zap group mishpati logo

החזרי מס - המדריך המלא: מי זכאי להחזרי מס?

רבים מאיתנו זכאים להחזרים כספיים ממס הכנסה, אבל כלל לא מודעים לכך: אז מי זכאי להחזרי מס? מהו התהליך הנדרש וכמה אחוזים לוקחים על החזר מס? כל הפרטים בשורות הבאות

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
26.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
החזרי מס - המדריך המלא: מי זכאי להחזרי מס?

עיקרי הכתבה

  • מתי שווה לכם לבדוק זכאות להחזרי מס? יש מספר סיבות שבגינן תהיו זכאים להחזרים כספיים ממס הכנסה, כגון: עבודה במספר מקומות מבלי להשלים שנה מלאה, קבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי, הורים לילדים בני שנה עד חמש ועוד.
  • כיצד מתבצע תהליך של החזרי מס? מדובר בתהליך פשוט טכנית לכאורה, שכולל איסוף ניירת, מילוי פרטים והגשת מסמכים, אך מומלץ לבצע אותו באמצעות איש מקצוע כדי למנוע טעויות במילוי הטפסים, שעלולות ליצור חובות מול מס הכנסה.
  • כמה זה עולה לנו? במידה שבחרתם לבצע את התהליך באמצעות איש מקצוע, המחיר ינוע בין 10% ל-20% מתוך סכום ההחזר לו אתם זכאים.

 ____________________________________________________

החזרי מס לעצמאיים, החזרי מס לשכירים

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאיים, אתם נדרשים לשלם מס הכנסה בשיעור מסוים. לשכירים שבינינו, תשלום מס הכנסה הוא שורה מעצבנת בתלוש השכר, אליה לרוב אנחנו מתייחסים כאל גזירת גורל. אך יש מצבים שבהם אנחנו משלמים מס גבוה יותר ממה שאנחנו צריכים, וזו תופעה שכיחה למדי. על פי ההערכות, 90% מהישראלים, שכירים או עצמאיים, ישלמו יותר מס ממה שהם צריכים בשלב מסוים בחייהם, ובמקרה כזה הם יהיו זכאים להחזרי מס. אז כיצד תדעו האם אתם זכאים להחזרי מס ואיך מבצעים את התהליך?

ראשית, יש לציין שיש שני סוגים של החזרי מס – החזר מס שבח, אשר רלוונטי למי שמכר נכסי נדל"ן ושילם מס שבח במעמד המכירה. הסוג השני הוא החזר מס בגין תשלום מס הכנסה עודף, שרלוונטי לשכירים. הוא לא רלוונטי לעצמאיים היות שהם ממילא מגישים דו"ח שנתי בגין העסק, ובמידה שהם גם שכירים, הם מחויבים לתת ביטוי גם להכנסות הללו.

השנים 2020 ו-2021 הן שנים מאוד רלוונטיות לבדיקת החזרי מס, בגלל אחוזי האבטלה הגבוהים שנרשמו בעקבות התפרצות הקורונה

סיבות לזכאות להחזרים ממס הכנסה

יש כמה וכמה מצבים שבגינם אתם עשויים להיות זכאים להחזרי מס: עבודה במספר מקומות מבלי להשלים שנה מלאה, קבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי, הורים לילדים בני שנה עד חמש, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הורים שמשלמים מזונות, חד הוריים וגם שכירים שסיימו תואר אקדמי. בנוסף, גם אם לקחתם חופשת מחלה וחופשת לידה, יש מצב שאתם בסטטוס של זכאות.

"השנים 2020 ו-2021 הן שנים מאוד רלוונטיות לבדיקת החזרי מס, בגלל אחוזי האבטלה הגבוהים שנרשמו בעקבות התפרצות הקורונה. במהלך התקופה צומצמו משרות, הרבה עובדים פוטרו או עזבו, מה שגרם למשכורות לצנוח, ואנשים ששילמו מס בחלק מהתלושים, זכאים לדרוש החזרים", אומרת חיה פנחס, יועצת מס מוסמכת שעוסקת בתחום קרוב ל-15 שנה. 

כיצד מתבצע תהליך של החזר מס?

"מדובר בתהליך פשוט מבחינה טכנית והוא כולל איסוף ניירת, מילוי פרטים והגשת מסמכים. אבל התהליך הוא פשוט רק לכאורה. הגיעו אלי לא מעט אנשים שהגישו את הדו"ח בצורה שגויה, מה שגרם לכך שהם יצרו חוב למס הכנסה בסך אלפי שקלים, וזאת לעומת מקרים שבדקתי מראש והודעתי ללקוח שאין לו מה להגיש בקשה מפני שהוא יחויב במס.

"בדיוק בגלל הסיבות הללו אני ממליצה להיעזר באיש מקצוע לפתיחת הבקשה, ולא לבצע זאת בעצמכם. לפני הגשת הבקשה אנחנו בודקים האם הלקוח עומד בקריטריונים לזכאות החזרי מס. ישנן מספר דוגמאות למקרים שבהם אנשים יהיו זכאים להחזר: הגשת קבלות בגין תרומות, ביטוח חיים, או דיווח על ילד נטול יכולת. הרשימה היא ארוכה ואנו בודקים לגופו של עניין".

מדוע מומלץ לבצע את התהליך באמצעות איש מקצוע?

"קורה לי הרבה, גם בקרב לקוחות עצמאיים בשוטף, שהם שכירים בנוסף, שפשוט שוכחים ממקום עבודה מסוים שעבדו בו מספר מועט של חודשים. זה עניין קריטי כי למשוואה נוספים סכומים", מסבירה יועצת המס חיה פנחס, "וזה כמובן משפיע על היקפו של החזר המס. למשל, לקוחה ששכחה מ'השלמת דמי לידה' ולכן לא חשבה לצרף אישור על גמלת אימהות. בבדיקות שאני רגילה לערוך מצאתי את הסכום שקיבלה, וגם את העובדה שנוכה מס בגין כך ודאגתי שהיא תקבל את ההחזר במעמד הדו"ח. אילולא ציינתי זאת בדו"ח, היא כמובן לא היתה מקבלת את ההחזר".

ההיקף הכספי של החזרי המס נע בין מאות שקלים לעשרות אלפי שקלים, בהתאם לשכר שלכם ולעלויות המס שכבר שילמתם

כמה זה עולה לנו?

במידה שבחרתם לבצע את התהליך באמצעות איש מקצוע, המחיר ינוע בין 10% ל-20% מתוך סכום ההחזר שלו אתם זכאים. כמו כן, ישנם משרדים שלא מתעסקים עם סכומים קטנים, וייתכן שתידרשו לשלם בגין פתיחת הטיפול בבקשה, ואחר כך הסכום יקוזז מהאחוזים הנ"ל.

כמה כסף אתם עשויים לקבל בחזרה מהמדינה? ההיקף הכספי של החזרי המס נע בין מאות שקלים לעשרות אלפי שקלים, בהתאם לשכר שלכם ולעלויות המס שכבר שילמתם. בכל מקרה, אם תפעלו נכון ותסתייעו באיש מקצוע לצורך בדיקת ההחזר, אין לכם מה להפסיד אלא רק להרוויח.

מה למדנו? יש מספר סיבות שבגינן תהיו זכאים להחזרים ממס הכנסה. אם אתם עומדים באחד או יותר מהקריטריונים שצוינו לעיל, כדאי שתיצרו קשר עם איש מקצוע שיסייע לכם בתהליך. יש סבירות גבוהה שתקבלו החזרי מס בהיקף כספי שנע בין מאות שקלים לעשרות אלפים – לגמרי שווה בדיקה! 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • שנת המס 2022 הסתיימה ועליכם להגיש דו''ח שנתי? מדריך

    שנת המס 2022 הסתיימה ועליכם להגיש דו''ח שנתי? מדריך

    שנת 2022 הסתיימה ממש לאחרונה וזה הזמן של כל עצמאי - עוסק פטור או מורשה - לסדר את ענייניו מול רשות המסים ולהגיש דו"ח שנתי. מה חשוב לדעת?
    3 דק'
  • מיסוי רווח הון מניירות ערך

    מיסוי רווח הון מניירות ערך

    אם יש לכם ניירות ערך, קרנות נאמנות או אגרות חוב, הכתבה הזו בשבילכם - כמה משלמים ומתי? לפניכם סקירה מקיפה
    5 דק'
  • פורום ארנונה - שאלות ותשובות

    פורום ארנונה - שאלות ותשובות

    כיצד ניתן להפחית את תשלום הארנונה שאתם משלמים לעירייה אם בכלל? האם במקרה של נכות ניתן לקבל הנחה או פטור מתשלום ארנונה? וכיצד מחושב השטח לתשלום ארנונה? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום ארנונה. מנהל הפורום, עו"ד ירון דיין, השיב
    4 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה