zap group mishpati logo

הסכם הורות משותפת – הסעיפים החשובים למניעת מחלוקות בעתיד

מצאתם את הפרטנרים המתאימים להביא ילד לעולם? רגע לפני שאתם בוחרים במודל הורות משותפת ו"נכנסים להריון", כדאי שתקראו את הכתבה הבאה ותסדירו מראש את כל הסוגיות הקשורות לגידול הילד באמצעות חוזה שימנע מחלוקות בעתיד

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ משפטי
04.11.21
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
הסכם הורות משותפת – הסעיפים החשובים למניעת מחלוקות בעתיד

המושג "משפחה" התרחב בשנים האחרונות ועבר שינויים מרחיקי לכת. משפחה אינה עוד בהכרח אמא, אבא וילדים. כיום אפשר למצוא סוגים רבים של משפחות כשמטרת החיבור בין ההורים היא גידול ילדים משותפים. אז בין אם אתם עומדים להקים משפחה הטרוסקסואלית שבה הוריה חיים בנפרד, בין אם אתם חושבים על גידול ילדים להט"בי, או בין אם מדובר בקשר זוגי שנפרם, חשוב להסדיר מראש את העקרונות עליהם תושתת המסגרת המשפחתית כדי למנוע מחלוקות עתידיות ולמען עתיד ילדיכם. 

הסכם הורות משותפת נועד לגשר על פערים ומחלוקות עתידיות בהשקפות העולם של ההורים, ולקבוע בין היתר יסודות ומסגרות חינוך, חלוקה כלכלית ומקומות מגורים שייטיבו עימכם ועם הילדים. הנה כל מה שחשוב להגדיר מראש:

ההסכם הינו בעל תוקף משפטי ויש לאשרו בבית הדין לענייני משפחה. כל זוג הורים יכול להחליט מהם הנושאים החשובים לו ולהכלילם בהסכם, אך ישנם כמה סעיפים מרכזיים

הסכם הורות משותפת – למי?

הסכם הורות משותפת הוא מסמך משפטי מחייב הנחתם בין שני אנשים המעוניינים לגדל ילד משותף, בין אם ביולוגי ובין אם מאומץ. הוא מיועד למי שמעוניין להגדיר מראש את אופי ההורות המשותפת ולמנוע מחלוקות – זוגות חד מיניים, ידועים בציבור, זוגות שבחרו שלא להתחתן ברבנות, חברים או ידידים שחיים בנפרד ומעוניינים לגדל ילד יחד, זוגות גרושים המעוניינים להגדיר באופן מדויק את טיב הקשר החדש ביניהם או אם הם מעוניינים להביא לעולם ילד נוסף ביחד ואפילו זוגות נשואים שמוצאים לנכון להסדיר מראש נושאים מהותיים באופן גידול ילדיהם.

מה כולל ההסכם?

ככל שההסכם יהיה מפורט ויסודי יותר, כך יימנעו מחלוקות בעתיד. על ההסכם לכלול נושאים רבים בהם ייתקלו הצדדים: מי זכאי לחופשת הלידה; אם קיימת צלע נוספת במשפחה – מהי מעמדה המשפטי מול הילד; מהן מסגרות החינוך המועדפות; היכן יגורו הילדים וכיצד ייקבעו המזונות והסדרי הראייה. חשוב לזכור כי ההסכם הינו בעל תוקף משפטי ויש לאשרו בבית הדין לענייני משפחה. כל זוג הורים יכול להחליט מהם הנושאים החשובים לו ולהכלילם בהסכם, אך ישנם כאמור, מספר סעיפים מרכזיים.

כדאי להסכים מראש על חלוקת הימים בשבוע. חשוב לתת את הדעת בסעיף זה גם לזמנים שאינם בשגרה – חגים, חופשות, במקרה שהילד חולה, ימי הולדת ועוד

לכל ילד יש שם ושם משפחה

חשוב להחליט מראש אם הילד יישא את שם המשפחה של אחד מבני הזוג, של אביו, של אמו או של שניהם. ניתן כמובן להשאיר פתח בהסכם לשינוי שם המשפחה בעתיד המתאפשר על פי חוק השמות.

הסדרי ראייה ומשמורת

בדרך כלל בהסכמי הורות משותפת, האפוטרופסות ניתנת לשני ההורים והבחירה היא לגדל אותו במשמורת משותפת שפירושה חלוקת זמן שווה ושותפות מלאה בגידול הילד לכל אחד מההורים. אולם, ניתן גם להחליט כי אחד ההורים הוא בעל המשמורת המלאה וההורה השני מקבל הסדרי ראייה.

כדאי אף להסכים מראש כבר בשלב זה על חלוקת הימים בשבוע. חשוב לתת את הדעת בסעיף זה גם לזמנים שאינם בשגרה – חגים, חופשות, במקרה שהילד חולה, ימי הולדת ועוד. לאחר שסעיף זה נקבע, יש לקבל החלטות בנוגע לחלוקת ההוצאות ולמזונות המשולמים.

אם אחד ההורים יוגדר כבעל המשמורת העיקרי, ההורה השני יחויב בתשלום מזונות קבוע שייקבע מראש

חלוקת הוצאות ומזונות

הוצאות בגין גידול ילדים הן נרחבות כידוע ואינן כוללות רק את האלמנטים הברורים כמו מסגרות חינוך, מגורים ומזון. כדי למנוע מחלוקות בעתיד, כדאי מאוד להביא בחשבון את כל ההוצאות האפשריות – טיפולים רפואיים, ביגוד והנעלה, חינוך, חוגים ואפילו טיולי בית ספר ותנועות נוער, מסיבות בר ובת מצווה, מתנות לימי הולדת של חברים ועוד.

בדרך כלל, אם מצבם הכלכלי של ההורים דומה וההחלטה היא על הורות משותפת, ההוצאות יתחלקו ביניהם שווה בשווה. אולם, אם אחד ההורים יוגדר כבעל המשמורת העיקרי, ההורה השני מחויב בתשלום מזונות קבוע שייקבע מראש.

בסעיף זה חשוב לתת את הדעת על שחיקת הסכומים ולהצמידם אל המדד. כדאי גם להחליט מראש אילו ביטוחים יירכשו עבור הילד, כיצד ועל ידי מי מההורים הם ישולמו ומה תהיה החלוקה בין המוטבים במצב שבו לאחד ההורים או לשניהם יש ילדים נוספים.

חינוך וטובת הילד

תפישות עולם שונות בזמן החתימה על ההסכם או שנים לאחריו עלולות להביא לסכסוכים משמעותיים בתחום החינוך. אחד מהצדדים יכול למשל לרצות כי הילד יתחנך במסגרות דתיות ואילו ההורה השני לא יהיה מעוניין בכך. על שום כך, יש להגדיר מראש את שיטות ומסגרות החינוך המיטביות עבור הילד.

יש גם לקבוע האם כל הורה יוכל להוציא את הילד מהארץ כל אימת שירצה, או שמא הטיסה כרוכה בחתימה משותפת של שני ההורים

מגורים ומעברי דירות

מובן שהדבר הנכון עבור הילד הוא כי הוריו יגורו בסמוך זה לזה, אולם לא תמיד זה מתאפשר וגם אם זו הכוונה, לעתים אחד ההורים נאלץ לעבור לעיר או אפילו לארץ אחרת בשל אילוצי עבודה או זוגיות חדשה. חשוב אם כך לתת את הדעת למקרים האלה ולהחליט מראש על המרחק המוסכם למגורים ועל שינוי הסדרי הראייה והמשמורת במקרה כזה ולקבוע האם הילד יישאר עם ההורה שנותר במקומו או יעבור לחיות עם ההורה ששינה אזור מגורים.

יציאה מהארץ

נהוג לקבוע מראש הסדרי יציאה מהארץ. האם כל הורה יוכל להוציא את הילד מהארץ כל אימת שירצה, או שמא הטיסה כרוכה בחתימה משותפת של שני ההורים?

מומלץ לערוך את ההסכם לפני שלב ההריון ורצוי בעזרת עו"ד המתמחה בענייני משפחה, וזאת כדי שגם נושאים הקשורים להריון ייכללו בו כמו עלויות טיפולים ובדיקות

רואים רחוק - פטירה של אחד ההורים

כדאי להרחיק לכת ולתת את הדעת גם לסעיף זה ולכלול בהסכם סעיף המתייחס לפטירה של אחד ההורים בטרם עת. יש לקבוע מה יהיו הזכויות של שארי המשפחה של ההורה שנפטר וכיצד, אם בכלל, החלוקה הכלכלית משתנה.

האם ניתן לשנות את ההסכם?

הסכם הורות משותפת הוא מחייב מבחינה משפטית ושינויו יכול להיעשות רק בבית משפט. בחינת הבקשה לשינוי תהיה בעלת סיכוי רק אם ההורה המבקש יצליח לשכנע את בית המשפט כי שינוי הנסיבות הוא כה מהותי עד כי הוא מחייב את פתיחת ההסכם. במקרה כזה, בית המשפט יבחן את טובת הילד ויחליט בהתאם לשיקול דעתו.

לסיכום, את ההסכם להורות משותפת מומלץ לערוך עוד לפני שלב ההריון ורצוי בעזרת עו"ד המתמחה בענייני משפחה, וזאת כדי שגם נושאים הקשורים להריון ייכללו בו כמו עלויות טיפולים ובדיקות וגם כדי שכל אחד מהצדדים יבין את תחומי אחריותו מראשית התהליך, כך שכל מחלוקת אפשרית תימנע. עם זאת ולמרות כל ההסכמות, יש לקבוע גם סנקציות במקרה של הפרת סעיפים מהותיים בו. את ההסכם, כאמור, יש להגיש לאישור בית המשפט כדי להעניק לו תוקף משפטי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה