zap group mishpati logo

האזרח הוותיק וזכויות הנכים

החוק בישראל מפלה לרעה כל אדם שהוכר כנכה לאחר גיל היציאה לגמלאות והוא מקבל סיוע כספי ושירותי נמוך יותר. ע"ד גיא אקוקה, המתמחה בדיני מוגבלויות, מרחיב על המשמעות של הכרה בנכות רק לאחר גיל הגמלאות: מה מומלץ לעשות כדי למנוע את האפליה המובנית ואילו כלים נוספים עומדים לצד הנכים הגמלאים ובני משפחותיהם?

16.02.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
האזרח הוותיק וזכויות הנכים

אוכלוסיית הפורשים לגמלאות נחלקת לשתי קבוצות: האחת – אלה שהוכרו כנכים עוד בגיל העבודה, והשנייה – אלה שהוכרו כנכים לאחר יציאתם לגמלאות. זוהי הקבוצה שגם מופלית לרעה משום שהם אינם מוכרים לחוק הביטוח הלאומי ולכן מקבלים סיוע נמוך יותר הן בהיבט הכספי והן בהיבט השירותים הנלווים, ביחס לתושבים הנמנים על הקבוצה הראשונה.

מצב זה מורכב מאוד כיוון שאזרח ותיק הוא אדם שיכולת ההשתכרות שלו פחותה יותר מאדם בגיל העבודה, ולכן הוא יתקשה למצוא עבודה בעשור השמיני והתשיעי לחייו, כל שכן אם הוא סובל מנכות כזו או אחרת, ועל אחת כמה וכמה ביחס לאדם עם מוגבלות בגיל העבודה.

אדם שהוכר כנכה לאחר גיל היציאה לגמלאות לא יהיה זכאי להטבות כספיות ולעזרה יומיומית נוספת, לרבות גימלת נכות כללית, תוספות עבור תלויים (בני זוג וילדים) והחזרים כספיים עבור רכישות של שירותים מיוחדים

האפליה הגילאית בביטוח הלאומי

רבים לא מודעות לכך, אך בחוק הביטוח הלאומי ישנה אפליה גילאית מובנית, ומסיבה זו אדם שפרש לגמלאות והפך לנכה לאחר גיל העבודה, לא יוכל כלל לתבוע את זכויותיו על פי החוק. במילים אחרות: החוק מפלה לרעה כל אדם שהוכר כנכה לאחר גיל היציאה לגמלאות, ולכן אדם כזה לא יהיה זכאי להטבות כספיות ולעזרה יומיומית נוספת, לרבות גימלת נכות כללית, תוספות עבור תלויים (בני זוג וילדים) וכן החזרים כספיים עבור רכישות של שירותים מיוחדים להם הוא נזקק בדומה לאדם אחר בן גילו שהוכר כנכה עוד בגיל העבודה.

המקורות הכספיים בגיל הפרישה

אדם הזכאי לגימלת נכות והגיע לגיל הפרישה משויך לקטגוריית האזרח הוותיק, ולכן הוא זכאי לגימלת אזרח ותיק עם תוספת השלמה לנכות רק במקרה שהוכר כנכה בגיל העבודה.

המציאות המצערת מלמדת שאנשים רבים שפורשים לגמלאות סובלים מהחמרה במצבם הבריאותי. החמרה זו יכולה להתרחש לאחר גיל הפרישה או במהלכו (וייתכן שאותו אדם לא התפנה לטפל בה במועד עקב חוסר מודעות או סיבות אחרות).

לכן, כפי שציינתי קודם לכן, רבים מהם אינם זכאים לקצבאות נוספות ועליהם לחיות מסכום כספי זעום שמסתכם ב-3,700 שקל וכן להסתפק בשירותים נלווים בדרגה בסיסית, שמעלים את ההכנסה ל-5,200 שקל בסך הכל – במצב זה אנשים רבים נדונים לחיי עוני.

הזכאות לגימלה כוללת מעבר של שני מבחנים נוקשים מאוד – מבחן ה-ADL להערכת כשירות רפואית ומבחן ההכנסות, חרף החקיקה החדשה שחילקה את הגימלה לשש רמות שונות ולא לשלוש רמות כפי שהיה נהוג בעבר

מה בכל זאת אפשר לעשות?

יש שתי פעולות שניתן לבצע כדי להיטיב עם הנתונים הקיימים: ראשית, ניתן להגיש תביעה לגימלת סיעוד, שאת חלקה ניתן להמיר לסכום כספי – אדגיש בזאת כי הזכאות לגימלה כוללת מעבר של שני מבחנים נוקשים מאוד – מבחן ה-ADL להערכת כשירות רפואית ומבחן ההכנסות, חרף החקיקה החדשה שחילקה את הגימלה לשש רמות שונות ולא לשלוש רמות כפי שהיה נהוג בעבר. 

קיראו עוד >>> עיקול גמלת נכות לאדם עם מוגבלות

הפעולה השנייה היא האפשרות להגיש בקשה לפטור רטרואקטיבי ממס הכנסה לתקופת העבודה שקדמה לפרישה, כל עוד האדם היה נכה בשיעור של 90% ומעלה (עוד בתקופת העבודה) והיה זכאי לניכוי מס לתקופה של עד שש שנים טרם הגשת הבקשה. עם זאת, כפי שציינתי, אדם שמעוניין להיות מוכר כנכה אבל עבר את גיל הפרישה, לא יוכל לקבל החזרים אלה.

אם נכותך התרחשה לאחר גיל העבודה או בזמן הקצר לאחר המעבר לגיל הפנסיה, התייעץ עם איש מקצוע בנוגע להגשת בקשה להשלמת הכנסה לאזרח ותיק או בנוגע להגשת תביעה לגימלת סיעוד

הגשת בקשה להשלמת הכנסה

הדרך הנוספת להעלאת רמת ההכנסות בגיל הפרישה מאפשרת להגיש בקשה לגימלה פרטית עד לסכום של כ-3,700 שקל כהשלמת הכנסה. גימלה זו ניתנת בתנאי שהאדם חי ברמת חיים ירודה מאוד וכפופה למספר תנאים כמו: מבחן הכנסות, בדיקת חשבונות בנק ונכסים, פנסיה והכנסות בני זוג. אדגיש שגימלה זו היא הטבה סוציאלית שמקורה בחוק הבטחת הכנסה – חוק סעד מובהק. אזרח ותיק נדרש למלא טופס ייעודי להבטחת הכנסה.

האזרח הוותיק וזכויות הנכים(1)

אם אתה, או מי מקרוביך שהגיע לגיל פרישה או צפוי להגיע לגיל פרישה בשנים הקרובות, סובל מבעיות רפואיות המגבילות את כושר השתכרותך – אל תתמהמה, הגש בקשה להכרה בנכות כל עוד אתה נמצא בגיל העבודה. אם נכותך התרחשה לאחר גיל העבודה או בזמן הקצר לאחר המעבר לגיל הפנסיה, התייעץ עם איש מקצוע בנוגע להגשת בקשה להשלמת הכנסה לאזרח ותיק או בנוגע להגשת תביעה לגימלת סיעוד.

עורך הדין גיא אקוקה מתמחה בדיני מוגבלויות, במימוש זכויות רפואיות ובייצוג לקוחותיו בוועדות הרפואיות השונות. לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי, צרו קשר: 052-803-4955 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים