zap group mishpati logo

שנת המס 2022 הסתיימה ועליכם להגיש דו''ח שנתי? מדריך

שנת 2022 הסתיימה ממש לאחרונה וזה הזמן של כל עצמאי - עוסק פטור או מורשה - לסדר את ענייניו מול רשות המסים ולהגיש דו"ח שנתי. מה חשוב לדעת?

13.01.23
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
שנת המס 2022 הסתיימה ועליכם להגיש דו''ח שנתי? מדריך

תכנון מס נכון הוא דבר שיש לבצע במהלך השנה ובסופה על מנת להגיע לחבות המס הנמוכה ביותר בדרך חוקית וראויה. כל בעל עסק עצמאי מחויב להגיש דו''ח שנתי, ורגע לפני שנצא לדרך עם הסבר שייתן לכם את הבסיס, חשוב לציין כי בפסקי דין של בתי המשפט בישראל נקבע כי זכותו של עצמאי לתכנן את עסקיו במטרה להקטין את חבות המס ובלבד שהעיסקה אינה מנוגדת לדפוסים כלכליים מקובלים.

הגשת דו''ח שנתי כוללת מספר שלבים כאשר הראשון הוא עמידה בתאריך הגשה. אי הגשה במועד עלולה לגרור לסנקציות קשות, כאשר למייצג יש אורכות עד סוף השנה. עליכם לבדוק האם אתם חייבים בהגשה רגילה או מקוונת, דרך האינטרנט.

רישום הוצאות לא נכון או רישום הוצאות לא מוכרות עלול להוביל לסנקציות ולכן כדאי לקבל שירות מיועץ מס שמבין בתחום

אילו מסמכים וטפסים יש לצרף?

אל הדו''ח השנתי יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים. לדוגמה, רשימת נכסים בעסק על טופס פחת (טופס י"א) - יש  לוודא רישום נכון ולהפחית כל נכס לפי האחוז המתאים בתקנות מס הכנסה. דוגמה נוספת: טופס רווח והפסד המחולק לפי הכנסות והוצאות. יש למלא בהתאם את הסעיפים הרלבנטיים ולצרף אישור על כל הכנסה נוספת לדוגמא: שוק ההון שכ"ד ועוד. במקרים שבהם קיימות הכנסות מיותר מעיסוק אחד - יש לפצל ביניהן. כמו כן, בין אם אתם עצמאים או שכירים – יש לצרף לדו"ח טופס 106.

בסעיף ההוצאות, יש לעבור בקפידה ולוודא שכל ההוצאות נרשמו. למשל, סעיף הוצאות חשמל אמור לכלול שש חשבוניות ואילו הוצאות שכירות יכללו 12 חשבוניות. יש לרשום הוצאה לפי כללי פקודת מס הכנסה, כיוון שלא כל הוצאה מוכרת במלואה. למשל, יש הוצאות שמוכרות כחלק יחסי כמו הוצאות רכב, כיבוד למשרד וכדומה. רישום הוצאות לא נכון או רישום הוצאות לא מוכרות עלול להוביל לסנקציות ולכן כדאי לקבל שירות מיועץ מס שמבין בתחום. 

מהדו''ח ניתן ללמוד המון על העסק, למשל האם יש הוצאות מיותרות/ חורגות/ או מעל הצורך, האם הרווח סביר לפעילות, האם התמחור נכון, האם עמדתם ביעדים וכדומה

כל הוצאה מוכרת מפחיתה את תשלום המסים בכל הרשויות

יועץ המס אבי אמסלם, בעלים של ''הבונוס -הגשמה פיננסית'', משיא עוד עצות חשובות: "נצלו את הזמן ובידקו ביסודיות את  דו''ח רווח והפסד. מהדו''ח ניתן ללמוד המון על העסק, למשל האם יש הוצאות מיותרות/ חורגות/ או מעל הצורך, האם הרווח סביר לפעילות, האם התמחור נכון, האם עמדתם ביעדים וכדומה". עוד הוא מוסיף כי "כל הוצאה מוכרת, בהתאם לפקודה, מפחיתה את תשלום המסים בכל הרשויות''. לסיום, אומר אמסלם, לאחר הגשת הדו"ח, המתינו לקבלת אישור הגשה וזיכרו לשמור את כל המסמכים בהתאם להוראת מס הכנסה.

* הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי ואינה מהווה חוות דעת. היא נועדה למתן אינפורמציה בסיסית וראשונית בלבד. הכתוב לעיל הוא על דעתו האישית של יועץ המס, אבי אמסלם, בלבד. הדברים אינם מחייבים את רשויות המס  ו/או בתי המשפט, אינם מתייחסים למקרה ספציפי, אלא כמידע כללי בלבד. הבונוס – הגשמה פיננסית ו/או אבי אמסלם אינם אחראים, לא במישרין ולא בעקיפין, לכל שימוש ו/או יישום של הנאמר במאמר זה, ואינם אחראים לטעויות שנפלו בכתיבת המאמר (ט.ל.ח)

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים