zap group mishpati logo

כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך ומי זקוק לו? מתי מומלץ לערוך אותו? כיצד מוודאים שהוא אינו מנוצל לרעה? מדוע לערוך ייפוי כוח מתמשך בנוסף לצוואה? כל זאת ועוד בכתבה הבאה

31.05.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

החיים הם יפים ולעיתים קרובות מחייכים אלינו. חשוב ליהנות מכל יום ולחייך אליו בחזרה. יחד עם זאת כאנשים בוגרים אנו יודעים שהכל יכול לקרות לכולנו תמיד ובכל רגע. כמו כן, לכל אדם עומדת הזכות לקבוע את מסלול חייו ואת עתידו בעצמו, אך מה קורה כאשר אדם מאבד את צלילות דעתו וכושר השיפוט שלו נפגע? אם בשל מחלה קשה, אם בשל תשישות או פגיעה נפשית. במצב כזה, בו האדם עדיין בחיים אך אינו יכול לתפקד, עולות שאלות רבות: מי דואג לרווחתו? לרכושו? לטיפול הרפואי שלו? מי מקבל החלטות בשבילו? לצורך כך נולד המנגנון של יפוי כוח מתמשך.

ראשית, אדגיש כבר בפתיחה כי חשוב להיערך למקרה כזה מראש, עוד היום, לגשת לעו"ד שעבר הסמכה לעריכת ייפוי כוח מתמשך ולקבל הסבר מפורט. עורך הדין שעורך את המסמך חייב  להכיר את הממנה ואורחות חייו על מנת שיוכל לייעץ לו ולערוך עבורו מסמך ייפוי כוח מתמשך שמתאים לו, לצרכיו ולרצונותיו.

באמצעות המנגנון המשפטי של ייפוי כוח מתמשך יכול כל אדם בגיר להתוות בעצמו מראש, בעודו צלול ולפני קרות אירוע מצער, מי ינהל וכיצד את חייו, ענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים במקרה שיאבד את כושר השיפוט שלו

מהו ייפוי כוח מתמשך ומה ההבדל בינו לבין מינוי אפוטרופוס?

בעבר, במקרים בהם אדם איבד את צלילותו היה צורך להגיש לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופסות. לעתים, הדבר היה נעשה ישירות מבית החולים ובלחץ של זמן, כי עלה צורך לקבל החלטה רפואית מיידית. כלומר, הגשת הבקשה נעשתה אחרי שהאדם כבר איבד את כשירותו.

אציין כי הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט לאחר שאדם איבד כשירותו אפשרית גם היום, אך היא כרוכה בביורוקרטיה, בפנייה לבית המשפט, בתשלומי אגרות וכן בפירוט הכספים שבהם משתמש האפוטרופוס לטובת החסוי אחת למספר חודשים. בקיצור, טרטור. מה גם, שהגוף שיחליט בסופו של דבר על זהות האפוטרופוס הוא בית המשפט. לא תמיד זהות של האפוטרופוס וההחלטות שהוא יקבל עבורכם יעלו בקנה אחד עם רצונותיכם כפי שהייתם מקבלים אותם בצלילות הדעת.

בדיוק בשביל זה נולד המנגנון המשפטי של ייפוי הכוח המתמשך אשר באמצעותו יכול כל אדם בגיר להתוות בעצמו מראש, בעודו צלול ולפני קרות אירוע מצער כנזכר למעלה, מי ינהל וכיצד את חייו, ענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים במקרה שיאבד את כושר השיפוט שלו.

תוכלו לבחור ולתת הוראות מראש כיצד ינוהל הרכוש שלכם, היכן תקבלו טיפול סיעודי (בבית או במוסד), אילו טיפולים רפואיים תרצו (או לא תרצו לקבל) ועוד ועוד, בכל אחד מתחומי החיים שלכם

מהם יתרונותיו של ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי הכוח מאפשר לכם לבחור את הדרך בה ינוהלו עניינכם ותוכלו אף לקבוע כי יהיו מספר מיופי כוח, כשכל אחד מופקד על תחום שונה או מיופה כוח אחד, והכל לפי רצונכם. לדוגמה, תוכלו לבחור ולתת הוראות מראש כיצד ינוהל הרכוש שלכם, היכן תקבלו טיפול סיעודי (בבית או במוסד), אילו טיפולים רפואיים תרצו (או לא תרצו לקבל) ועוד ועוד, בכל אחד מתחומי החיים שלכם. על מיופה הכוח לכבד את רצונותיכם, בגבול האפשר כמובן.

ניקח לדוגמה אישה מבוגרת החוששת מהידרדרות של דמנציה שתפגע בכושר השיפוט שלה. באמצעות ייפוי כוח מתמשך היא יכולה לקבוע עוד היום, בעודה צלולה בדעתה, כי אחד מילדיה המתמחה בראיית חשבון ינהל את הרכוש שלה, בעוד שקרוב משפחה אחר, שהיא חשה אליו קירבה אישית, הוא זה שיקבע האם הנסיבות מצדיקות את הוצאתה מהבית למוסד טיפולי.

אם קרה אירוע אשר אחריו איבד האדם את כשירותו וצלילותו, הוא אינו יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך ויהיה על קרוביו לפעול להגשת בקשה לאפוטרופסות מבית המשפט

מתי מומלץ לערוך את ייפוי הכוח המתמשך?

עקרונית, כל אדם בגיר שמעוניין לקבוע בעצמו את עתידו יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך בכל רגע בחייו, וכל עוד הוא כשיר נפשית. חשוב לציין כי אם קרה אירוע אשר אחריו איבד האדם את כשירותו וצלילותו, הוא אינו יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך ויהיה על קרוביו לפעול להגשת בקשה לאפוטרופסות מבית המשפט. לכן, כדאי להקדים ולטפל בנושא של ייפוי הכוח המתמשך ולהמשיך בחיים.

לדוגמה, אדם שסובל ממחלה ממארת, שעלולה להידרדר ולפגוע בתפקודו וצלילותו אפילו אם רק בצורה זמנית, יכול להשאיר הוראות לגבי אילו טיפולים הוא מעדיף לקבל בעת שיאבד את כשירותו, באילו נסיבות הוא מוכן לעבור מביתו למסגרת טיפולית אחרת ומה יש לעשות בדירה שלו או בכל רכוש אחר שנמצא בבעלותו במצב כזה.

דרך המלך לקבוע שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף היא באמצעות אישור על אי כשרות מרופא מומחה

כיצד ניתן לוודא שייפוי הכוח המתמשך אינו מופעל בצורה שרירותית?

לאחר ערכית וחתימת ייפוי הכוח המתמשך על עורך הדין להפקיד את ייפוי הכוח אצל האפוטרופוס הכללי. ייפוי הכוח יופעל וניתן יהיה לעשות בו שימוש רק לאחר כניסתו לתוקף. שלב הכניסה לתוקף הוא השלב בו האדם חדל מלהבין בנושא שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך, ולכן מתעורר הצורך בפעולת מיופי הכוח. 

הממנה (עורך ייפוי הכוח המתמשך) רשאי לקבוע בייפוי הכוח המתמשך מהם התנאים לכניסתו לתוקף. לדוגמה: החלטה של ילדיו לאחר שיזהו כי אינו צלול או בקרות אירוע מסוים דוגמת אשפוז פסיכיאטרי. אם הממנה לא התייחס מפורשות לתנאים אלה בייפוי הכוח המתמשך, ייכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף בהתאם לחוות דעת מומחה (רופא, פסיכיאטר, פסיכוגריאטר, בצירוף הצהרת מיופי הכוח שלפיה הממנה אינו מסוגל להבין בדבר שלשמו ניתן ייפוי הכוח המתמשך.

בעיניי, דרך המלך היא לקבוע שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף באמצעות אישור על אי כשרות מרופא מומחה. אציין כי זו דעתי וכל ממנה יכול להחליט בעצמו מה הם התנאים המקובלים עליו, לאחר שקיבל ייעוץ בנושא.

מיופה הכוח צריך להיות אדם אחראי, שיהיה נאמן לאדם שמינה אותו ולהנחיותיו ושטובתו תהיה לנגד עיניו. יש לוודא שיש לו את היכולת להתמודד עם התחומים אותם עליו לנהל

מה כדאי להביא בחשבון בעת עריכת ייפוי כוח מתמשך?

החוק מייחס חשיבות עליונה לכך שעורך ייפוי כוח המתמשך יעשה זאת מרצונו החופשי וכי לא מופעל עליו לחץ לעשות כן על ידי קרוב משפחה או גורם אחר שמעוניין לנצל את מצבו. לפיכך, חשוב מאוד כי הממנה ייפגש עם עורך הדין לבד לפחות בפגישה הראשונית כדי שעורך הדין יוכל להתרשם שלא מופעל על האדם כל לחץ וכי הוא פועל בהתאם לרצונו בלבד. אם הממנה הוא אדם בעל מוגבלות, יש לדאוג לכך שהמסמך יוסבר לו באופן המתאים למצבו.

חשוב כי עורך הדין ינחה את הממנה להקדיש תשומת לב לבחירת מיופה הכוח. כדאי לבחור באדם שיש לו תקשורת טובה עם הממנה ושיהיה קשוב אליו ולצרכיו. מיופה הכוח צריך להיות אדם אחראי, שיהיה נאמן לאדם שמינה אותו ולהנחיותיו ושטובתו תהיה לנגד עיניו, ויש לוודא שיש לו את היכולת להתמודד עם התחומים אותם עליו לנהל.

עד שיינתן צו ירושה או צו קיום צוואה, מיופה הכוח יכול לעשות שימוש בכספי הממנה לצורך תשלום על שירותי קבורה ועל שירותים שניתנו לממנה טרם מותו

מדוע כדאי לערוך ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש בנוסף לצוואה ומה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

רבים מתבלבלים בין שני המסמכים ולכן חשוב להדגיש שמדובר בשני מסמכים נפרדים המשרתים שתי מטרות שונות:

הצוואה שערכתם ובה מובעים רצונותיכם לגבי הרכוש שתותירו אחריכם תיכנס לתוקף רק לאחר מותכם ולא רגע לפני זה, בעוד שייפוי הכוח המתמשך יאפשר לכם לדאוג לרכושכם שעה שתהיו בחיים אך לא תוכלו לטפל בו בעצמכם. כך, תוכלו לוודא שהרכוש יטופל בהתאם לרצונכם ויגיע במלואו ליורשים אליהם התכוונתם להוריש לאחר מותכם. 

מטפלת, אפוטרופוס, זיקנה

בנוסף, ייפוי כוח מתמשך מאפשר להאריך את מינויו של מיופה הכוח לתקופה של עד 90 יום לאחר מותו של הממנה. בתקופה זו, עד שיינתן צו ירושה או צו קיום צוואה, מיופה הכוח יכול לעשות שימוש בכספי הממנה לצורך תשלום על שירותי קבורה ועל שירותים שניתנו לממנה טרם מותו. מיופה הכוח יוכל בתקופה זו גם להמשיך ולנהל את נכסיו ועסקיו של הממנה עד לחלוקתו בין היורשים.

עורכת דין טל זרזר ריבנר עוסקת בדיני משפחה, עריכת ייפוי כוח מתמשך, ירושות והסכמי ממון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים