאי שלא יפקיד לקרן פנסיה לבחירתו את הסכומים הקבועים בחוק – ייקנס. על אף האמור בחוק, עצמאים רבים נמנעים עדיין מביצוע הפקדות לקרן פנסיה, בעיקר בשל החשש מפגיעה בתזרים המזומנים. החשש, כמובן, מובן לחלוטין, בעיקר לאחר השנה האחרונה, אך עם זאת אסור להתעלם מתכנון העתיד.

קיראו עוד בנושא >>> ניהול הוצאות מוכרות: הכסף שאתם מוציאים יכול להפוך לכסף שאתם מרוויחים

עצמאי ללא חיסכון פנסיוני עלול למצוא את עצמו בגיל הפרישה כשהוא חי על קיצבת זיקנה בלבד, כלומר נאלץ להסתפק בסכום זעום שלא מספיק למחיה בסיסית. כדי לא להגיע למצב כזה ועל מנת להימנע מ"זריקת כסף לפח" בצורה של תשלום מסים, מעניקה המדינה שורה של הטבות מס לחוסכים.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שההפרשה הפנסיונית נחלקת כך ש-2/3 מהכספים מופרשים לטובת רכיב התגמולים, והשליש הנותר מופרש לטובת רכיב סיוע, אותו תוכלו למשוך לא רק בגיל פרישה אלא גם אם אתם מובטלים.

המדינה מחזירה כסף על הפקדה לקרן פנסיה ולקרן השתלמות בצורת הטבות מס שעשויות להגיע ליותר מ-30% מההפקדה

חובת ההפרשה לפנסיה לעצמאים

סכום ההפקדה הקבוע בחוק הוא סכום המינימום האפשרי. ניתן להפקיד מעבר לסכום זה וכך להגדיל את החיסכון הפנסיוני ואת קיצבת הפנסיה העתידית וליהנות מהטבות מס נוספות. חובת ההפרשה המינימלית מחולקת ל-2:

  • עד מחצית מהשכר הממוצע במשק – חובת הפרשה של 4.45%.
  • מעל מחצית מהשכר הממוצע במשק ועד לגובה השכר הממוצע במשק – חובת הפרשה של 12.55%.

עבור עצמאי שהוא גם שכיר: אם סך ההפקדה כשכיר (כולל החלק שמפקיד המעסיק) עולה על חובת ההפקדה כעצמאי – אין חובת הפקדה כעצמאי. אחרת, יש להפקיד את המינימום הנדרש כעצמאי בניכוי ההפקדה כשכיר.

פקודת מס ההכנסה קובעת כי עצמאי יקבל הטבת מס מסוג ניכוי מס הכנסה עבור הפקדות לקרן השתלמות בסך של עד 4.5% מההכנסה השנתית

הטבות המס הנלוות לחיסכון פנסיוני

המדינה מחזירה כסף על הפקדה לקרן פנסיה (ולקרן השתלמות) בצורת הטבות מס שעשויות להגיע ליותר מ-30% מההפקדה. הטבת המס של עצמאים לזיכוי בהפקדה לפנסיה עומדת על 16.5% (לעצמאי שלא רכש ביטוח אובן כושר עבודה) תחת תקרה שנתית של 34,848 שקל. 11% מההכנסה ינוכו מההכנסה החייבת במס ויינתן אף זיכוי ממס בשיעור של 35% מגובה ההפקדה (כלומר מגובה המס שתידרשו לשם ינוכה סך הזיכוי).

הטבות המס הנלוות לקרן השתלמות לעצמאים

הפקה לקרן השתלמות אינה חובה על פי חוק, אך היא כדאית ומשתלמת במיוחד לעצמאים בשל הטבות המס שקיימות רק בערוץ השקעה זה:

  • הטבת מס הכנסה במעמד ההפקדה, שתוכר כהוצאה מוכרת באותה שנת מס.
  • פטור מתשלום מס רווח הון על רווחים שנוצרו מתוך ההפקדות, עד לתקרת הפקדות שנתית (על סכומי הפקדה שחורגים מהתקרה השנתית ייגבה מס רווח הון של 25% על הרווח מהסכום העודף).

תקרת ההפקדה בקרן השתלמות לעצמאים

פקודת מס ההכנסה קובעת כי עצמאי יקבל הטבת מס מסוג ניכוי מס הכנסה עבור הפקדות לקרן השתלמות בסך של עד 4.5% מההכנסה השנתית. תקרת ההכנסה השנתית המזכה בהטבת מס זו קבועה גם היא בחוק ועומדת ב-2021 על 263,000 שקל.

סכומים שיופקדו מעבר לתקרת ההפקדה השנתית לקרן השתלמות, שעומדת (על פי חישוב של 4.5% מ-263 אלף שקל) על 11,835 שקלים, ימוסו לפי מדרגת המס שלכם אך עדיין יהיו פטורים ממס רווח הון, עד לתקרת הפקדה שנתית שאינה תלויה בהכנסה השנתית ועומדת על 18,480 שקל

עבור עצמאי שהוא גם שכיר (ובעל קרן השתלמות לשכירים) הטבה כפולה לא אפשרית. תקרת ההפקדה האפשרית כעצמאי תחושב על ידי קיזוז השכר המובטח שלכם כשכירים מתוך תקרת ההכנסה להפקדות לקרן השתלמות עצמאים, ומסכום זה תיגזר תקרה של 4.5%.

אמנם חישוב לפי השכר המובטח ולא לפי סכומי ההפקדה כשכיר נשמע לא הוגן, בייחוד אם המעסיק מפקיד פחות מתקרת ההפקדה השנתית לשכיר, אך כך זה עובד. אם המעסיק שלכם אכן מפקיד עבורכם סכום נמוך מהמקסימום האפשרי, מומלץ לחשב כיצד תקבלו את הטבת המס הגדולה יותר – כעצמאי + שכיר או רק כעצמאי.

על מנת לוודא שאתם מצליחים למצות את מקסימום הטבות המס שלכם וכדי לדאוג לתכנון מס אופטימלי עבור העסק שלכם, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי של רואה חשבון

מתי לבצע את ההפקדות?

עצמאים יכולים לבחור את אופן ההפקדה לקרן השתלמות – סכומים חודשיים או תקופתיים לאורך השנה או סכום חד פעמי בסופה. ככלל, נחשוב תמיד על האיזון בין הרווחיות העסקית וההפרשה הכדאית מתוך הרווח, לבין תזרים המזומנים. לרוב, מומלץ יהיה לבצע את ההפקדות בתשלומים ולקראת סוף השנה, בהתאם למצב העסק, להשלים עד לגובה התקרה המזכה.

הנהלת חשבונות, תכנון מס

חשוב להביא בחשבון שההפקדה מוכרת רק ברגע שהיא נקלטת בחברה שמנהלת את קרן ההשתלמות ולכן מומלץ לבצע את ההפקדות של סוף השנה מספר ימים לפני סיומה. על מנת לוודא שאתם מצליחים למצות את מקסימום הטבות המס שלכם וכדי לדאוג לתכנון מס אופטימלי עבור העסק שלכם, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי של רואה חשבון.

רו"ח רוזין-אילוז אילנה היא בעלת משרד עצמאי לראיית חשבון, ייעוץ ותכנון מס וליווי עסקי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים