zap group mishpati logo

ידועים בציבור, הסכמי ממון וצוואות: עד המוות ואחריו

מה הקשר בין הסכמי ממון לצוואות ולמה לא כדאי לוותר על עריכתם. עו"ד יצחק אבישר, מומחה לדיני משפחה, מסביר כיצד באמצעותם ניתן להימנע מסכסוכים מיותרים ובמיוחד בקרב ידועים בציבור

17.03.24
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
ידועים בציבור, הסכמי ממון וצוואות: עד המוות ואחריו

"הסכם ממון נועד לתקופת החיים, אך הצוואה היא זו המגנה על רצוננו לאחר שנמות", כך אומר עו"ד יצחק אבישר, מומחה לדיני משפחה, כאשר הוא מסביר את הקשר ההדוק שבין שני המסמכים המשפטיים הללו. עו"ד אבישר, מי שצבר ניסיון רב בתחום דיני המשפחה והירושות וגם מרצה בנושא, מבהיר כי חתימה על הסכם ממון, לצד עריכת צוואה, יבטיחו כי הרצון שלו יתממש לכל אורך הדרך.

לדבריו, בהתאם לחוק, כיום ידועים בציבור נחשבים לנשואים לכל דבר. זאת, במידה שהם מבצעים כמה תהליכים. "עליהם לחתום על תצהיר ידועים בציבור", הוא אומר, "ועם החתימה על תצהיר זה, הרי שהם זכאים לכל הזכויות כמו כל זוג נשוי אחר. החתימה על התצהיר יכולה להתבצע מול אנשי הביטוח הלאומי או אצל עורך דין. הזכויות שיקבלו הן זכאות לקצבת שארים וחלוקת רכוש בהתאם לחלוקה הנעשית אצל זוגות נשואים".

עו"ד יצחק אבישר, מומחה לדיני משפחה. צילום: זאפ משפטי

כיום זוגות רבים אינם נישאים אך מקיימים תא משפחתי ומנהלים משק בית משותף כידועים בציבור. "ישנם רבים כאלה", אומר עו"ד אבישר, "במיוחד פסולי חיתון בישראל שלא יכולים להינשא כמו במקרים של כהן וגרושה, זוגות חד מיניים ועוד. בנוסף, מי שאינו יכול לנסוע לחו"ל ולהתחתן פשוט עושה תצהיר ומקבל כמעט את כל הזכויות כמו לזוג נשוי, כמו הזכות לאימוץ, למשל".

איפה מתחילות הבעיות?

"הבעיה מתחילה לרוב אצל זוגות של ידועים בציבור הנמצאים בפרק ב' של חייהם. במידה שזוגות אלה לא עורכים תצהיר יהיה עליהם להוכיח ברגע האמת שאכן הם ידועים בציבור".

לדברי עו"ד אבישר, ההוכחה בפני הערכאות המשפטיות כי הצדדים הם אכן ידועים בציבור נעשית בארבעה שלבים. "מי מבני הזוג יצטרך להוכיח כי התקיים בין הצדדים משק בית משותף, ו/או גם חשבונות בנק משותפים, ו/או גם הסתמכות ו/או שכל המכרים שלהם מכירים בהם כזוג לכל דבר. אם אין תצהיר, קיומם של ארבעת סעיפים אלה מוכיח לבית המשפט שמדובר בידועים בציבור".

כיצד נכנסת לתמונה צוואה ומהי חשיבותה?

"בפרק ב' בחיים, כשלכל זוג יש ילדים, הם רוצים להגן על עצמם ועל הילדים שלהם מן הסתם. לכן, עורכים הסכם ממון. הסכם ממון מתאר אילו נכסים יש לכל אחד, מה הם החשבונות של כל אחד ומה מגיע לכל אחד בעת פירוק החבילה. אולם, אם יש הסכם ממון ואין צוואה, ונאמר הגבר גרוש ויש לו ילדים מאישה אחרת ויש לו ידועה בציבור – אז גם האישה הידועה בציבור זכאית לקבל מהירושה, כלומר לפי סדר הירושה, לאישה ולילדים. מכאן החשיבות בעריכת הסכם ממון וגם צוואה לידועים בציבור".

לדברי עו"ד אבישר, חתימה על שני המסמכים הללו יכולה לחסוך מלחמות ירושה רבות בין הילדים, הגרושה וכמובן הידועה בציבור. "אמנם", הוא אומר, "הדברים תלויים ברצונו של האדם המוריש, למי הוא רוצה להוריש את רכושו והאם הוא רוצה להוריש את נכסיו גם לידועה בציבור או אם לאו. נניח שהאדם הנפטר לא הותיר צוואה  צוואה ורצה להוריש רק לילדים – אם לא יחתום על צוואה, לידועה בציבור יש זכות בירושה, וגם אם המנוח לא היה מעוניין בכך.

"ליוויתי מקרים רבים שעסקו בסוגיה הזו, כאשר לאחר מות האב דרשה הידועה בציבור את חלקה. ללא צוואה ברורה ניצתת מלחמה בין כלל הגורמים היורשים, ומדובר במלחמה מיותרת. חבל לסבך את העניינים וקל ויעיל יותר לערוך את ההסכמים הללו מבעוד מועד. הן הצוואה והן הסכם הממון מגנים עלינו – הסכם הממון נועד לחיים. הצוואה נועדה למתים".

(צילום ראשי: שאטסטוק)

עו"ד אבישר יצחק

עו"ד אבישר יצחק

משרד עו"ד יצחק אבישר ושות' – מומחים בדיני תעבורה, משפחה ונזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • ייפוי כוח מתמשך – מה נדרש וכיצד מפעילים?

    ייפוי כוח מתמשך – מה נדרש וכיצד מפעילים?

    ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר לקבוע מי ינהל את ענייניו ביום בו הוא לא יהיה כשיר לעשות זאת בכוחות עצמו. עורך הדין והנוטריון אברהם תירוש מסביר מה נדרש לשם עריכת ייפוי כוח מתמשך - כתבה שנייה בסדרה
    3 דק'
  • האב הטייס קיפח את בנו ושכח מהצוואה. בית המשפט הורה לקיימה

    האב הטייס קיפח את בנו ושכח מהצוואה. בית המשפט הורה לקיימה

    אב ערך לפני 45 שנה צוואה ונישל ממנה את בנו | כאשר חזרו השניים להיות בקשר, האב שכח לשנות את צוואתו | לאחר שביהמ"ש למשפחה ביטל את הצוואה, המחוזי הפך את ההחלטה: "לא תמיד צדק ומשפט נפגשים" | על ההחלטה האחרונה הוגש ערעור לביהמ"ש העליון
    5 דק'
  • כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

    כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

    מהו ייפוי כוח מתמשך ומי זקוק לו? מתי מומלץ לערוך אותו? כיצד מוודאים שהוא אינו מנוצל לרעה? מדוע לערוך ייפוי כוח מתמשך בנוסף לצוואה? כל זאת ועוד בכתבה הבאה
    7 דק'
עו"ד אבישר יצחק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה