zap group mishpati logo

הגשת תביעות קטנות - איך עושים את זה? מדריך מעודכן

אני עורך הדין של עצמי: כך מגישים תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות - המדריך המלא על הליך פתיחת תיק לתביעה קטנה

מאת: רני זהר
21.09.22
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
הגשת תביעות קטנות - איך עושים את זה? מדריך מעודכן

עיקרי הכתבה:

  • בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר לאדם להגיש תביעה על סכום כספי נמוך יחסית ולהגיע להכרעה בדרך המהירה והיעילה ביותר.
  • בדיונים בתי המשפט לתביעות קטנות התובע והנתבע מייצגים את עצמם ללא עורך דין, אם כי ניתן לקבל ייעוץ מקצועי מחוץ לדיון.
  • ניתן להגיש תביעה קטנה באמצעות מזכירות בית המשפט לתביעות קטנות, באמצעות המערכת המקוונת ״נט המשפט״ או באמצעות הדואר.
    _____________________________________________________

נכון לשנת 2022, תביעה לתשלום בבית המשפט לתביעות קטנות לא תעלה על 34,600 שקל

תביעות קטנות ותביעות רגילות - מה ההבדל?

בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר לאדם הפשוט להגיש תביעה ולהגיע להכרעה צודקת בדרך המהירה והמועילה ביותר. זאת, בניגוד לבתי המשפט הרגילים שבהם הדרך לצדק היא דקדקנית ומוקפדת ולכן גם ארוכה ומסועפת הרבה יותר. במהלך דיון בבית משפט לתביעות קטנות התובע והנתבע מייצגים את עצמם, ללא עורכי דין. מותר לצדדים לקבל סיוע משפטי על ידי עורך דין, כך שהאיסור על ייצוג חל רק על הדיון עצמו.

בבית המשפט לתביעות קטנות דנים בתביעות צרכניות ולרוב כספיות שמגיש אדם פרטי נגד אדם אחר או נגד חברה. תביעה לתשלום בבית המשפט לתביעות קטנות לא תעלה על סכום מסוים ויחסית נמוך, המתעדכן מדי פעם ונכון לשנת 2022 עומד על 34,600 שקל. תביעות נוספות, מלבד כספיות, שניתן להגיש בבית המשפט לתביעות קטנות: תביעה בעקבות ביטול עסקה, תביעה להחלפת מוצר ותביעה לתיקון מוצר - כל אלה בתנאי שמדובר בעסקה או במוצר ששוויים אינו עולה על הסכום המירבי לתביעה.

מלבד תביעות צרכניות, בבית המשפט לתביעות קטנות דנים לעתים גם בתביעות נזיקיות העוסקות בנושאים כמו אפליה, לשון הרע והטרדה מינית. אולם, בית המשפט רשאי, על פי שיקול דעתו שנוגע למורכבות התביעה, להחליט להעביר את תיק התביעה לדיון בבית משפט רגיל.

מהו הסכום גבולי של תביעה קטנה

הסכום הגבולי של תביעה קטנה עומד על 34,600 שקל, נכון לינואר 2022. הסכום המירבי לתביעה מתעדכן אחת לשנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן.

תהליך הגשה תביעה קטנה

ניתן להגיש תביעה קטנה באמצעות שלוש דרכים:

  • באופן מקוון, באתר הרשות השופטת באמצעות מערכת ״נט המשפט״.
  • הגשת התביעה במזכירות בית המשפט.
  • הגשת התביעה באמצעות הדואר.

כתב התביעה ינוסח בבהירות ובתמצות. כדאי להציג את הטענות והעובדות העיקריות והרלוונטיות לתביעה ולצרף העתקים של מסמכים החשובים לטיעון כמו חוזה, חוות דעת של מומחה, קבלות וצילומים

הגשה תביעה קטנה במזכירות בית המשפט - צעד אחרי צעד

  • במזכירות בית המשפט לתביעות קטנות ניתן לקבל טפסים למילוי כתב התביעה. יש לצרף אליהם מסמכים נוספים שקשורים בעניין התביעה. על המגיש יש לציין את מספר תעודת הזהות שלו ואם יש בידו, גם את מספר תעודת הזהות של הנתבע/ים.
  • יש להגיש לבית המשפט שלושה עותקים מלאים של כתב התביעה והנספחים, ועותק מלא עבור כל נתבע, לשם המצאת כתב התביעה בידו.
  • עותק מקורי ועותק מצולם של כתב התביעה בצירוף הנספחים והתמונות יש להגיש למזכירות בית המשפט. המקור יוחזר לתובע, עליו תציין המזכירות את מספר התיק ופרטי הדיון שנקבע. עותקים נוספים יוגשו למזכירות בהתאם למספר הנתבעים בזמן הגשת התביעה.
  • את כתב התביעה אפשר להגיש בעברית או בערבית.
  • את כתב התביעה וכתב ההגנה יש להדפיס, אך ניתן להגיש את הטפסים בכתב יד ברור וקריא.
  • יש להקפיד על ציון פרטים מלאים של הנתבע/ת, העסק או החברה שאותם תובעים: שם מלא ומדויק, כתובת מלאה כולל מיקוד, מספר טלפון ומספר פקס אם קיימים, מספר זהות או ח.פ של חברה. במקרה של תביעת חברה או עסק, כדאי לציין את שם בעל החברה בכתב התביעה.
  • יש לשלם את אגרת בית המשפט.
  • יש לפרט את הנזק ולציין את סכום התביעה בסעיף ה׳ של טופס התביעה.
  • כתב התביעה ינוסח בבהירות ובתמצות. כדאי להציג את הטענות והעובדות העיקריות והרלוונטיות לתביעה ולצרף העתקים של מסמכים החשובים לטיעון כמו חוזה, חוות דעת של מומחה, קבלות וצילומים.
  • לתביעות בנושא תאונות דרכים יש לצרף חוות דעת שמאי, צילומי רכב ושרטוט גרפי שיציג את מקום התאונה ומהלכה. אם נפתח תיק משטרה בעקבות התאונה, יש לפרט את ההשתלשלות של תיק זה, כולל הדיון בבית המשפט לתעבורה, כתב האישום ופסק הדין.

האם אפשר להגיש תביעה קטנה אונליין?

ניתן להגיש תביעה קטנה באופן מקוון באמצעות מערכת המחשוב של מערכת בתי המשפט, "נט המשפט". על מנת לקבל גישה למערכת הזו, על כל אזרח לבצע הרשמה באמצעות מערכת הזדהות לאומית:

  • מילוי פרטים אישיים והזדהות ראשונית – מילוי שם פרטי, שם משפחה, תעודת זהות ודואר אלקטרוני.
  • הזנת תווים בתוך תיבת CAPTCHA לצורכי אבטחת מידע ולחיצה על כפתור המשך.
  • לאחר שליחת הטופס, תתקבל בתיבת הדואר האלקטרוני הודעה ובה קישור שיאמת את כתובת הדואר האלקטרוני. לאחר מכן יש צורך למלא את מספר טלפון הנייד, אליו ישלח קוד אימות באמצעות מסרון, אותו יש להזין בשדה המיועד לכך.
  • בשלב הבא המערכת תאמת את זהותכם ותבקש מכם למלא תאריך הנפקת תעודת זהות ולמלא פרטי כרטיס אשראי. פרטי האשראי אינם נשמרים במערכת והכרטיס לא יחויב באף שלב, אלא משמש לאימות הזהות בלבד.
  • לאחר מכן יש לבחור סיסמה שתשמש אתכם בכניסה למערכת.
  • בשלב הבא יש לבחור שאלות אימות ולהזין תשובות תואמות, שיסייעו במקרה של שחזור סיסמה.

פתיחת תיק באתר "נט המשפט" – תביעות קטנות

  • יש להיכנס לאתר בתי המשפט ותחת הכותרת ״כלים ומידע״ ללחוץ על ״נט המשפט״.
  • ללחוץ על הכפתור הכתום ״הזדהות לאומית״.
  • לאחר ביצוע פעולת רישום הזדהות, ניתן לפתוח תיק באמצעות כפתור ״פתיחת תיק״.
  • במסך שיתקבל יש לבחור את הפרטים הבאים: מקום בית המשפט שבו פותחים את התיק, הליך – תביעות קטנות, סוג עניין וסכום תביעה בשקלים שלמים.
  • במסך הבא יש להקליד את פרטי הצדדים: בחלק העליון הגדרת התובע ובחלק התחתון הגדרת הנתבע. ניתן להוסיף תובע ונתבע על ידי לחצן ״הוספה״.
  • לאחר מכן יתקבל מסך להזנת נתוני איסור פרסום, צירוף התביעה והמסמכים הרלוונטיים.
  • בסיום ההליך יתקבל מסך נתוני תשלום שיאפשר לבצע תשלום בגין אגרת פתיחת תיק, אותו ניתן לבצע רק באמצעות כרטיס אשראי. בשדה ״קוד אימות כרטיס״, יש להזין את שלוש הספרות בגב הכרטיס.
  • לאחר התשלום יתקבל מסך שבו ניתן להדפיס אסמכתא שמהווה אישור על פתיחת תיק עם הפרטים, השעה והתאריך שבו נפתח.

בתביעה קטנה מתקיים בדרך כלל דיון אחד. על הצדדים חלה חובה להזמין לדיון את כל העדים שהם מעוניינים שיעידו וכן את כל המסמכים שתומכים בגירסה שלהם

השלב הבא - הזמנה לדיון

לאחר שהוגשה תביעה קטנה, מזכירות בית המשפט תקבע תאריך לדיון בתביעה. המזכירות תמסור לתובע או תשלח לו בדואר הזמנה לדיון ותשלח עותק מכתב התביעה והזמנה לדיון לכתובת הנתבע שמסר התובע בדואר רשום עם אישור מסירה. על התובע חלה האחריות לוודא שהנתבע קיבל את כתב התביעה, כ-60 ימים לפני מועד הדיון. אם נמצא שכתב התביעה לא הגיע לנתבע, התובע יצטרך להגיש לו אותו לפחות 40 ימים לפני מועד הדיון. בתביעה קטנה מתקיים בדרך כלל דיון אחד. על הצדדים חלה חובה להזמין לדיון את כל העדים שהם מעוניינים שיעידו וכן את כל המסמכים שתומכים בגירסה שלהם ושצורפו לכתב התביעה ולכתב ההגנה.

כתב הגנה בתביעה קטנה

נתבע יגיש את כתב ההגנה שלו תוך 30 ימים מיום המצאת כתב התביעה לידיו. טופס כתב ההגנה ונספחיו יוגשו בשלושה עותקים באחת משלוש דרכים: למזכירות בית המשפט, באתר ״נט המשפט״ או באמצעות הדואר. עותק של כתב ההגנה יישלח לתובע בדואר רשום על ידי מזכירות בית המשפט בצירוף כתב התביעה. אם הנתבע לא הגיש כתב הגנה במועד, התובע יוכל לבקש מבית המשפט לתת פסק דין לפי כתב התביעה בלבד, עוד לפני מועד הדיון. לבית המשפט יש שיקול דעת לגבי מתן פסק הדין בהיעדר הגנה.

אגרת בית משפט בתביעות קטנות - כמה זה עולה?

בתביעה של עד 5,000 שקל, האגרה תעמוד על 50 שקל.

בתביעה של 5,001 ומעלה, האגרה תעמוד על 1% מסכום התביעה.

את האגרה ניתן לשלם בעת פתיחת התיק, באמצעות כרטיס אשראי במערכת נט המשפט או בבתי המשפט לתביעות קטנות, או במזומן בבנק הדואר. 

שאלות ותשובות על הגשת תביעות קטנות

תביעות קטנות - עד איזה סכום? נכון לשנת 2022, הסכום המירבי לתביעות קטנות עומד על 34,600 שקל.

תביעות קטנות - איך מגישים? ניתן להגיש תביעה קטנה במזכירות בית המשפט לתביעות קטנות, באמצעות המערכת המקוונת ״נט המשפט״ או באמצעות הדואר.

תביעות קטנות - כמה זמן זה לוקח? פרק הזמן במסגרתו תתנהל תביעה קטנה תלוי בעומס בית המשפט בו הוגשה, אך הדיון יתקיים לרוב בתוך מספר חודשים.

בתוך כמה זמן מקבלים פסק דין תביעות קטנות? לעתים כבר בתום הדיון אך לא יאוחר משבעה ימים מתום הדיון. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה