zap group mishpati logo

ביטול חוק ההתנתקות – הכנסת עושה היסטוריה

לאחר 18 שנים שבהן חל איסור להתגורר ביישובי צפון השומרון, אושר תיקון לחוק ההתנתקות ולמעשה ביטל אותו. מה היא המשמעות?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
21.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
ביטול חוק ההתנתקות – הכנסת עושה היסטוריה

עיקרי הכתבה:

  • חוק ההתנתקות ניתק את רצועת עזה מישראלים והפך את ההתיישבות ביישובי החבל ללא חוקית.
  • ביטול חוק ההתנתקות מאפשר לתלמידי חומש ושאר היישובים ברצועת עזה, שמתגוררים שם באופן לא חוקי, לקבל מעמד מוסדר וחוקי.
  • פלסטינאים רבים המתגוררים ביישובים סמוכים טוענים לבעלות על אדמת חומש ויישובים נוספים.
    _________________________________

מהו חוק ההתנתקות?

תכנית ההתנתקות, שיזם ראש הממשלה בשנת 2005 אריאל שרון ז"ל, עסקה בנסיגה של ישראל מרצועת עזה ומארבע התנחלויות בצפון השומרון. מטרת התכנית היתה להוביל למציאות בטחונית טובה יותר, לפחות בטווח הארוך.. כמו כן התקווה היתה שיציאה מרצועת עזה ומצפון השומרון תקטין את החיכוך עם האוכלוסיה הפלסטינית.

התכנית הציתה אש בקרב הפוליטיקאים במחנות השונים וגם בקרב תושבי המדינה. מפלגות הימין, כולל חברי כנסת מהליכוד, התנגדו לה בתוקף. בשמאל תמכו בה, המדינה סערה, מתנגדי התכנית הפגינו במחאה בכל רחבי הארץ, אך למרות זאת הפינוי בוצע בתוך זמן קצר ביותר. מתנגדי התכנית טענו בין היתר, שרוה"מ שרון הצהיר לפני הבחירות שלא יגרש תושבים מביתם.

תכנית ההתנתקות המקורית משנת 2005 אפשרה למתיישבים לעזוב עד לתאריך מסוים שנקבע מראש, עם פיצוי כספי בסכום התואם לערך הבית שאיבדו, מספר הנפשות במשפחה ומספר השנים שגרו שם

חוק ההתנתקות - קריאה שלישית

חוק תכנית ההתנתקות משנת 2005 קובע שתושבים ישראלים לא יוכלו להתגורר במועצה האזורית חוף עזה (צפון השומרון) ובעלי הבתים יפונו אך יפוצו בהתאם. כעת, לאחר 18 שנים, אושר ביטול חוק ההתנתקות ברוב של 31 כנגד 18 מתנגדים. משמעות התיקון היא שכעת מי שרוצה יוכל לגור ברצות צפון השומרון, והבנייה שם לא תיחשב למאחז בלתי חוקי.

תכנית ההתנתקות המקורית משנת 2005 אפשרה למתיישבים לעזוב עד לתאריך מסוים שנקבע מראש, עם פיצוי כספי בסכום התואם לערך הבית שאיבדו, מספר הנפשות במשפחה ומספר השנים שגרו שם. כמו כן, המפונים קיבלו פיצוי כספי עבור עוגמת הנפש שחוו, סיוע שנועד להתאקלמות מחדש ותשלום שנועד לממן את עלויות המעבר. כאמור, מליאת הכנסת אישרה היום את חוק ההתנתקות בקריאה שנייה ושלישית. החוק מאפשר למתיישבים שחפצים בכך לעבור להתגורר ביישוב חומש ויישובים נוספים בצפון השומרון, כאמור לאחר כמעט שני עשורים שצעד כזה היה בלתי חוקי.

שר האוצר בצלאל  סמוטריץ': "מוחקים את חרפת הגירוש". ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) קראה לחזרתם של התושבים לגוש קטיף, שלא כלול בתיקון

תיקון חוק ההתנתקות

תיקון חוק ההתנתקות, מתאריך 21 במרץ 2023, מחריג את אזור צפון השומרון מהחוק וקובע שמותר לאכלס אותו. התיקון, שעבר אחרי שבעה נסיונות קודמים, ייקרא "חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות". מי שיזמו את ההצעה הנוכחית והצליחו להעביר אותה הם ח''כ יולי אדלשטיין וח"כ לימור סון הר מלך, שפעלו לקדם אותו עם אורית סטרוק.

במעמד ההצבעה נכח גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שדיבר על כך שהם נאלצו להיאבק במשך שנים ב"פשע" של חוסר היכולת לגור בצפון השומרון.

שר האוצר בצלאל  סמוטריץ' הגיב: "מוחקים את חרפת הגירוש". ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) אף קראה לחזרתם של התושבים לגוש קטיף, שלא כלול בהסכם התיקון. ח"כ אדלשטיין ציין: "מאבק בלתי מתפשר ואמונה חזקה בצדקת הדרך התנקזו לרגע אחד. זהו הצעד ראשון ומשמעותי לתיקון אמיתי ולביסוסה של ישראל בשטחי המולדת השייכים לה".

שלבי הצעת חוק ההתנתקות עד לאישורה

הצעת חוק ההתנתקות הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם יותר, ב-16 בינואר 2023. התיקון לחוק עלה לדיון ב-15 בפברואר 2023, כאשר ההצעה עלתה לוועדה מטפלת של הכנסת מספר ימים מאוחר יותר, ב-20 בפברואר השנה. ההצעה לתיקון החוק עלתה לקריאה ראשונה, לפני כחודש, ב-23 בפברואר, וכאמור אושרה היום בקריאה שנייה ושלישית.

תושבים פלסטינים תושבי הכפר השכן לחומש עתרו לבג"ץ, בטענה שכל אדמות מאחז חומש שייכות להם. אם בג"ץ יכריע לטובתם, מדינת ישראל תיאלץ לפנות את המבנים

מהי משמעות התיקון מבחינת חוק חומש?

התיקון יאפשר לחסידי ישיבת חומש שגרים במקום, בניגוד לחוק משנת 2005 (אז בוצע הפינוי), לקבל מעמד חוקי. לעומת זאת, צריך לזכור שתושבים פלסטינים תושבי הכפר השכן עתרו לבג"ץ, בטענה שכל האדמות של מאחז חומש שייכות להם. אם בג"ץ יכריע לטובתם, מדינת ישראל תיאלץ לפנות את המבנים.

מי הצביע בעד ההתנתקות?

תכנית ההתנתקות המקורית אושרה ברוב של 67 כנגד 45 ושבעה נמנעים. הליכוד היה מפוצל בהצבעתו ורוב המצביעים בעד התכנית היו ממחנה השמאל. בנימין נתניהו היה אחד מהמצביעים בעד התכנית.

מה הן ההשלכות של ביטול חוק ההתנתקות?

החוק מכשיר את תלמידי חומש ומאפשר להם שהות חוקית ביישוב, בו הם דרו עד כה ללא היתר, מה שככל הנראה יגרור עוד ועוד מתיישבים ליישובים צפון השומרון. ההשלכות הצפויות הן מחאות נרחבות של הפלסטינים שגרים ביישובים סמוכים וטוענים כי האדמה של חומש ואחרות הן בבעלותן. 

בתמונה: בתי משפחות שפונו מסא-נור וחומש ועברו להתגור בשבי שומרון. צילום: חיים ארנפלד/ שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה