zap group mishpati logo

את לא לבד: אלימות נגד נשים - למי פונים לעזרה?

אלימות נגד נשים היא תופעה קשה ורווחת מדי שיש למגר. ישנם פתרונות לאלימות נגד נשים וקיימת בארץ רשת תמיכה לנשים מוכות, אך לא כולן מודעות לאפשרויות. הכי חשוב: אל תהססי, פני מיד לקבלת עזרה

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
06.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
את לא לבד: אלימות נגד נשים - למי פונים לעזרה?

עיקרי הכתבה:

  • סימני אזהרה לבן זוג אלים: ריחוק חברתי, שליטה, אלימות מילולית, פיזית, מינית או כלכלית וקנאה בלתי נשלטת.
  • דעי את הזכויות שלך: יש מספר צעדים שתוכלי לנקוט כדי להגן על עצמך, כמו למשל: מעבר למקלט לנשים מוכות, תלונה במשטרה, צו הרחקה, סיוע בשכר דירה ועוד.
  • שתפי את הסובבים אותך - לבושה אין מקום: הרבה נשים מתמודדות עם בושה ולכן לא מספרות את סיפורן ולא פונות לעזרה. עליהן לזכור: פנייה לעזרה יכולה להציל חיים.
    ____________________________________________________________________________________

שיעור מקרי האלימות נגד נשים בישראל הולך וגדל, כותרות העיתונים זועקות כמעט מדי יום את סיפורה של עוד אישה שנרצחה או הוכתה עד זוב דם. מדובר באחת הבעיות החברתיות הקשות והטעונות בחברה הישראלית ויש לה גם תו מחיר: חייהן של נשים. אם את נמצאת בקשר אלים, כדי שתדעי שאת לא לבד, יש כלים רבים שאת יכולה להשתמש בהם כדי לצאת מזוגיות אלימה.

הכי חשוב: זיכרי שאינך אשמה בקשיים שאת חווה – הבעיה היא ממש לא בך.

יש נשים רבות שחוות אלימות כלכלית שמלווה בשליטה מלאה של בן הזוג על הכספים וחשבונות הבנק, כך שאין להן כל גישה אליהם

סימני אזהרה לבן זוג אלים

ריחוק חברתי – את יכולה להיות בזוגיות במשך שנים, ופתאום להבין שנשארת לבד: הקשר עם המשפחה או עם חברים אבד. פתאום את מבינה שכל פעם שדיברת עם בן זוגך על הקרובים לך, הוא ניסה להסית אותך נגדם, פעם אחרי פעם, עד שבסופו של דבר גם האמנת לנו ועד שמצאת את עצמך רחוקה מיקירייך. הבידוד שהוא גורם לך מאפשר לו להתייחס אלייך כמו שהוא רוצה -  "חסרת הגנה", אך זה לא נכון, זו אשליה. אנשים שאוהבים אותך באמת ישמחו לחדש איתך קשר ולסייע לך בעת הצורך, אז אל תהססי לפנות אליהם לקבלת עזרה.

שליטה – הוא רוצה לדעת בכל רגע נתון היכן את נמצאת, עם מי את מדברת, מה את עושה, איך את מתלבשת ומהן התכניות שלך להמשך היום. בתחילת הקשר, נשים עלולות לחשוב שמדובר באקט של חיזור, בהבעת דאגה ואהבה, אך חשוב שתדעי שמדובר בסימן אזהרה עצום! אם הוא רוצה לשלוט בכל היבט בחייך ולא נותן לך לקיים חיים עצמאיים בלי שתשתפי אותו בכל פרט בהם, הוא מנסה למעשה לשלוט בך.

אלימות על כל סוגיה – אלימות יכולה להיות פיזית או מילולית, מלווה בשפה קשה ובהשפלות. כמו כן, יש נשים רבות שחוות אלימות כלכלית שמלווה בשליטה מלאה של בן הזוג על הכספים וחשבונות הבנק, כך שאין להן כל גישה אליהם. נשים רבות מתמודדות גם עם אלימות מינית, כאשר הן מקיימת עם בן זוגן יחסי אישות לא מתוך רצון אלא מתוך פחד.

קנאה – שלא תיטעי, לא מדובר בקנאה טבעית שלעתים יש בין בני זוג – הכוונה לקנאה אובססיבית, קשה ומשפילה, שיכולה לבוא לידי ביטוי כשאת מדברת בטלפון עם קולגה בעבודה, או קובעת לפגוש חברה, או בחיטוט אובססיבי שלו בהודעות ובמיילים שלך.

איומים והתנהגות אלימה – אם כשאתם רבים הוא מאיים עלייך שיתאבד או יזיק לעצמו, מדובר באלימות לכל דבר. כמו כן, אם לעתים הוא שובר דברים בבית ומוציא את זעמו בעוצמות שמשתקות אותך, מדובר בהתנהגות אלימה.

 בשנת 2020 נפתחו 20,326 תיקים בגין אלימות בין בני זוג. ברוב התיקים הללו, כ-87% מתוכם, הנפגעת היתה אישה

סטטיסטיקה: זה יכול לקרות לכל אחת

לפני הנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנים 2016-2020 נרצחו 122 נשים בישראל, כ-40% מהן (48 נשים) נרצחו על ידי בן זוגן או על ידי בן זוג לשעבר. בשנת 2020 נרצחו 26 נשים, 15 נשים ערביות ו-11 נשים יהודיות. בשנת 2021 עד חודש נובמבר בלבד נרצחו 23 נשים: 9 יהודיות (מתוכן 3 עולות חדשות), 11 נשים ערביות ו-3 נשים מקבוצת אוכלוסית אחרות.

הנתונים קשים: בשנת 2020 נפתחו 20,326 תיקים בגין אלימות בין בני זוג. ברוב התיקים הללו, כ-87% מתוכם, הנפגעת היתה אישה. מכל התיקים שנפתחו בגין תלונות נשים על אלימות מצד בן הזוג, ב-78% מהתיקים הנפגעת הייתה יהודיה, וב-22% מהתיקים הנפגעת לא היתה יהודייה.

25% מתלונות הנשים היהודיות מצד בן זוגן הוגשו על ידי עולות - שיעור דומה לשיעור העולות מכלל הנשים היהודיות בישראל. בין שנת 2019-2020 עלה ב-8% המספר הכולל של פניות למקלטים לנשים מוכות, ומספר הנשים שהתקבלו והגיעו למקלטים עלה בשיעור של 19%.

במקלט תוכלי לקבל טיפול, לך ולילדייך, ותיחשפי לסביבה חינוכית וחברתית נעימה שתספק לילדים כלים נכונים ובריאים לעתידם

אלימות במשפחה – איך מתמודדים ומהן הזכויות שלכן?

הגשת תלונה במשטרה - הגשת תלונה במשטרה תסייע לך להשיג מספר מטרות. קודם כל היא מהווה ראיה לכך שחווית אלימות, במידה שתרצי להתקדם בהליך פלילי נגד התוקף. בנוסף, היא תאפשר פתיחה של חקירה נגד בן הזוג האלים וכן תוכלי לקבל צו הרחקה מהיר, שתוקפו אמנם קצר מאוד (בן מספר שבועות) אך יאפשר עבורך טווח נשימה ותכנון אסטרטגי קדימה – כיצד לצאת מהזוגיות הזו לאט ובבטחה.

כמו כן, נפגעות אלימות רבות מספרות שכאשר הן אמרו לבן הזוג שהן מעוניינת להיפרד, הוא החל להתנהג באלימות קיצונית. לכן כדאי שיידע על הנכונות שלך להיפרד לא כשהוא לידך פיזית (צו הרחקה יאפשר זאת), וחשוב לקיים את הפרידה בצורה חכמה, עם מינימום סיכון.

בקשה למתן צו הגנה - לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א 1991, קורבנות אלימות יכולים להגיש בקשה למתן צו הגנה אשר יגן עליהם מהאדם הפוגעני. תוכלי לפנות לבית המשפט, ואם הוא ישתכנע שאת נמצאת בסכנה ממשית, תוכלי להפעיל את הצו. במסגרתו, בן הזוג לא יוכל להתקרב לבית מגורייך ולמקום העבודה שלך במשך כל תקופת הצו, שיכולה להימשך עד שלושה חודשים.

עזרה לנשים מוכות - נשים מוכות פונות בהרבה מקרים למקלט שמיקומו דיסקרטי לחלוטין ולכן מגן עליהן מפני בן הזוג. אם את חשה סכנה ממשית, כדאי לכן שתשקלי ברצינות מעבר למקלט. המקלט יאפשר לך פסק זמן ממציאות אלימה ובמהלכו תוכלי לקבל החלטות מהותיות לגבי עתידך ללא הפרעות. במקלט תוכלי לקבל טיפול, לך ולילדייך, ותיחשפי לסביבה חינוכית וחברתית נעימה שתספק לילדים כלים נכונים ובריאים לעתידם. כמו כן, המדינה מעניקה לנשים מוכות סיוע בהשתתפות בשכר דירה, כך שיש אפשרות נוספת מלבד מקלט.

פתיחה בהליך גירושין - אם החלטת על סיום של הקשר, כדי לפתוח בהליך גירושין. כך תתנתקי משפטית וכלכלית מבן הזוג המתעלל. היוועצי עם עורך דין, הוא יתכנן עבורך את האסטרטגיה הנכונה לניהול התיק בהתאם למקרה הספציפי שלך, עם מינימום סיכון. כמו כן, חשוב שתפני לייצוג משפטי עם הופעתה של התנהגות אלימה. כך גם תדעי מהן הזכויות שלך.

לסיכום, לזוגיות אלימה יש פנים רבות: היא יכולה להיות פיזית, מילולית, כלכלית או מינית. אם את חשהת בסכנה, או שהחלטת על פרידה, כדאי שתיעזרי בייעוץ משפטי כדי שתוכלי לשמור על הזכויות שלך ושל ילדייך. והכי חשוב, אל תפחדי לעשות את הצעד – היעזרי באנשים שקרובים אלייך ואל תתביישי לבקש עזרה, זיכרי: מדובר בעניין של חיים או מוות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה