zap group mishpati logo

מתי חשוב שתפנו לעורך דין לדיני משפחה ולמה?

תחום דיני המשפחה הוא תחום רחב ועשיר המעורר מגוון שאלות וסוגיות מורכבות, ובניגוד למה שרבים בציבור נוטים לחשוב – אינו עוסק בענייני גירושין בלבד. על הסכמים בדיני משפחה ומה בין הסכם ממון לצוואה, בכתבה הבאה

10.09.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מתי חשוב שתפנו לעורך דין לדיני משפחה ולמה?

תחום דיני המשפחה הוא תחום רחב ועשיר המעורר מגוון של שאלות וסוגיות מורכבות, ובניגוד למה שרבים בציבור נוטים לחשוב – אינו עוסק בענייני גירושין בלבד. בין היתר, דיני המשפחה עוסקים גם בהסכמים שנערכים בין בני הזוג לפני הנישואין, במהלכם או לאחר שהסתיימו ואף כאלה שנערכים בין בני זוג שאינם נשואים על פי דין (למשל, בין ידועים בציבור) או בין קרובי משפחה.

אחד ההסכמים המוכרים הוא הסכם הממון, אשר מטרתו להגדיר את האופן שבו יחולקו הנכסים של בני הזוג עם פקיעת יחסיהם, בין אם בשל פטירה ובין אם בשל גירושין. על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג – 1973, בסיום היחסים כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית משווי הרכוש והממון המשותף שנצברו על ידי בני הזוג במהלך חיי נישואיהם (הסדר "איזון משאבים"). אף על פי כן, החוק מאפשר לבני הזוג להתנות על הוראות החוק ולהסכים ביניהם כי הרכוש יחולק ביניהם באופן שונה. זאת, באמצעות עריכתו של הסכם ממון, בין אם בשלב שלפני, אחרי או במהלך הנישואים. 

חוק יחסי ממון בין בני זוג חל גם על בני זוג אשר עתידים להינשא או שנישאו בנישואין אזרחיים, לרבות בני זוג ממין זהה. כמו כן, הפסיקה מאפשרת לבני זוג שאינם נשואים אך חולקים חיים משותפים ("ידועים בציבור"), לערוך הסכם שנועד להסדיר את היחסים הכלכליים ביניהם במסגרת "הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור".

חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שידע כיצד להימנע מבעיות עתידיות שעלולות להתעורר בעתיד בעניין צוואות והסכמי ממון ובמקרים מסוימים אף להביא לסנכרון מלא בין השניים

מה היחס בין הסכם ממון לצוואה?

עו"ד ספיר שושן, המתמחה בדיני משפחה ובעלת ניסיון עשיר בתחום, מסבירה כי "על פי החוק והפסיקה, אין בכוחו של הסכם ממון אשר נערך בין בני הזוג כדי לגבור על צוואה של אחד מהם. בשל כך, בעת תהליך עריכת ההסכם חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שידע כיצד להימנע מבעיות עתידיות שעלולות להתעורר בעתיד בעניין צוואות והסכמי ממון ובמקרים מסוימים אף להביא לסנכרון מלא בין השניים על ידי גיבוי הכתוב בהסכם הממון במסגרת הצוואה".

עניין נוסף המתקשר לתחום דיני המשפחה ובו ניתן לראות את חשיבותה של הסתייעות בעו"ד מומחה הוא המשמורת המשותפת.

כאשר בני הזוג מביאים לסיום היחסים ביניהם, עולה שאלת מגורי הילדים והאחריות לגביהם. "בעוד שבעבר היה נהוג כי לאחר הגירושין הילדים עוברים למשמורת מלאה אצל אמם, היום אנחנו רואים כי במקרים רבים בתי המשפט דורשים משמורת משותפת של האב והאם", מסבירה עו"ד שושן.

"חשוב להבין כי המשמורת המשותפת לא מבטלת את חובת האב בתשלומי המזונות, חובה אבסולוטית שמוטלת על האב בלבד עבור ילד עד גיל 6. לכן", אומרת עו"ד שושן, "חשוב כי הורים המסכימים על משמורת משותפת יבינו את ההשלכות של הדבר ויעמידו לנגד עיניהם את טובתם של ילדיהם בעת קבלת ההחלטה". 

מתי חשוב שתפנו לעורך דין לדיני משפחה ולמה?(1)

דיני המשפחה הם תחום ייחודי המצריך ידע, ניסיון ומומחיות רבים. יתרה מכך, מלבד הפן המקצועי, עורך דין לענייני משפחה נדרש להכיל ולהקשיב ולנהל את הדברים ברגישות ובאופן שיאפשר להביא לגישור בין הצדדים. עו"ד שושן מסכמת כי "פנייה לעורך דין שאינו מחזיק בידע ובניסיון בתחום דיני המשפחה עלול להוביל להתעסקות ברפש בין הצדדים ובעובדות במקום בטיעונים משפטיים, ובכך לפגוע בהצלחתו של ההליך המשפטי".    

זקוקים לסיוע בעניינים של הסכמי ממון, משמרות משותפת או בנושאים אחרים הנוגעים לדיני משפחה? פנו למשרדה של עו"ד ספיר שושן לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות במייל Sapirlawadv@gmail.com או בטל' 050-9393288  

ספיר שושן - משרד עורכי דין

ספיר שושן - משרד עורכי דין

מרגישים לחוצים או מבולבלים? לא יודעים למי לפנות בסוגיות מורכבות בתחומי התעבורה, הפלילי ודיני משפחה? כמו רבים אחרים שכבר הגיעו אלינו - יש לכם כתובת עם יחס אישי! פנו עוד עכשיו לשיחת ייעוץ אצל "ספיר שושן- משרד עורכי דין" בהנהלת עו"ד ספיר שושן. עו"ד ספיר שושן- יש מי שמקשיב לכם!

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ספיר שושן - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה