zap group mishpati logo

צוואה הדדית - דברים שחובה לדעת

מהי צוואה הדדית ובמה היא שונה מצוואה רגילה? הכל על המסמך שיאפשר לכם לקבל החלטה משותפת באשר לרכוש שלכם, גם לאחר המוות

מאת: זהר קפלן - מערכת זאפ משפטי
21.11.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
צוואה הדדית - דברים שחובה לדעת

עיקרי הכתבה:

  • צוואה הדדית מאפשרת לבני זוג להסדיר את גורל רכושם לאחר מות אחד מהם ואף לאחר מות שניהם.
  • ניתן לערוך צוואה הדדית משותפת במסמך אחד או בשני מסמכים שונים שהוראותיהם מסתמכות זו על זו.
  • ניתן לשנות או לבטל צוואה הדדית רק לאחר שליחת הודעה בכתב לבן הזוג בבקשה לשינוי וביטול הצוואה. במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, יצטרך האלמן היורש לוותר על החלק בירושתו או להחזיר את מה שירש על מנת לבטל את הצוואה ההדדית.
    _____________________________________________

מהי צוואה הדדית?

צוואה היא מסמך המאפשר לאדם לקבוע מי יירש את עיזבונו, כלומר את הרכוש והנכסים שלו לאחר מותו. בני זוג המעוניינים להסדיר את ירושת הנכסים והרכוש המשותפים שלהם לאחר מותו של אחד מהם יכולים לערוך צוואה הדדית. ניתן לערוך צוואה הדדית במסמך משותף או שכל אחד מבני הזוג יערוך צוואה במסמך נפרד משלו, אך בין המסמכים תתקיים הדדיות – הצוואות יסתמכו אחת על השנייה על פי הוראות מקבילות.

על פי סעיף 8א לחוק הירושה, בני הזוג יכולים לערוך צוואה הדדית שתסדיר ירושה במקרה של מותו של אחד מבני הזוג ואף במקרה של מות שניהם. ניתן לקבוע כי העיזבון ייוותר בידיו של בן הזוג שנשאר בחיים ובהמשך, לאחר מותו של האחרון מביניהם, לגורם שלישי. ניתן גם לקבוע מראש כי לאחר מותו של אחד מבני הזוג, עיזבונו יעבור מיד לצד שלישי, למשל לטובת ילדיהם.

צוואה הדדית מונעת סכסוכים בין יורשים לאחר פטירת אחד מבני הזוג ומאפשרת גם להסדיר את הירושה לאחר מות שני בני הזוג. בעיקר היא מונעת מילדיו של הנפטר לדרוש את עזבונו ולנשל את האלמן/ה

יתרונות צוואה הדדית

קבלת החלטה משותפת – עריכת צוואה הדדית מאפשרת לבני הזוג להסדיר מראש את ענייני הירושה של עיזבונם ולקבל החלטה משותפת שתסדיר ותבטא את רצונם לגבי גורל הנכסים והרכוש שלהם.

מניעת סכסוכי ירושה - צוואה הדדית מונעת סכסוכים בין יורשים לאחר פטירת אחד מבני הזוג ומאפשרת גם להסדיר את הירושה לאחר מות שני בני הזוג. בעיקר היא מונעת מילדיו של הנפטר לדרוש את עזבונו ולנשל את האלמן/ה

ביטחון כלכלי – כל אחד מבני הזוג זוכה לביטחון כלכלי במקרה של מותו של בן הזוג.

חסרונות צוואה הדדית

צוואה היא לא מגדת עתידות – החיים לא צפויים, וכמו שבן הזוג יכול למות בפתאומיות, נסיבות מותו וההשלכות של האירוע הזה עלולות להיות מפתיעות. הצוואה לא בהכרח תסדיר או תצפה כל מצב, שעלול לחייב שינויים בהוראותיה המקוריות

ביטול הצוואה – חוק הירושה לא מסדיר מצבים מסוימים, למשל מחלות קשות או איבוד דעת ומצבים דומים נוספים, שמחייבים ביטול או שינוי הצוואה.

סכנה לנישול ילדים – מותו של אחד מבני הזוג עלול להוביל את האלמן/ה לעשות בעיזבון כרצונם ולנשל את ילדיו של הנפטר מהירושה.

הצוואה נעשית בכתב יד, מול עדים, בפני רשות או בעל פה. אפשר לכתוב צוואה הדדית במסמך המשותף שני בני הזוג, או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה

צוואה הדדית משותפת

ניתן לערוך צוואה הדדית בשני מסמכים שונים ונפרדים, כאשר לכל בן זוג צוואה משלו המסתמכת על צוואת השני ולכן הן נחשבות יחד צוואה הדדית. אופציה שנייה, היא לערוך צוואה אחת במסמך משותף לשני בני הזוג. זו נחשבת לצוואה הדדית משותפת, שתנאיה נקבעים לפי החלטה שהתקבלה במשותף ובהסכמה על ידי בני הזוג. כמו כן, ניתן לערוך צוואה הדדית כאשר בני הזוג הם נשואים וכן כשהם ידועים בציבור.

שינוי צוואה הדדית

כאשר שני בני הזוג עודם בחיים, ניתן לערוך את הצוואה ההדדית. בן הזוג שמעוניין לבצע שינוי יודיע על כך בכתב לבן הזוג השני. לאחר שזה יאשר את השינוי, הצוואה ההדדית תבוטל ויהיה על השניים להגיש צוואה הדדית חדשה.

ביטול צוואה הדדית

על פי סעיף 8ב לחוק הירושה, לביטול צוואה הדדית לא יהיה תוקף אלא אם כן יתקיים אחד מאלה:

בחייהם של שני בני הזוג – בן הזוג המבקש לבטל את הצוואה ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה לבן הזוג השני. לאחר שנמסרה ההודעה ואושרה, יבוטלו הצוואה ההדדיות של שניהם.

לאחר מות אחד מבני הזוג וכל עוד לא חולק העיזבון - בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו יוותר על חלקו בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית,

לאחר מות אחד מבני הזוג ולאחר חלוקת העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ישיב את כל מה שירש לפי הצוואה ההדדית.

על מנת לממש צוואה הדדית, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. זהו צו שנדרש על מנת לחלק עיזבון כפי שרשם בהוראות הצוואה

מימוש צוואה הדדית

על מנת לממש צוואה הדדית, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. זהו צו שנדרש על מנת לחלק עיזבון כפי שרשם בהוראות הצוואה:

  • ניתן להגיש את הבקשה לרשם לענייני ירושה באמצעות עורך דין, באופן מקוון או באופן ידני.
  • הגשת הבקשה כרוכה בתשלום שתי אגרות – האחת אגרה על פתיחת בקשה בסך 436 שקל (נכון ל-2022) ואגרת הוצאות פרסום בעיתון על סך 130 שקל (נכון ל-2022). את האגרות ניתן לשלם באופן מקוון באמצעות שירות התשלום הממשלתי, בבנק הדואר או בעמדות תשלום אוטומטיות במשרדי הרשם לענייני ירושה.

לבקשה יש לצרף את המסמכים הבאים:

  • צוואה
  • תעודת פטירה של מנוח ללא תעודת זהות ישראלית
  • תעודת פטירה או הוכחת מוות של יורש
  • אישור שנשלחה הודעה בדואר רשום לכל היורשים על הגשת הבקשה
  • ייפוי כוח במקרה של עורך דין מייצג
  • תצהיר הסתלקות מהירושה אם קיים מצב של יורשים המוותרים על חלקם בעיזבון
  • אם היורשים לפי הצוואה הם לא בני משפחתו של המנוח, אישור שנשלחה או נמסרה הודעה לילדיו ולבן זוגו על הגשת בקשה לקבלת צו אישור.
  • אם למנוח לא היו בני זוג או ילדים – אישור על הגשת הבקשה לקבלת הצו להוריו.
  • מספר אישור בגין תשלום האגרה
  • בתוך שבוע לאחר שליחת הטופס המקוון, על מגיש הבקשה לשלוח בדואר רשום או למסור באופן אישי את הצוואה המקורית למשרד הרשם לענייני ירושה במקום מגוריו של המנוח

שאלות ותשובות

מה זו צוואה הדדית? צוואה הדדית היא צוואה שבני זוג עורכים יחד על מנת להסדיר את ירושת עזבונם זה לזה במקרה של מותו של אחד מהם או לצדדי שלישיים.

איך כותבים צוואה הדדית? הצוואה נעשית בכתב יד, מול עדים, בפני רשות או בעל פה. אפשר לכתוב צוואה הדדית במסמך המשותף שני בני הזוג, או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה.

מה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית? צוואה רגילה מסדירה מה ייעשה ברכושו של אדם יחיד לאחר מותו. צוואה הדדית מסדירה מה ייעשה ברכושם המשותף של בני זוג לאחר מות אחד מהם ואף לאחר מות שניהם. בני זוג יכולים לערוך מסמכים נפרדים של צוואות אך שהוראותיהן יסתמכו זו על זו ולכן תהיה זו צוואה הדדית. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה