zap group mishpati logo

זכאות לדירה בהנחה: כל המידע המעודכן לסוף שנת 2022

רגע לפני תחילת שנת 2023 יוצאת לדרך ההרשמה להגרלה הרביעית בתכנית ״דירה בהנחה״. מה הם נתוני ההצלחה של התכנית והאם היא תימשך תחת הממשלה החדשה?

מאת: זהר קטן - מערכת זאפ משפטי
17.12.22
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
זכאות לדירה בהנחה: כל המידע המעודכן לסוף שנת 2022

עיקרי הכתבה:

  • ההרשמה להגרלה הרביעית בתכנית ״דירה בהנחה״ תצא לדרך בסוף חודש דצמבר, רגע לפני תחילת השנה החדשה.
  • עד כה זכו השנה כ-21,000 משקי בית בהגרלות דירה בהנחה שהתקיימו ומעל 7,000 יחידות דיור הוצעו להגרלה השנה.
  • התכנית מיועדת למחוסרי דיור ולמשפרי דיור בתנאים מסוימים. קריטריון נוסף להשתתפות בתכנית הוא מצב משפחתי ואישי המפורט בתנאי הזכאות.
    ___________________________________________________ 

זכאות לדירה בהנחה – מה קרה בשנה האחרונה?

בתחילת חודש דצמבר הוציא משרד הבינוי והשיכון הודעת דוברות המכריזה כי בקרוב תיפתח ההרשמה להגרלה הרביעית בתכנית ״דירה בהנחה״ וכי התכנית ממשיכה. ההרשמה להגרלה הרביעית תיפתח ביום רביעי, 28.12.2022, ותיסגר ביום ראשון, 8.1.2023. בהגרלה זו יוגרלו יותר מ-7,000 יחידות דיור ברחבי הארץ.

ההודעה הציגה מספר נתונים על פעילות התכנית עד כה: בשנה האחרונה, זכו כ-21,000 משקי בית בהגרלות דירה בהנחה שהתקיימו. יותר מ-7,000 יחידות דיור הוצעו לזוגות צעירים ומחוסרי דיור בהגרלה השנה, וזאת בהנחות משמעותיות ובמסגרת תכניות שונות לדיור בר השגה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התבטא בנושא ואמר כי ״היה ברור לנו שחייבים להחזיר תכניות דיור בהנחה לזוגות הצעירים, שייתנו להם אפשרות לרכוש דירה כבר עכשיו, בהנחה של מאות אלפי שקלים על חשבון המדינה. לאחר הפסקה של שנתיים, החזרנו את ההגרלות של משרד הבינוי והשיכון, ובמהלך השנה הזו, כמעט 30,000 משפחות יקבלו יכולת לקנות דירה בהנחה משמעותית על חשבון המדינה״.

הערכה: הגרלות הדירות בתכנית דירה בהנחה יימשכו גם תחת הממשלה החדשה. עם זאת, לא ניתן לדעת זו בוודאות כל עוד לא התפרסמה מדיניות משרד השיכון תחת ההנהגה החדשה

זכאות לדירה בהנחה – מה צופן העתיד?

בדבריו הבטיח שר השיכון אלקין שר כי גם בשנה הבאה משרד הבינוי והשיכון ״יצליח לייצר עוד 45,000 דירות בהנחה, זאת בהנחה ששר הבינוי והשיכון החדש לא יעצור זאת. למעשה, בשנים 2023-2022, כ-75,000 זוגות צעירים מתוך סך של כ-120,000 שמשתתפים בהגרלות, יקבלו את היכולת לקנות דירה בהנחה", אמר.

נראה, אם כן, שעתיד התכנית תלוי בממשלה הבאה ובשר שיחליף בתפקיד את אלקין כשר הבינוי והשיכון החדש. בכל מקרה, השר הנוכחי הבטיח, כאמור, כי תכניות שהותנעו בחודשים האחרונים מבטיחות עשרות אלפי יחידות דיור בהנחה.

גם מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, הדגיש זאת: "רשות מקרקעי ישראל שוקדת לילות כימים להרחבת היצע הקרקעות לדיור. רוב יחידות הדיור מנותבות לטובת 'דירה בהנחה' כדי לאפשר לכמה שיותר צעירים ומשפחות שאין בבעלותם דירה בישראל להצליח להגשים את החלום לדירה משלהם. נמשיך לייצר פתרונות דיור איכותיים לטובת כלל הציבור הישראלי".

בראיון לערוץ 7, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, אריאל רוזנברג, הציג נתונים נוספים: "מאז 2016 בוצעו הגרלות ל-95 אלף זוכים. ההגרלה הבאה תהיה בסוף דצמבר ויחד איתה נעבור את 100 אלף הזוכים. חשוב לא פחות שמבין 95 אלף הזוכים עד היום, כ-69 אלף כבר חתמו על החוזה וזה אומר שהם בשלבים שונים של התקרבות לדירה וקרוב למחצית מהם כבר גרים בדירה״.

רוזנברג גם העריך בזהירות כי הגרלות הדירות בתכנית דירה בהנחה יימשכו גם תחת הממשלה החדשה. עם זאת, לא ניתן לדעת זו בוודאות כל עוד לא התפרסמה מדיניות משרד השיכון תחת ההנהגה החדשה. רוזנברג הדגיש כי האגף שלו ימשיך לייעץ ולהציג את חוות דעתו המקצועית.

זכאות לדירה בהנחה - מי יכול להשתתף בהגרלות?

תכנית דירה בהנחה מיועדת בעיקר למחוסרי דיור אך גם למשפרי דיור שעונים על כל הקריטריונים הבאים:

חסרי דירה:

  • מי שאין ולא היו בבעלותם דירה או חלק בדירה (יותר משליש דירה, במצטבר) בדירה בשלוש השנים האחרונות.
  • מי שלא שכרו דירה שחל עליה חוק הגנת הדייר (דמי מפתח) בשלוש השנים האחרונות.
  • מי שאינם בני רשות ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי ביישוב קהילתי.
  • מי שאין להם זכויות בדירה בשלבי בנייה.
  • מי שאין להם זכויות בחלק שעולה על שליש, במצטבר, בקרקע המיועדת למגורים או בחלק בקרקע המעניק זכויות לבנייה של יותר משליש ביחידת דיור.
  • מי שאין להם זכויות בדירה באמצעות קבוצת רכישה או קבוצת רוכשים.

 משפרי דיור:

  • מי שבבעלותם יותר משליש בדירת מגורים יחידה, בשלוש השנים שקדמו לרכישת הדירה בתכנית.
  • בני זוג ייחשבו למשפרי דיור גם אם בבעלות רק אחד מהם דירת מגורים יחידה או יותר משליש בדירת מגורים יחידה בשלוש השנים שקדמו לרכישת הדירה בתכנית.
  • משפר דיור נדרש למכור את הנכס שבעלותו לא יאוחר מ-12 חודשים לאחר אכלוס הדירה שרכש במסגרת תכניות דירה בהנחה, ולא יוכל לרכוש דירה נוספת בטרם מכירת הדירה.

התכנית מיועדת למשפחות:

  • זוגות נשואים או ידועים בציבור.
  • הורים חד הוריים עם ילד אחד לפחות שהוא רווק וטרם מלאו לו 21 שנה, המתגורר עם ההורה דרך קבע.
  • הורים גרושים מתחת לגיל 35 שילדיהם אינם בחזקתם.

התכנית מיועדת גם ליחידים:

  • רווקים.
  • גרושים.
  • אלמנים מעל גיל 35.

התכנית מיועדת גם לנכים:

התכנית מיועדת גם לנכים יחידים בני 21 ומעלה. נכים רתוקים אף מקבלים עדיפות בהגרלה - על כל 30 דירות המיועדות לציבור הכללי, תוקצה דירה אחת לנכים רתוקים. 

  • נכה שהוכר על ידי המוסד לביטוח הלאומי ובעל נכות רפואית בשיעור 75% או יותר.
  • נכה בעל נכות רפואית על פי קביעת המוסד לביטוח לאומי של מעל 50% לצמיתות הזכאי לקצבת ניידות ושירותים מיוחדים.
  • נפגע פעולות איבה בשיעור 50% ומעלה לפי קביעת המוסד לביטוח לאומי הזכאי לקצבת פעולות איבה.
  • נכה משרד הביטחון 50% ומעלה הזכאי לקצבת נכות מטעם משרד הביטחון.
  • נכה רתוק הוא מי שיש בידיו אישור חתום מלשכת הבריאות המחוזית של משרד הבריאות, ולפיו נקבעו לו 100% נכות והוא מרותק לצמיתות לכיסא גלגלים.

משרד הבינוי והשיכון מקבל את נתוני כתובות המגורים מרשות האוכלוסין, ולפיהם הוא מגדיר את מעמד בני המקום. אי אפשר לערער על הנתון הזה

"בן מקום" - מה הפירוש ולמה הוא יכול להשתתף בהגרלה?

"בן מקום" הוא מי שמתגורר בשלוש השנים האחרונות או בארבע שנים מתוך עשר השנים האחרונות בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט. מי שמעדיפים לרכוש דירה במקום שבו הם מתגוררים בשנים האחרונות, תינתן להם עדיפות ברכישת דירה במקום. הגדרה כבני מקום ביישוב מסוים אינה שוללת את הזכות להירשם להגרלות במקומות אחרים שבהם אין זכאות למעמד ״בן מקום״, אלא רק מגדילה את סיכויי הזכייה ביישובים שבהם המעמד תקף. משרד הבינוי והשיכון מקבל את נתוני כתובות המגורים מרשות האוכלוסין, ולפיהם הוא מגדיר את מעמד בני המקום. אי אפשר לערער על הנתון הזה.

ההבדל בין  "מחיר למשתכן" לבין "דירה בהנחה"

תכנית דירה בהנחה היא למעשה שם כולל למגוון מסלולים של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל: מחיר מטרה, מחיר מופחת, מחיר למשתכן ודירה להשכיר. קיימים כמה הבדלים בין התכניות:

ההנחה - ההנחה במסלול מחיר מטרה מוגבלת ל-20% ממחיר הדירה או ל-300,000 שקל, הנמוך מבין השניים.

ההגרלה - בעת ביצוע ההגרלה במסלול מחיר מטרה ניתנת עדיפות לנכים רתוקים, ויש הבדל גם בנושא העדיפות הניתנת לטובת לבני מקום.

מענקים - בתכניות מחיר מטרה ומחיר מופחת ניתן מענק אחיד בגובה 40,000 שקל. גם פריסת היישובים המזכים במענק משתנה מתכנית לתכנית.

מותר להירשם להגרלות בכל המסלולים ללא הבחנה ביניהם. הזוכים בכל אחת מהתכניות זכאים להטבות ייחודיות הניתנות במסגרת קבלת משכנתא לפי הנחיות בנק ישראל.

תכנית מחיר למשתכן היא מסלול שיווק קרקעות שפעלה בין השנים 2015–2020 בהתאם להחלטות הממשלה ומועצת מקרקעי ישראל. הזכאים לרכוש את הדירות המוזלות הם זוגות צעירים או רווקים מעל גיל 35, אשר לא קיימת ולא היתה בבעלותם דירה או חלק בדירה שעולה על שליש. בחירת הזוכים מבין הזכאים שנרשמו לפרויקט מתבצעת באמצעות הגרלה. לרוכשים ביישובים המזכים ניתנו מענקים בסך 40,000 עד 60,000 שקל.

אישור זכאות "דירה בהנחה" - מסמך ראשון בתהליך הגרלה

העונים על תנאי הזכאות להשתתפות בתכנית דירה בהנחה, המעוניינים להשתתף, צריכים תחילה להוציא אישור זכאות באחת משלוש חברות ההרשמה ברחבי הארץ: אלונים, מילגם או עמידר. הבחירה חופשית ונתונה להם. 

השירות ניתן באופן מקוון במקרים שבהם אין צורך לצרף מסמכים. במקרים מסוימים, כמו למשל בקשות של משפרי דיור (ולא מחוסר דיור) יהיה צורך לצרף מסמכים לצורך תהליך ההרשמה באחד מסניפי החברות. עלות ההרשמה היא קבועה ועומדת על סך 240 שקל. אישור זכאות למי שנמצאו זכאים יישלח בדואר אלקטרוני בתוך עשרה ימי עבודה.

נכים רתוקים מקבלים עדיפות בתכנית והם מי שמחזיקים באישור חתום מלשכת הבריאות המחוזית של משרד הבריאות, לפיו נקבעו להם 100% נכות והם מרותקים לצמיתות לכיסא גלגלים

איך בודקים זכאות לתכנית דירה בהנחה?

ניתן להוציא אישור זכאות שעלותו 240 שקל באחת מחברות ההרשמה ברחבי הארץ: אלונים, מילגם או עמידר.

שאלות ותשובות

מי זכאי לדירה בהנחה? התכנית מיועדת למחוסרי דיור ומשפרי דיור בתנאים מסוימים. קריטריון נוסף להשתתפות בתכנית הוא מצב משפחתי ואישי. מחוסרי או משפרי דיור שהם זוג נשוי או ידוע בציבור, יחיד מעל גיל 35 שהוא רווק, גרוש או אלמן ונכה מעל גיל 21 זכאים להשתתף בתכנית.

האם חבר קיבוץ יכול להשתתף בהגרלה דירה בהנחה? חבר קיבוץ לא זכאי להירשם לתכנית ואינו נחשב למשפר דיור.

אילו תנאים יש לנכים בתכנית דירה בהנחה? התכנית מיועדת לנכים יחידים בני 21 ומעלה על פי הפירוט לעיל. בנוסף, נכים רתוקים מקבלים עדיפות בתכנית והם מי שמחזיקים באישור חתום מלשכת הבריאות המחוזית של משרד הבריאות, לפיו נקבעו להם 100% נכות והם מרותקים לצמיתות לכיסא גלגלים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה