zap group mishpati logo

דירה בהנחה: 14 תשובות לשאלות שלכם!

זירת הנדל"ן מבעבעת בעקבות תכנית "דירה בהנחה", שצפויה לקרב אל חלום רכישת הדירה, אך התנאים לא ברורים דיים. הנה כל התשובות לשאלות שהגיעו מכם, גולשי זאפ משפטי

מאת: מערכת זאפ משפטי
23.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
דירה בהנחה: 14 תשובות לשאלות שלכם!

מחירי הנדל"ן בארץ מזנקים ללא הכרה ונראה כאילו אין גורם שיכול לעצור את המדרון החלקלק הזה – בשנת 2021 המחירים עלו בשיעור של יותר מ-10%% ונראה ששנת 2022 תהיה גרועה אף יותר מבחינה זו. בדיוק מהסיבות הללו, הממשלה מייצרת מעת לעת תכניות שיסייעו לזוגות צעירים ולמחוסרי דיור לרכוש דירה במחיר מופחת, ותכנית "דירה בהנחה" היא אחת מאותן תכניות וביניהן: "מחיר למשתכן", "מחיר מטרה" ו"דירה להשכיר". אז מי יכול להשתתף בפרויקטים והאם ניתן לערוך שינויים בדירה לפני סיום הבנייה? כל הפרטים לפניכם:

מהו ההבדל בין "דירה בהנחה" לשאר תכניות הדיור של משרד השיכון?

לכל התכניות מטרה זהה, הממשלה יצרה אותן כדי להקל על מחוסרי דיור לרכוש דירה, אך בכל זאת יש מספר הבדלים ביניהן. ההבדל הראשון הוא שההנחה בתכנית "מחיר מטרה" מוגבלת בשיעור של 20% בלבד ממחיר הדירה, או ל-300 אלף שקל – הנמוך מבין השניים. ההבדל השני הוא אופן ביצוע ההגרלה. בעת ביצוע ההגרלה במסלול "מחיר מטרה" ניתנת עדיפות לנכים רתוקים, ויש הבדל נוסף בנושא העדיפות הניתנת לטובת בני המקום (מלבד באזורי עדיפות לאומית א' שנשארים ללא שינוי). ההבדל השלישי הוא מבחינת מענקים, בתכניות "מחיר מטרה" ו"מחיר מופחת" ניתן מענק אחיד בגובה של 40 אלף שקל.

אפשר להירשם לכל ההגרלות באותו יישוב, או לחלקן בלבד. משרד הרישום מבצע את כל ההגרלות ברצף ואם זכיתם באחד הפרויקטים, תוסרו מכל ההגרלות שאליהן נרשמתם

מי זכאי להשתתף בתכנית "דירה בהנחה"?

התכנית מיועדת למחוסרי דיור, כולל צעירים, משפחות חד הוריות, זוגות מאורסים מהמגזר הערבי, זוגות נשואים, ידועים בציבור, מי שנרשמו לנישואין בתוך שלושה חודשים, לנכים, לבעלי מוגבלויות ולמשפרי דיור בתנאים מסוימים.

מה זה "משפר דיור" ומהן המגבלות?

על פי אתר משרד השיכון, משפר דיור הוא מי שבבעלותו זכויות ליותר משליש בדירה. גם מי שרכש נכס באמצעות קבוצת רכישה ייחשב למשפר דיור. בני זוג יחשבו למשפרי דיור גם אם רק לאחד מהם יש דירה. על  משפר הדיור למכור את הנכס שבבעלותו לא יאוחר משנה לאחר שהוא מאכלס את משפחתו בדירה שקיבל בפרויקט. מי שהחזיק שתי דירות ומעלה בשלוש השנים האחרונות, אינו זכאי להשתתפות בהגרלה.

במסגרת ההגרלה הראשונה לפרויקט "דירה בהנחה", ניתן להירשם להגרלות בשלושה ישובים בלבד. איך ההרשמה מתבצעת?

אפשר להירשם לכל ההגרלות באותו יישוב, או לחלקן בלבד. עם סגירת הרישום, משרד הרישום מבצע את כל ההגרלות ברצף. אם זכיתם באחד הפרויקטים, תוסרו מכל ההגרלות שאליהן נרשמתם – הן מהגרלות שבוצעו והן מהגרלות שטרם בוצעו.

מדוע ניתן להירשם לשלושה ישובים בלבד?

כדי להגדיל את סיכויי הזכייה ביישובים המועדפים עליכם.

האיסור המשמעותי הוא שלא תוכלו למכור את דירתכם במשך חמש שנים מיום קבלת טופס 4, או שבע שנים ממועד ביצוע ההגרלה

האם אתם מחויבים להירשם להגרלות ביישובים שבהם אתם בני המקום?

אינכם חייבים להירשם להגרלות ליישוב שבו אתם בני המקום, אך עם זאת חשוב לציין כי יש לכם עדיפות ביישובים כאלה.

זכיתם בהגרלה של "מחיר למשתכן", אבל עדיין לא חתמתם חוזה – האם תוכלו להירשם לתכנית "מחיר מטרה"?

אם אינכם מעוניינים בדירה של "מחיר למשתכן" וטרם חתמתם על חוזה, אתם צריכים להיכנס לאתר ההרשמה של התכנית ולבטל את זכייתכם. לאחר מכן תקבלו אישור להירשם להגרלות השונות, גם לפרויקט "מחיר מטרה". בנוסף, אין חשיבות למספר ביטולי זכיות וניתן לבטל ללא הגבלה.

איך נרשמים להגרלה ב"דירה בהנחה"?

על מנת להירשם להגרלה לפרויקט עליכם להיכנס לרשימת הפרויקטים באתר ההרשמה להגרלות.  ההרשמה תתאפשר למחזיקים באישור זכאות תקף ביום ההרשמה. אפשר יהיה להירשם לפרויקטים הפתוחים להרשמה בלבד שמתאימים לסוג זכאותכם.

כיצד מתבצעת ההגרלה ב"דירה בהנחה"?

ההגרלה מתבצעת בהתאם לנהלים במערכת ממחושבת ללא מגע של יד אדם, בפיקוח ועדה. המערכת מבוססת על תוכנה שפותחה על ידי משרד השיכון והבינוי, המופעלת במחשב הגרלות נפרד שאינו מחובר לרשת אינטרנט חיצונית או לאינטרנט, מה שהופך אותו למאובטח ברמה הגבוהה ביותר.  

מתי מתקבלות תוצאות ההגרלה?

בסיומה של תקופת ההרשמה ובדיקה של תקינות הנתונים, תבוצע ההגרלה. במועד סמוך להגרלה ייבדקו פעם נוספת הנתונים, ולאחר אישורם יישלחו לנרשמים התוצאות במייל.

האם אפשר לבטל זכייה בהגרלה?

אם זכיתם בהגרלה ואתם מעוניינים לבטל את הזכייה, אתם רשאים לבטלה בכל שלב, עד לרגע חתימת החוזה מול הקבלן. עליכם לעשות זאת באופן מקוון באמצעות אתר ההרשמה להגרלות מתוך מסך ה"הרשמה לפרויקט" או מתוך "ההגרלות שלי" באזור האישי. רק אחרי שתקבלו אישור על ביטול הזכייה בדוא"ל, תוכלו לשוב ולהירשם להגרלות נוספות.

אינכם חייבים להירשם להגרלות ליישוב שבו אתם בני המקום, אך חשוב לציין כי יש לכם עדיפות ביישובים כאלה

מה הם האיסורים הקיימים לאחר רכישת דירה במסגרת פרויקט "דירה בהנחה"?

האיסור המשמעותי הוא שלא תוכלו למכור את דירתכם במשך חמש שנים מיום קבלת טופס 4, או שבע שנים ממועד ביצוע ההגרלה – המוקדם מביניהם.

מהו ההון העצמי הדרוש כדי להירשם לפרויקט "דירה בהנחה"?

לפי הנחיות בנק ישראל, דרוש הון עצמי של 100 אלף שקל לפחות, או 10% מגובה הדירה – הגבוה מבין השניים, לקבלת משכנתה של עד 90% מגובה מחיר הדירה בתכנית.

האם ניתן לערוך שינויים בדירה לפני סיום הבנייה?

לא. ניתן לבצע שינויים רק לאחר מסירת הדירה לרוכשים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • עסקת רכישת דירה - הצטייד בעורך דין, כי אין ברירה

    עסקת רכישת דירה - הצטייד בעורך דין, כי אין ברירה

    כשישראלי סוף סוף מגשים את חלום רכישת הדירה הוא חייב לנקוט זהירות בעת מימושו. כסף רב מעורב בתהליך, לא מעט זכויות חשובות ביותר, וגורמים רבים (מוכר, קונה, בנקים, חברות ביטוח, רשויות מס). כל אלה הופכים את עסקת קניית הדירה לעסקה מורכבת שמאד מומלץ לבצעה רק בליווי של עורך דין מומחה למקרקעין. איש מקצוע כזה ידאג לחוזה רכישה מוצלח, להשלמת כל הפרוצדורות, לתיאום בין כל הגורמים המעורבים ולהגנה מיטבית על צד לעסקה, בין אם הוא הקונה או המוכר. אז מה צריך בשביל עסקת מכר מקרקעין טובה? כל התשובות לפניכם
    6 דק'
  • מנגישים את השטח – כיצד מקבלים אישורי נגישות להיתר בנייה ולרשיון עסק?

    מנגישים את השטח – כיצד מקבלים אישורי נגישות להיתר בנייה ולרשיון עסק?

    הסדרת דרכי גישה, שילוט, תאורה והוספת מתקנים ייעודיים הם חלק הכרחי ביישום חוק שוויון זכויות לבעל מוגבלויות. באילו מקרים נדרשים לקבלת אישור נגישות מתו”ס (מבנים, תשתיות וסביבה) וכיצד מקבלים אותו? בחברת עבדון הנדסה, מסבירים על דרישות החוק ועל תהליך הגשת האישור
    6 דק'
  • מתכוונים לרכוש דירה? זה מה שאתם צריכים לעשות

    מתכוונים לרכוש דירה? זה מה שאתם צריכים לעשות

    רכישת דירה היא כנראה העיסקה המשמעותית ביותר בחיים. עו"ד ברון עמיקם, המתמחה בדיני מקרקעין, מפרט: הצעדים החשובים לפני קניית דירה
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה