zap group mishpati logo

הוצאת כספים מישראל – מה חשוב לדעת?

הסטת השקעות לבורסות זרות או פתיחת חשבון בינלאומי? הכל על הוצאת כספים מישראל עקב החשש מהרפורמה המשפטית – מה כדאי לדעת מראש ואיך להתנהל מול מס הכנסה?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
18.02.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
הוצאת כספים מישראל – מה חשוב לדעת?

עיקרי הכתבה:

  • הרפורמה המשפטית מעוררת הדים במשק הישראלי. חברות הייטק הכריזו על הוצאת כספים מישראל וכעת גם אזרחים פרטיים מתחילים לחשוב על העברת כספים לחו״ל.
  • אזרחי או תושבי מדינות בחו״ל יכולים לפתוח חשבונות זרים, אחרים יכולים לפתוח חשבון בבנק בינלאומי עם סניף ישראלי, חשבון בבנק אלקטרוני או אצל ברוקר זר.
  • החסרונות – סף כניסה גבוה, עמלות גבוהות, מס עיזבון, דיווח שנתי למס הכנסה.
    ___________________________________________________________________

בשבועות האחרונים, כתגובה נגדית לרפורמה המשפטית שעליה הכריזה הממשלה החדשה, חברות הייטק כמו Wiz, Skai, פאפאיה גלובל ואף חמש חברות יוניקורן שונות, ששווי כל אחת מהן מוערך ביותר ממיליארד דולר, החליטו להוציא את הכסף שלהן מישראל. התגובה המעשית לרפורמה לא פסחה גם על אזרחים ישראלים, אנשים פרטיים, שחוששים מהשפעת הרפורמה על מצבה של ישראל בכלכלה הבינלאומית, מה שעלול להשפיע על החסכונות, הביטוחים וההשקעות שלהם, וכעת רבים שוקלים לפתוח חשבונות בנק בינלאומיים, להוציא את החסכונות שלהם מישראל ולהעביר אותם לחשבונות בחו״ל.

למי ששוקלים לעשות את הצעד הזה, כדאי לדעת במה כרוכה הסטת השקעות לחו״ל ופתיחת חשבון בנק במדינה אחרת, אילו הגבלות משפטיות מצפות להם, מה הן ההגבלות של רשות המיסים, כמו גם העמלות והריביות על כל הפרוצדורה.

חברת הפינטק הבריטית Wise מאפשרת לפתוח חשבון בנק אלקטרוני בינלאומי ולבצע העברות כספים ב-50 מטבעות, אולם סכומי הכסף אינם מבוטחים והחברה אינה מחזיקה ברישיון בנק

איך מוציאים כספים מישראל?

הסטת השקעות - הדרך הפשוטה ביותר להסיט השקעות לחו״ל היא לוודא כי תיק ההשקעות שלכם מפוזר במגוון בורסות בעולם, אפילו אם הוא מנוהל על ידי בנק או חברה ישראלית. פיזור השקעתי בבורסות זרות יפחית חשיפה ותלות במשק הישראלי.

פתיחת חשבון בנק בינלאומי - אחת השיטות להוצאת כספים מישראל היא פתיחת חשבון בבנק בינלאומי עם סניף בישראל, למשל , למשל HSBC או CITIBANK.

פתיחת חשבון בנק זר כתושב או אזרח - ניתן לפתוח חשבון בנק זר במדינה שאתם אזרחים או תושבים שלה. הדבר מקל על הפרוצדורה מאחר שבנקים מקומיים דורשים אזרחות או לפחות תושבות במדינה. נוסף על כך, מדינות מסוימות מאפשרות פתיחת חשבון לבעלי נדל״ן במדינה.

חשבון בנק אלקטרוני - חברת הפינטק הבריטית Wise מאפשרת לפתוח חשבון בנק אלקטרוני בינלאומי ולבצע העברות כספים ב-50 מטבעות, אולם סכומי הכסף אינם מבוטחים והחברה אינה מחזיקה ברישיון בנק.

ברוקר זר - פתרון נוסף הוא מסחר באמצעות ברוקר זר. החברה אינטראקטיב ברוקרס, חברה אמריקאית עם סוכנים בישראל, מאפשרת פתיחת חשבון מהירה באמצעות תעודה מזהה. החשבון נרשם על שם הלקוח בחברה האמריקאית, וכל הכספים מוגנים בחשבונות נאמנות ב-citi Bank ו-J.P. Morgan, כאשר חשבון המסחר גם מוגן על ידי מספר רגולטורים בארה״ב: SEC, FINRA וה-CFTC. יש לשים לב לעלות העמלות על פתיחת חשבון, המסחר במניות ואף עבור שער ההמרה, שעלול לייצר הפסדים.

כל אדם בעל תושבות ישראלית מחויב על פי חוק להצהיר על כל הכנסה שהוא מייצר, בישראל או בחו״ל, לרשות המיסים בארץ. אי דווח, גם על סכומים נמוכים, משמעו ביצוע עבירת מס. אפשר לדחות את הדיווח לשנת המס הבאה

חסרונות ומגבלות בהעברת כספים מהארץ לחו״ל

סף כניסה גבוה - יש לשים לב כי סף הכניסה לפתיחת חשבון השקעות בבנק זר הוא די גבוה. המינימום לפתיחת חשבון בבנק זר נע בין מיליון דולר לעשרה מיליון דולר, וחצי מיליון דולר בעזרת מתווך ישראלי. כך שהוצאת כספים מישראל אפשרית רק למי שבידם סכומים משמעותיים.

מס עיזבון בארה״ב - אדם זר המשקיע באמריקה מחויב במס עיזבון על ירושה, שעומד על סך 35% על סכום של מעל 60,000 דולר.

דיווח שנתי למס הכנסה – כל אדם בעל תושבות ישראלית מחויב על פי חוק להצהיר על כל הכנסה שהוא מייצר, בישראל או בחו״ל, לרשות המיסים בארץ. אי דווח, גם על סכומים נמוכים, משמעו ביצוע עבירת מס. אפשר לדחות את הדיווח לשנת המס הבאה.

עמלות ברוקר זר – עמלות עבור המרת דולרים ועמלות העברה בנקאית בדולרים עלולות להכביד על הפרוצדורה.

רשות המיסים מקבלת באופן אוטומטי מידע על תושבי ישראל שמחזיקים חשבונות בנק במדינות ה-OECD. לכן, מומלץ לדווח לרשות המיסים לגבי כל חשבון בנק זר שאתם פותחים או יורשים

מתי צריך לדווח על הוצאות כסף מהארץ?

כמו מדינות רבות, ישראל חתומה על תקנות לחילופי מידע אוטומטיים בין מדינות – תקנות CRS (COMMON REPORTING STANDARD), הסכם שיתוף פעולה בין מדינות ה-OECD להעברת מידע בין רשויות המס לגבי נכסים פיננסיים, בעיקר חשבונות בנק, שמחזיקים תושביהן במדינות זרות. כך, רשות המיסים מקבלת באופן אוטומטי מידע על תושבי ישראל שמחזיקים חשבונות בנק במדינות ה-OECD. לכן, מומלץ לדווח לרשות המיסים לגבי כל חשבון בנק זר שאתם פותחים או אפילו יורשים.

ניתן להעביר כספים מחשבון בנק בישראל לחשבון בנק על שמכם בחו״ל ללא צורך בפנייה לרשויות, באמצעות בקשת העברה לבנק בישראל. נוסף על כך, במסגרת המסלול הירוק המאפשר ביצוע העברות של תשלומים לחו"ל, לצורך השקעות בחו"ל או מתן הלוואות בחו"ל, ניתן להעביר כספים ללא צורך באישור על פטור מניכוי מס במקור מרשות המיסים באמצעות טופס הצהרה 2513. זאת, כל עוד התשלום מתבצע עבור הפעולות הבאות:

  • השקעה במניות של חברות.
  • השקעה בנדל״ן בחו״ל.
  • השקעה בנכסים מוחשיים אחרים בחו״ל.
  • מתן הלוואת בעלים לחברה בחו״ל.
  • השקעה בזכויות בשותפות.
  • רכישת אופציות.
  • תוספת מימוש המשולמת במימוש אופציות.
  • החזר קרן הלוואה ע"י חברה באישור רו"ח.

את טופס ההצהרה 2513 יש למלא בסניף הבנק או באופן מקוון במערכת הבנקאית, ללא צורך להגיע פיזית למשרדי רשות המיסים, או בטיפול משרד רואה חשבון מייצג.

חובת דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה אינה חלה על הוצאת כספים דרך בנק ישראל או תאגיד בנקאי אחר. כלומר, אם אתם מעבירים כסף מחשבון בנק על שמכם, חובת הדיווח חלה על התאגיד הבנקאי

איזה סכום אפשר להוציא מישראל ללא דיווח?

חוק איסור הלבנת הון, תש״ס-2000, מחייב דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה. כספים אלה מוגדרים כמזומנים, המחאות בנקאיות, המחאות נוסעים, ניירות ערך סחירים, שטרות סחירים וכרטיסי תשלום – הווה אומר כרטיסים שהחיוב בהם הוא מיידי, בניגוד לכרטיסי אשראי.

בכניסה או ביציאה דרך מסופי המעבר היבשתיים הבאים: מעבר ניצנה, מעבר ארז, מעבר נהר הירדן, מעבר יצחק רבין, מעבר טאבה - יש לדווח על סכום של 12,000 שקל ויותר (סך כל שווי הכספים שבידי המדווחים).

בכניסה דרך מעבר אלנבי וביציאה דרך מעבר אלנבי יש לדווח על סכום של 2,000 דינר ויותר (כ-10,000 שקל). ביתר מעברי הגבול יש לדווח על כל סכום של 50,000 שקל ויותר.

איך להגיש את הדו״ח על הוצאת כסף מהארץ?

את הדיווח יש להגיש באמצעות מילוי טופס מכס 84 - "דיווח בדבר כניסה ויציאה של כספים" והגשתו. בכניסה לארץ, במעברי הגבול בהם קיימים מסלולי המכס "אדום או ירוק" - יש לפנות לפקיד המכס במסלול האדום, למלא את טופס הדיווח ולהגישו לפקיד המכס. במעברי הגבול שבהם לא קיימים מסלולי המכס "אדום או ירוק״, יש למלא את טופס הדיווח ולהגיש אותו לפקיד המכס במקום. במקומות הבאים יש להגיש את הטופס לפקיד ביקורת הגבולות: המרינה באשקלון, המרינה בהרצליה, המרינה בחיפה, המרינה באילת.

ביציאה מהארץ, יש למלא את טופס הדיווח ולהגיש אותו לפקיד המכס באולם היוצאים. במקומות היציאה שבהם אין עמדת מכס, יש למלא את הטופס ולהגיש אותו לפקיד המכס הנמצא בעמדת הכניסה לישראל. כשאין פקיד מכס במקום הכניסה או היציאה, יש למלא את הטופס ולשלוח אותו בדואר רשום (עם אישור מסירה), לכתובת: המוקד הארצי לאיסור הלבנת הון.

ישראלים שהם גם אזרחים או תושבים במדינות זרות יכולים לפתוח חשבונות זרים, אחרים יכולים לפתוח חשבון בבנק בינלאומי עם סניף ישראלי, חשבון בבנק אלקטרוני או אצל ברוקר זר

האם חובת הדיווח חלה על מי שמעביר כספים באמצעות הבנק?

יש לשים לב כי חובת דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה אינה חלה על הוצאת כספים דרך בנק ישראל או תאגיד בנקאי אחר. כלומר, אם אתם מעבירים כסף מחשבון בנק על שמכם, חובת הדיווח חלה על התאגיד הבנקאי.

 בשורה התחתונה: ישראלים שהם גם אזרחים או תושבים במדינות זרות יכולים לפתוח חשבונות זרים, אחרים יכולים לפתוח חשבון בבנק בינלאומי עם סניף ישראלי, חשבון בבנק אלקטרוני או אצל ברוקר זר. בין החסרונות בהסטת הכספים: סף כניסה גבוה, עמלות גבוהות, מס עיזבון, דיווח שנתי למס הכנסה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה