zap group mishpati logo

נסטינג – מבט חדש על גירושין וילדים

מה זה נסטינג ומה ההבדל בין נסטינג לחלוקת משמורת? הכל על שיטת המגורים בזמן גירושין שמתעדפת את הילדים על פני ההורים

מאת: רני זהר
30.10.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
נסטינג – מבט חדש על גירושין וילדים

מה זה נסטינג? המונח נסטינג (Bird nesting), או "קינון" בעברית, מתאר מצב בגירושין שבו הילדים גרים בבית קבוע, וההורים הם אלה שעוברים בין הבית הקבוע לבין בית אחר, פתרון דיור חלופי, בהתאם להסדרי המשמורת ביניהם. מקור המונח ברעיון שהבית הקבוע של הילדים הוא כ״קן״ שאותו רק ההורים עוזבים.

סוגי נסטינג

ניתן לחלק את שיטת הנסטינג לסוגים שונים על פי אפשרויות המגורים:

בית משותף ובית חלופי – ההורים שוכרים ביחד שני בתים, את הבית המשותף ובית נוסף, כמו דירה קטנה שתשמש רק את ההורים, כך שהילדים לא יגורו בה וכל הורה יתגורר בה לבד בזמן שההורה השני שוהה עם הילדים בבית המשותף בזמני המשמורת שלו.

בית משותף ושני בתים חלופיים – פתרון שמתאים במיוחד לאלה שקיים ביניהם סכסוך קשה. כל אחד מההורים שוכר לעצמו דירה קטנה או יחידת דיור קטנה משלו, ומתגורר בה לבדו ללא חלוקה עם ההורה השני. הפתרון הזה מאפשר להורים גם להימנע מלשכור בית חלופי בכוחות עצמם, אלא לגור עם קרובי משפחה או בדירת שותפים ולחסוך כסף.

נסטינג מאפשר לשמור על נורמליות ועל הסטטוס קוו שאליו הורגלו הילדים. הם ישנים באותה מיטה, מתקלחים באותו חדר אמבטיה, הצעצועים האהובים והמוכרים שלהם נמצאים סביבם

גירושין בשיטת נסטינג לעומת חלוקת משמורת

כאשר עושים את ההחלטה להתגרש, עולות תהיות רבות לגבי הדרך הנכונה לתווך את המצב לילדים באופן שימזער נזקים. מעבר להתמודדות עם פרידת ההורים, הילדים נאלצים להתמודד עם חוסר הוודאות וחוסר היציבות של המצב החדש. לכן, בפני ההורים עולות שאלות רגישות כגון: איך מחלקים את הזמנים עם הילדים בין ההורים? איך מחלקים את ההוצאות עליהם? מי ישלם מזונות?

השיטה המקובלת להתמודדות עם ילדים בגירושין היא חלוקת משמורת, כאשר הורה אחד גר עם הילדים כמשמורן, וההורה השני מקבל הסדרי שהייה קבועים. למשל, בימים ג׳ ו-ה׳ וכל סופשבוע שני, הילדים באים לגור עם אותו הורה. החיסרון העיקרי של חלוקת משמורת הוא שהילדים סובלים מהיעדרות ההורה השני בבית שבו הם רגילים לחיות עם שני הורים ונוצר מצב של חוסר יציבות.

חיסרון נוסף הוא שההורה השני נאלץ לרכוש מחדש את כל הציוד הנדרש למגורים ראויים עבור הילדים, רהיטים כמו מיטה, ארון, שולחן תלמיד, וכן בגדים, ספרים ומשחקים. הוצאה זו הופכת לנטל כלכלי כבד על ההורה שלרוב משלם גם דמי מזונות, מעמסה שיכולה להוביל להעמקת הסכסוך בין ההורים. נוסף על כך, משמורת משותפת מאלצת את הילד להתרגל לסביבה חדשה וזרה, שמקבלת גם קונוטציה שלילית עקב הקישור לחוויית הגירושין.

שיטת הנסטינג מאפשרת להורים להימנע מהוצאות כפולות ובעיקר לשמור על יציבות עבור הילדים. הילדים נשארים בבית אליו הם רגילים, בסביבה שלא משתנה מלבד נוכחות ההורים. נסטינג מאפשר לשמור על נורמליות ועל הסטטוס קוו שאליו הורגלו הילדים. הם ישנים באותה מיטה, מתקלחים באותו חדר אמבטיה, הצעצועים האהובים והמוכרים שלהם נמצאים סביבם בכל עת וגם סביבת המגורים לא משתנה.

משמורת משותפת לא סותרת את שיטת הנסטינג. למעשה מדובר בגירסה של משמורת משותפת המקלה על הילדים ומאפשרת להם אותה יציבות תוך כדי שהם נשארים לגור בבית המוכר להם

נסטינג או משמורת משותפת?

משמורת משותפת הוא הסדר משפטי בו לשני ההורים המתגרשים יש הגדרה הורית שווה, בהתאם למצב שהיה כשהיו נשואים. במצב הרגיל של משמורת משותפת, ההורים מתחלקים בזמנים עם הילדים באופן שווה בשווה, למשל שבוע-שבוע, או כל כמה ימים באופן שווה. במצב כזה, כל הורה מחזיק בית משלו והילדים הם אלה שעוברים בין הבתים.

משמורת משותפת לא סותרת את שיטת הנסטינג. למעשה מדובר בגירסה של משמורת משותפת המקלה על הילדים ומאפשרת להם אותה יציבות ולהישאר בבית המוכר להם. במצב שבו ההורים הם אלה שעוזבים את הבית, אף הורה לא ״מפסיד״ מהסיטואציה ואינו מאלץ את הילדים להתרגל לסביבה חדשה.

יתרונות של נסטינג

כמצב ביניים - נסטינג היא שיטה מצוינת להרחיק את הילדים מסכסוך גירושין ולשמור על הבית המשותף כשטח "הפסקת אש" בין ההורים. בתקופת הנסטינג נחסך הזעזוע של הסכסוך בין ההורים מהילדים, ונמצא הרחק מעיניהם.

מבחינה כלכלית – באופן כללי, לא משנה אילו אפשרויות מגורים ההורים בוחרים, הם לא צריכים לשכור עוד פתרון מגורים שמתאים לאכלוס ילדים ולכן יקר משמעותית, אלא דירה קטנה, יחידת דיור או דירת שותפים. הם אף יכולים להימנע מלשכור פתרון מגורים נוסף אלא לגור עם קרובי משפחה או עם בני הזוג שלהם.

שמירה על סטטוס קוו – הילדים זוכים ליציבות שאין לה תחליף. הם נשארים בבית אליו התרגלו ולא צריכים לארוז תיק אחת לכמה זמן ולעבור לסביבה חדשה וזרה. הם נשארים בשכונה, בבית הספר ובסביבה אליה הם רגילים, זוכים לישון באותה מיטה ובכך גם זוכים לתחושת ביטחון.

נסטינג עלול ליצור מעמסה כלכלית, במיוחד למי שמצבם הכלכלי לא מזהיר. לא לכל הורה יש את המשאבים לשכור מקום מגורים נוסף

חסרונות של נסטינג

לנטסינג יש חסרונות שנוגעים בעיקר להתמודדות ההורים עם הסיטואציה:

זכרונות – אם הגירושין הם ״מכוערים״, הבית הופך להיות טריטוריה עם זכרונות קשים של ריבים עם האקס/ית.

חוסר יציבות של ההורים – ההורים עוברים מבית לבית וסובלים מחוסר יציבות בחייהם. לחיות מתוך תיק או מזוודה, כאשר החפצים מפוזרים בין שני בתים, יכולה להוות מעמסה נפשית במיוחד על מי שעוברים תהליך פרידה.

משק בית – שני ההורים הם אנשים שונים עם תפיסות שונות של אחזקה ותחזוקת הבית, מה שעלול ליצור מצבים לא נעימים שבהם הורה אחד משאיר מאחוריו להורה השני חוסר סדר, לכלוך וגם מקרר ומזווה ריקים, מה שלא תורם לאווירה במצב של סכסוך גירושין קשה.

מעמסה כלכלית – גם נסטינג עלול ליצור מעמסה כלכלית, במיוחד למי שמצבם הכלכלי לא מזהיר. בין אם שוכרים בית חלופי נוסף ומתחלקים בו, ובין אם שוכרים שני בתים חלופיים, לא לכל הורה יש את המשאבים לשכור מקום מגורים נוסף.

היתרון הפסיכולוגי העיקרי של נסטינג הוא המשך ההתקשרות החיובית והבטוחה של הילדים עם שני הוריהם. ההורים יסתגלו להיות הורים יחידים מבלי שהלחץ הכרוך בעניין ישליך על הילדים

נסטינג והתפתחות ילדים

נסטינג מאפשר לילדים להישאר בקן הבטוח, החמים והמוגן שלהם, בעוד שההורים, כמו ציפורים, מתחלקים בתורםת בעבודת הקינון. זוהי עבודה משותפת של ההורים בשמירה על סביבה חמה, מוגנת ואוהבת לילדים שלהם. המטרה של נסטינג היא להפחית קונפליקטים ולשמור על יציבות, מה שמצריך שיתוף פעולה בין ההורים, תקשורת חיובית וכבוד הדדי. היתרון הפסיכולוגי העיקרי של נסטינג הוא המשך ההתקשרות החיובית והבטוחה של הילדים עם שני הוריהם. ההורים יסתגלו להיות הורים יחידים מבלי שהלחץ הכרוך בעניין ישליך על הילדים.  

הסכם נסטינג

בהסכם נסטינג צריך להגיע להסכמה על מספר תנאים מראש, תוך התחשבות בצרכים וברצונות של כל הורה. ההסכם צריך לכלול התייחסות למשך תקופת הנסטינג, במקרה שהיא מוגבלת בזמן, פירוט התפקידים במשק הבית כמו ניקיון, קניות, בישולים וכדומה, פירוט זמני המשמורת ופירוט של כל מצב יוצא דופן והתוצאה המועדפת שלו. למשל, מה קורה כאשר הורה אחד חולה מכדי לטפל בילדים?

שאלות ותשובות על נסטינג

מה זה נסטינג?

נסטינג זו שיטת משמורת בגירושין, לפיה הילדים גרים בבית קבוע, וההורים הם אלה שעוברים בין הבית הקבוע לבין בית אחר, לפתרון דיור חלופי, בהתאם להסדרי המשמורת ביניהם.

מה ההבדל בין נסטינג למשמורת?

במשמורת, לרוב זמני המשמורת קובעים את הזמנים שבהם הילדים עוברים לבית שבו מתגורר ההורה; בנסטינג עדיין קיימים זמני משמורת אבל ההורים הם אלה שעוברים מבית אחד, הבית החלופי שלהם, לבית שבו הילדים מתגוררים בקביעות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה