zap group mishpati logo

הצליח להוכיח שאשתו בוגדת ובכל זאת הפסיד בבית הדין

גבר לפני הליך גירושין רצה להביא לבית הדין הוכחות לבגידת אשתו, עקב אחריה וצילם אותה בוגדת. להפתעתו, בית הדין פסל את הראיות וחייב אותו בכתובה. החוקר הפרטי גולן דהן מסביר מהי הדרך הנכונה לביצוע מעקבים

21.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הצליח להוכיח שאשתו בוגדת ובכל זאת הפסיד בבית הדין

יובל (שם בדוי) הרגיש שמשהו מוזר קורה עם אשתו. היא החלה לחזור מאוחר מהעבודה, לקחה איתה לכל מקום את הטלפון, נעלה בסיסמה את המחשב הנייד שלה ובאופן כללי התנהגה לא כתמול שלשום. בהתחשב בעובדה שהאווירה בבית לא היתה טובה כבר כמה שנים, יובל עשה את החשבון והגיע למסקנה המתבקשת: אשתו בוגדת בו.

מאחר שידע שהוכחת בגידה תיטיב עימו בהסדר הגירושין בבית הדין, יובל לא התעמת מיד עם אשתו אלא החליט לאסוף ראיות לבגידתה. הוא עקב אחריה, גילה שהיא אכן נפגשת עם גבר אחר ואף צילם והקליט אותה במספר פגישות שונות עם מאהבה. עם ההוכחות בידיו ניגש לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני, בידיעה שההוכחות יפטרו אותו מתשלום הכתובה. אולם להפתעתו הרבה, כל ראיותיו נפסלו ועניין הבגידה נמחק מהפרוטוקול. הסיבה: הראיות הושגו באופן לא חוקי.

"אנשים רבים לא יודעים שאסור לעקוב אחרי אנשים במרחב הפרטי שלהם", מסביר החוקר הפרטי גולן דהן, הבעלים של משרד "יהב חקירות". "אסור לעקוב, אסור לצלם, אסור להקליט. לא רק שראיות שהושגו באופן אסור נפסלות בבית המשפט, האדם שעקבו אחריו יכול להגיש תלונה במשטרה ולחשוף את העוקבים לעונשים הקבועים בחוק", הוא מדגיש.

מותר לבצע מעקבים באופן חוקי בשלל תחומי חיים, אך רק על ידי חוקר פרטי מורשה, שהחוק הסמיך אותו לכך ושיודע לפעול בדרכים קבילות שלא ייפסלו בבית המשפט

שחור, לבן ושטחים אפורים

עניין המעקבים עלול להיות מבלבל מאוד. מצד אחד, במרחב הציבורי מותר ללכת לכל מקום ולא ברור מה נחשב למעקב אסור, ומצד שני, חדירה לפרטיות של אדם במרחב הפרטי עלולה להוות עבירה פלילית. "במקרה שנחשב חדירה לפרטיות, לא משנה במי מדובר ומה הן הנסיבות - גם לבעל אסור לעקוב אחרי אשתו", מסביר דהן. "הדרך היחידה המותרת על פי חוק לבצע מעקבים היא על ידי חוקר פרטי עם רישיון של משרד המשפטים".

איך נדע מה מותר ומה אסור?

"כדי לעשות סדר בדברים, חשוב להבין קודם כל את משמעות המושג מעקב. מאחר שמעקב נועד לגלות דברים שהנעקב היה מעוניין להסתיר, תמיד יהיה מדובר בפעילות חשאית שעשויה לכלול התחקות, הסתתרות, התחזות – ותמיד זה יהיה בחשאי".

לדברי דהן, מותר לבצע מעקבים באופן חוקי בשלל תחומי חיים, אך רק על ידי חוקר פרטי מורשה, שהחוק הסמיך אותו לכך ושיודע לפעול בדרכים קבילות שלא ייפסלו בבית המשפט.

"המקרים הנפוצים ביותר למעקבים הם ריגול תעשייתי – בו מזמין החקירה מעוניין לקבל חומר רגיש אודות מתחריו כדי להיות תמיד צעד אחד לפניהם מבחינה עסקית, או לגלות דליפות מידע רגיש מעסקו אל המתחרים", מסביר דהן. "מקרים אחרים הם חקירות נוער – מעקבים המוזמנים לרוב על ידי הורים מודאגים שחוששים כי ילדם עוסק בפעילות מזיקה, ומעקב הוא הדרך הטובה ביותר עבורם לברר את מעשיו; והנפוץ מכולם – מעקבים בין בני זוג החוששים מבגידה או המעוניינים לגלות ולתעד מקורות הכנסה ונכסים לפני הגשת תביעת גירושין".

במקרים של "בינו לבינה", קריטי ביותר שהראיות יהיו קבילות בבית הדין, שכן הן שוות הרבה מאוד כסף למזמין החקירה

דהן מסביר כי במקרים של "בינו לבינה", קריטי ביותר שהראיות יהיו קבילות בבית הדין, שכן הן שוות הרבה מאוד כסף למזמין החקירה. "כאשר בעל מוכיח בגידה של אשתו, הוא פטור מתשלום כתובתה", הוא אומר. "כשאישה מוכיחה שיש לבעלה יותר הכנסות ממה שהצהיר, היא תהיה זכאית ליותר מזונות. מובן שישנו ערך נוסף לקבלת הוכחות לקיומה או אי קיומה של בגידה – כשהספק מנקר, קשה להמשיך בחיים שלווים. מרגע שעלה החשד, רוב האנשים חייבים הוכחה חותכת לכאן או לכאן כדי להמשיך את חייהם בשלווה, ועבור רבים זהו עניין חשוב הרבה יותר מכסף".

איך מתנהל מעקב חוקי?

"קודם כל, כפי שציינתי, מעקב חוקי יכול להתנהל רק על ידי חוקר פרטי מורשה. המעקבים מתנהלים בהרבה דרכים שכולן חותרות להבין עם מי הנעקבים נפגשו? על מה הם דיברו? מה הם עשו? במתחרים עסקיים - אילו שווקים הם מתכננים לפתוח? האם הם מקיימים קשרים עם אנשי מפתח בתחום? ובין בני זוג – האם יש שקרים? פגישות? בגידות? הברחת כספים והסתרת נכסים?".

הצליח להוכיח שאשתו בוגדת ובכל זאת הפסיד בבית הדין(1)

כדי לגלות את כל אלה, "המעקבים מבוצעים על ידי צוות חוקרים", מתאר דהן, "שילכו ברגל ייסעו בכלי רכב, יטפסו על קירות אם צריך, יחפשו, יתעדו ויצלמו כל היום ובכל מקום בו נמצא הנעקב ובסביבתו. בסוף התהליך מזמין המעקב מקבל את סרט הוידיאו, תמונות ודו"ח מסכם מצוות החקירות המוסמך. עם חומרים אלה ניתן ללכת לבית הדין או לבית המשפט ולהשתמש בהם כראיות קבילות".  

הרבה מתפתים לפעול בעצמם באופן אימפולסיבי, אבל חשוב לזכור שהמון מונח על הכף, ועל מנת שלא לשרוף ראיות, חשוב להתייעץ עם חוקר פרטי מוסמך

רגע לפני שעושים טעות

מקרים כמו זה של יובל הם נפוצים, מאחר שלא תמיד ברור מה מותר ומה אסור לעשות, במיוחד בין בעל ואישה, עד לאיזה עומק מותר לעקוב בשטח ציבורי? מה בכלל נחשב למעקב? האם מותר לצלם את תוכן הטלפון של בן או בת הזוג? האם מותר להקליט שיחות, ואם כן – כיצד ומתי?

"טבעי שיצר הסקרנות גדול", מסכם דהן, "והרבה מתפתים לפעול בעצמם באופן אימפולסיבי, אבל חשוב לזכור שהמון מונח על הכף, ועל מנת שלא לשרוף ראיות, חשוב בכל מקרה להתייעץ קודם עם חוקר פרטי מוסמך".

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יהב חקירות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה