zap group mishpati logo

בעקבות "חרבות ברזל": המדריך להוצאת רשיון נשק

בעקבות מתקפת הפתע של חמאס השבוע, רבים מרגישים צורך להגן על עצמם על ידי הוצאת רשיון נשק אישי. מי זכאי, מה התהליך וכמה עולה נשק?

מאת: סתיו קורן – מערכת זאפ משפטי
30.03.22
תאריך עדכון: 23.10.23
8 דק'
בעקבות "חרבות ברזל": המדריך להוצאת רשיון נשק

עיקרי הכתבה:

  • האם כל אדם יכול להחזיק נשק? השלטונות הבינו שאין באמת אפשרות להציב שוטרים בכל מקום בכל שעות היום, לכן החוק מאפשר הוצאת רשיון לכלי ירייה לאזרחים שעומדים בקריטריונים.
  • כ-4,000 איש הגישו בקשה לרישיון נשק בתוך יום וחצי - יום וחצי לאחר שהחלה המלחמה, נפתחו כ-4,000 בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק באגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. למעשה, מדובר במספר בקשות גבוה יותר ממספר הבקשות המתקבלות בחודש אחד. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הודיע על מבצע חירום לקיצור הבוירוקרטיה להוצאת רשיון נשק.
  • היכן רוכשים אקדח וכמה זה עולה? את הנשק ניתן לרכוש בחנויות ייעודיות, במטווחים ואפילו באתרי יד שנייה תוכלו למצוא נשקים שאנשים פרטיים מוכרים. מחירי אקדחים משתנים בהתאם לסוג האקדח. המחירים של נשק בסיסי נעים בין 1,000 שקל ל-5,000 שקל.
    _______________________________

מתקפת הפתע של חמאס על ישובי עוטף עזה בשבת האחרונה גבתה חיי אדם ופצועים רבים. יישובי עוטף עזה הפכו לזירת קרב וכוחות הביטחון עושים מאז מאמצים למנוע את כניסת חוליית המחבלים הבאה לשטח ישראל. בדיוק מהסיבה הזו אנשים רבים מחפשים דרכים להגן על עצמם ואחת מהדרכים הפופולריות היא הוצאת רשיון נשק פרטי. כיצד, אם כן, מוציאים רשיון לנשק? מי זכאי לכך? היכן רוכשים אקדח? כל הפרטים בשורות הבאות:

נשק אישי – כיצד מוציאים רשיון והאם כל אדם יכול?

המצב הבטחוני מעורר פחד וחרדה, וישיון לנשק עשוי להיות פתרון שיכול לסייע לנו בעת סכנה לחיינו. עם זאת, ברור שלא כל אדם יכול להוציא רשיון לנשק ולא כל אחד כשיר לכך. המדינה קבעה מדיניות מסוימת להחזקת נשק על ידי אזרחים ועילות שונות להחזקת נשק, ביניהן, הגנה עצמית או משרות כגון מאבטחים ונהגי אוטובוס.

חרבות ברזל – כ-4,000 איש הגישו בקשה לרישיון נשק

יום וחצי לאחר מתקפת הפתע האכזרית של חמאס על ישראל, נפתחו כ-4,000 בקשות חדשות להוצאת רשיון נשק באגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. למעשה, מדובר במספר בקשות גבוה יותר ממספר הבקשות המתקבלות בחודש אחד. בעקבות כך, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר כי באגף ייצאו למבצע חירום שיקצר את הליכי הבירוקרטיה להוצאת רשיון נשק. כך אנשים יוכלו להגן על עצמם בהמשך לאירועי הזוועה בעוטף עזה.

היום, (א), תתכנס הוועדה לביטחון לאומי, בראשה עומד ח"כ צביקה פוגל ותדון בנושא. הוועדה צפויה לאשר את ההקלות הבאות:

  •   כיום, כדי להוציא רישיון לנשק המדינה דורשת הכשרה של רובאי 07, לעומת זאת, ההנחיות החדשות שצפויות לעבור, יאפשרו לכל אזרח עם תעודת לוחם להגיש בקשה לרישיון נשק – כך גם אזרחים בעלי הכשרה של רובאי 03 ורובאי 05 יוכלו להגיש בקשה להוצאת נשק.
  •   גם אלו שלא שירתו בצה"ל, אלא עשו שירות לאומי בלבד, יוכלו להגיש בקשה לנשיאת נשק.   
  •  לפי התקנות החדשות, יהיה ניתן להגיש את הבקשה באמצעות שני המסלולים הקיימים, גם במסלול הפרטי וגם במסלול הארגוני – לעומת המצב כיום, בו ניתן להגיש בקשה רק באמצעות מסלול אחד.

החזקת נשק אישי – מדוע העילות מצומצמות?

כלי ירי הוא נשק קטלני ומסוכן מאוד, ולכן מטרת המחוקקים היא שכמה שפחות אנשים יחזיקו בנשקים ורק אנשים שזקוקים לכך באמת. בנוסף, הרבה נשקים שאבדו או נגנבו התגלגלו לארגוני פשע וטרור, מה שגרם להרג ולרציחות מיותרות. סיבה נוספת היא מניעת התאבדות - אדם שנקלע למשבר בחייו ומחזיק בנשק עלול להשתמש בו במטרה לסיים את חייו ונשק זמין עלול לעודד אותו לעשות זאת.

מה אומר החוק בישראל על החזקת נשק?

החזקת נשק עלולה להביא למצבים מסוכנים, אך גם המצב הבטחוני בישראל מסוכן ואזרחים נורמטיביים, ללא בעיות נפשיות, צריכים לקבל את הכלים הבסיסיים להגן על עצמם. מהסיבה הזו, השלטונות הבינו שאין באמת אפשרות להציב שוטרים בכל מקום בכל שעות היום להגנה על הציבור.

על פי החוק בישראל, מחזיקי נשק מחויבים לעבור הכשרה מתאימה בתפעול הנשק וקבלת תדרוך הכולל הוראות והנחיות לשימוש בכלי ירייה. הנשק עצמו צריך להיות במצב תקין וכשיר לפעולה. לפי הוראות חוק כלי הירייה, החזקת כלי ירייה בישראל אינה זכות מוקנית לאזרח אלא מתאפשרת רק לאחר קבלת רישיון מאת הרשות המוסמכת, כהגדרתה בסעיף 1 לחוק.

בפברואר 2014 תוקן חוק כלי ירייה ונקבע כי לשם קבלת רישיון, על המבקש לעבור בדיקת כשרות נפשית, סעיף שלא צוין בחוק קודם לכן. אולם, התיקון איננו מתייחס לאזרחים המוציאים רשיון פרטי אלא מתייחס לאלה שזקוקים לרשיון לצורך תפקיד כמו שומר או מאבטח. ההחלטה הגיעה בעקבות המלצות ועדה שהוקמה בעקבות ריבוי מקרים של פגיעה באזרחים תמימים בשל שימוש בכלי ירייה שלא כדין.

אחד המקרים זכורים והידועים לשמצה הוא המקרה דב תגר, שנשא נשק ברשיון ודקר למוות את זוגתו ובנה, ולאחר מכן ירה בחברו במעלית. תגר התאבד בירייה כשנתפס. מקרה מוכר נוסף שעוסק בהחזקת נשק פרטית הוא המקרה של אריה שיף, שירה למוות באדם שניסה לפרוץ לביתו – מה שהעלה תהיות האם בכלל כדאי לאשר לאזרחים להחזיק בנשק? שיף זכה לתמיכה רבה מחברי כנסת מהימין, ובסוף נגזרו עליו תשעה חודשי שירות.

חוק הנשק בארה"ב – כמעט כל אחד יכול להחזיק נשק

בארה"ב, המצב שונה לחלוטין וכמעט כל אדם יכול להחזיק ולשאת בנשק, מתוקף "חוק הנשק" שמבסס את זכויות הנשק. זאת לפי עמידה בקריטריונים הבסיסיים הבאים: אזרח ארה"ב, תושב ארה"ב שנמצא בתהליך התאזרחות, תושב ארה"ב בעל גרין קארד, תייר עם ויזת תייר. בכל מדינה בארה"ב נעשות בחינות רקע מחמירות ומחמירות פחות לגבי האדם שמבקש רשיון לנשק. מוחרגים מחוק הנשק עבריינים נמלטים, מהגרים בלתי חוקיים, אנשים בעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית ואלה שהורשעו בעבירות אלימות במשפחה. בשנת 2017 בוצעו 25.2 מיליון בדיקות רקע וכ-5,000 עד 7,000 איש מורשעים מדי שנה בגין אחזקת נשק לא חוקית.

מה הם תנאי הסף לקבלת רשיון לכלי ירייה?

כאמור, החוק בישראל מאפשר הוצאת רשיון לכלי ירייה לאזרחים מסוימים, שעומדים בקריטריונים הבסיסיים הבאים:

  • על מבקש הבקשה להיות אזרח ישראלי או תושב קבע.
  • על מבקש הבקשה לדעת את השפה העברית על בוריה – גם מבחינת קריאה וגם מבחינת כתיבה.
  • על מבקש הבקשה להיות בגיל של אחרי צבא או אחרי שירות לאומי – מי שלא ביצע שירות עבור המדינה יוכל להוציא נשק רק אחרי גיל 27.
  • על המבקש להציג הוכחות לכך שבריאותו תקינה ועליו לעבור הכשרה עם עמידה במבחנים ובתנאי ההכשרה (מבחן עיוני ומעשי הכולל ירי ומטווח).

לאחר עמידה בתנאי הסף, מבקש הרישיון יתבקש לעמוד באחד מהתבחינים הבאים:

  • מגורים ביישוב זכאי.
  • שירות בכוחות הביטחון.
  • בוגרי הכשרה ייחודית.
  • שירות בכוחות הביטחון, שעברו הכשרה רובאי 07, קצינים בדרגת סגן ומעלה ונגדים בדרגת רס"ר ומעלה.
  • כבאים.
  • שוטרים.
  • מתנדבים ועובדי כוחות הצלה.

תבחינים נוספים: המלצה פרטנית של המשטרה, קב"ט, מדריך ירי, חקלאי מוכר, מורה דרך, מוביל חומרי נפץ, ציד, מדביר או ספורטאי פעיל.

כמו כן, חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) הגיש הצעת חוק לאשר רשיון לנשק ללוחמים משוחררים כדי שיוכלו לשאת נשק ולנטרל מחבלים ברחבי המדינה, וזאת לבעלי הכשרה של רובאי 05, ולא רובאי 07 כפי שהחוק מתיר כעת.

מה הם השלבים להוצאת רשיון נשק?

ראשית, מגישים בקשה לאגף לרישוי כלי ירייה במשרד לבטחון פנים. לאחר הגשת הבקשה, פקידי הרישוי יבחנו את בקשתכם והאם אתם עומדים בקריטריונים הנדרשים. ההחלטה תתקבל יחד עם גורמים במשרד הבריאות ובמשטרה שיאשרו שאין לכם עבר רפואי, נפשי או פלילי. אם תעמדו בקריטריונים, תקבלו זימון לראיון בלשכת הרישוי ותיבחן זכאותכם לקבלת "רשיון מותנה". אם תקבלו את הרשיון המותנה, תתבקשו לשלם אגרה בסך של 62 שקל לשנה. חיילי מילואים זכאים להנחה של 50% בתשלום.

לאחר תשלום האגרה, תתבקשו לגשת למטווח מורשה עם אישור התשלום, העתק הצהרת בריאות והאישור המותנה ולבצע את ההכשרה. ההכשרה צריכה להתבצע עם נשק זהה לכלי הירייה שתתבקשו לרכוש.

לאחר כל התהליך, יישלח אליכם רשיון מגנטי לכתובת הדואר המעודכנת שלכם עד 90 יום מביצוע העברת בעלות של נשק. כאמור, את הרשיון מוציאים במטווח מורשה באמצעות מבחן עיוני ומבחן ירייה פיזי. הרישיון תקף לתקופה של שלוש שנים, ובתומה באחריותו של מחזיק הרשיון להגיש בקשה לחידוש הרשיון.

מי אינו יכול להוציא רשיון לנשק?

אם יש חשש שתשתמשו בנשק שלא למטרת הגנה עצמית, מובן שלא תקבלו אישור להחזקת נשק, וזה במקרים של עבר משטרתי או פלילי ועל רקע נפשי או רפואי. 

צילום: שאטרסטוק

 

היכן רוכשים אקדח וכמה זה עולה?

את הנשק ניתן לרכוש בחנויות ייעודיות, במטווחים ואפילו באתרי יד שנייה תוכלו למצוא נשקים שאנשים פרטיים מוכרים – מה שהופך את זה לשוק מסוכן, כי כנראה שמי שמוכר לכם נשק דרך האינטרנט לא יבדוק האם יש לכם רישיון או לא. בחירת האקדח מתבססת על שלושה פרמטרים עיקריים – נשיאה, אחיזה ותקציב. מחירי אקדחים משתנים בהתאם לסוג האקדח, המחירים של נשק בסיסי נעים בין 1,000 שקל ל-5,000 שקל.

מה למדנו? החוק מאפשר הוצאת רשיון לכלי ירייה לאזרחים שעומדים בקריטריונים מסוימים. לכן, אם אתם עומדים בתנאי הסף ובאחד מהתבחינים שצוינו לעיל, אתם בהחלט יכולים להוציא רשיון לנשק.

שימרו על עצמכם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה