zap group mishpati logo

האסיר משה איבגי והפרשה שעוררה סערה תקשורתית

הרבה תהפוכות משפטיות ליוו את גזר הדין הסופי של השחקן המצליח משה איבגי, שהורשע במעשים מגונים והטרדה מינית והחל לאחרונה לרצות את עונשו בכלא. על הפרשה שעוררה סערה תקשורתית בכתבה הבאה

מאת: מערכת זאפ משפטי
10.10.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
האסיר משה איבגי והפרשה שעוררה סערה תקשורתית

לאחר חמש שנים של דיונים משפטיים, ערעורים וסערה תקשורתית, השחקן משה איבגי החל לרצות 11 חודשי מאסר בכלא חרמון. על פי הראיונות שהתבצעו עימו טרם כליאתו, נשמע איבגי מפויס, מלא בחרטה ושלם עם ריצוי העונש. הרבה תהפוכות משפטיות ליוו את גזר הדין הסופי של השחקן המצליח שהורשע במעשים מגונים והטרדה מינית, ועל כך בכתבה הבאה.

משה איבגי החל לרצות 11 חודשי מאסר ב-29/9, לאחר שבית משפט השלום בחיפה דחה את ריצוי מאסרו בחודש על מנת שיוכל לבלות את חגי תשרי בחיק בני משפחתו. עו"ד מיכאל כרמל, סנגורו של השחקן, מסר ערב המאסר כי "מחר הוא יום עצוב מאוד. משה איבגי נכנס לכלא רק בשל הפרסונה שלו ולא בגלל המעשים בהם הורשע". הוא הוסיף כי "משה מתכוון לקחת את המאסר כנקודת שינוי בחיים שלו, ממנה הוא רק יטפס". איבגי עצמו, שהגיע לכלא כארבע שעות לפני השעה בה אמור היה להתייצב, פסע אל שערי הכלא כשעל גבו תיק גדול והוא מלווה על ידי חבר. "אני מקווה שהתקופה תעבור כמו שהיא צריכה לעבור. זה לא טיול לתאילנד", אמר לעיתונאים.

התנהלות המשפט

התיק התנהל בבית משפט השלום בחיפה בתחילת 2020 בראשות השופט אריאלי והמחלוקות הדהדו מתחילתו. כתב האישום כלל ארבעה אישומים: שלושה במעשה מגונה ואחד בהטרדה מינית. הפרקליטות ביקשה לזמן מספר נשים להעיד על עבירות שהתיישנו, ההגנה התנגדה כמובן והשופט אריאלי פסק כי חלק מהנשים יכולות להעיד כדי להוכיח את הלך רוחו של איבגי לגבי חלק מהאישומים.

הדיונים נמשכו מבוקר עד ערב וכללו חקירות נגדיות קשות של ההגנה. שלא כנהוג בבית משפט השלום שבו מופיעים בדרך כלל מתמחים מטעם הפרקליטות, התביעה יוצגה על ידי שתי פרקליטות בכירות ופרוטוקול המשפט הכיל יותר מאלף עמודים. איבגי זוכה משלושה אישומים והורשע באישום אחד שכלל שני מעשים מגונים שהתרחשו ב-2012 כלפי אותה מתלוננת.

לאחר הרשעתו, נשלח השחקן לתסקיר שירות מבחן ולהארכת מסוכנות מינית שתוצאותיה היו ברמה הנמוכה ביותר. שירות המבחן לפיכך המליץ להעמיד את איבגי במבחן ולהטיל עליו מאסר מותנה ועבודות שירות. ההגנה ביקשה לאמץ את המלצת שירות המבחן אולם הפרקליטות דרשה שייגזרו עליו 15 חודשי מאסר בפועל. השופט אריאלי הכריע כי איבגי ישלח לשישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, שלושה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 10,000 שקל למתלוננת.

אף אחד לא היה מרוצה מפסק הדין. הפרקליטות טענה כי העונש קל מדי וההגנה התנגדה לעצם ההרשעה. לטענת עורך הדין של איבגי, מיכאל כרמל, גזר הדין היה חמור יתר על המידה ביחס למעשים שבהם הוא הורשע וודאי שביחס למחיר הציבורי הכבד ששילם השחקן – אף תיאטרון או הפקה לא הסכימו לעבוד איתו יותר, ארגוני הנשים הפכו אותו לדוגמה והציבור בכללותו הקיא אותו מתוכו.

במהלך הזמן ניתן היה להבחין בשינוי אצל איבגי. בתחילה הוא כמעט ולא הבין את הזעם, התכחש למעשיו ובהמשך ביקש סליחה מהנשים בהן פגע ולקח אחריות אישית

הלך הרוח הציבורי

הביקורת הציבורית לא הופנתה רק אל השחקן. חיצי כעס ותסכול הופנו גם לבית משפט השלום בחיפה לאחר גזר הדין הראשון. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, צוטטה: "העונש העלוב של איבגי הוא פשוט ביזיון ומדגים כיצד פעם אחרי פעם מערכת המשפט אינה מצליחה להתמודד עם פוגעים סדרתיים. 20 נשים העידו בארבע השנים האחרונות בכלי התקשורת שאיבגי פגע בהן, וגם היום ממשיכות לצאת נשים נוספות, אבל הוא ייענש על פגיעה באישה אחת בלבד. תג המחיר הזה פחות מסמלי. הוא פשוט מביש".

התסכול מפסק הדין הראשון הביא לתביעה חד משמעית מצד ארגוני הנשים כלפי גופים בתעשיית הבידור בארץ כי "כעת כשהפרשה חוזרת למרחב הציבורי, על התעשיה להבטיח שלא יחזור למרכז הבמה ולא יקבל שוב את הכוח שאפשר לו לבצע את המעשים הנלוזים תוך ידיעה שאף אחת לא תצא נגדו".

גם התקשורת לא טמנה ידה בצלחת ושידרה תכניות תחקירים שעוררו הדים רבים ובהן רואיינו הנשים שנפגעו מאיבגי והשחקן עצמו. במהלך הזמן ניתן היה להבחין בשינוי אצל איבגי. בתחילה הוא כמעט ולא הבין את הזעם, התכחש למעשיו ובהמשך ביקש סליחה מהנשים בהן פגע ולקח אחריות אישית. בעקבות הסערה התקשורתית, ניתן היה לשער כי ההצהרות על הערעור מטעם המדינה ימומשו.

העונש הוחמר למאסר בפועל ופיצוי כספי של 30 אלף שקל. על אף טענות בתקשורת כי איבגי יערער גם על פסק הדין הזה, הודיע השחקן באוגוסט האחרון כי לא יערער

הערעור ושינוי גזר הדין

גזר הדין העדכני הגיע לפיכך לאחר ערעורים הדדיים. פרקליטות מחוז חיפה ערערה על קלות העונש והזיכוי של איבגי מרוב האישומים נגדו וההגנה ערערה על עצם ההרשעה. גזר הדין, כידוע, הוחמר. בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את ערעור הפרקליטות על פסק דין מקל ואיבגי הורשע בכל האישומים נגדו – חמש עבירות של מעשים מגונים וארבע עבירות של הטרדה מינית.

מאסר, בית כלא

בית המשפט המחוזי החזיר את התיק לבית משפט השלום כדי שזה יקבע את עונשו החדש של איבגי. ואכן, העונש הוחמר למאסר בפועל ופיצוי כספי של 30 אלף שקל. על אף טענות בתקשורת כי איבגי יערער גם על פסק הדין הזה, הודיע השחקן באוגוסט האחרון כי לא יערער. הוא מקבל את העונש ומבין כי עליו לשלם את חובו לחברה לאחר ש"חטא בחטא היוהרה".

פרשת מאסרו של משה איבגי מסרבת לגווע ולא בכדי. הפרשה מסמלת כיצד אדם בעל כוח ושררה יכול בנקל להטריד ולפגוע בנשים רבות פעם אחרי פעם, במשך שנים, מבלי שאיש יפצה פיו. אולם, לאחר הסאגה המשפטית הממושכת, נדמה כי הפרקליטות שלמה יותר עם העונש וגם משה איבגי מקבל על עצמו את האחריות הציבורית והמשפטית למעשיו הקשים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה