zap group mishpati logo

זכויות זוגות חד מיניים וזכויות של משפחות להט"ביות - תמונת מצב בישראל

לקראת שבוע הגאווה יצאנו לברר עם עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון משפחה חדשה, אילו זכויות ניתנות היום לזוגות חד מיניים בישראל ואילו מהן נמצאות בסכנה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
08.06.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
זכויות זוגות חד מיניים וזכויות של משפחות להט"ביות - תמונת מצב בישראל

עיקרי הכתבה:

  • כמעט בכל תחומי החיים כיום קיימת הכרה במשפחה הלהט"בית. יחד עם זאת, אין שום זכות שמוגדרת בחוק, למעט התיקון של "חוק הסכמים לנשיאת עוברים", המוכר גם כחוק הפונדקאות ומסדיר את נושא הפונדקאות בישראל.
  • ילדים של בני זוג מאותו מין לא יכולים להירשם באופן אוטומטי כילדים משותפים של שני ההורים. משפחה להט"בית שמביאה ילדים לעולם חייבת לעבור תהליך משפטי של הסדרת ההורות ב"צו הורות".
  • בתנאי שהם מסדירים את היחסים שלהם כידועים בציבור, רישום הנישואין של להט"בים הוא כמו של ידועים בציבור הטרו-סקסואליים. אם הם רוצים להתחתן באופן רשמי, הם יכולים להתחתן בחו"ל ולהירשם כנשואים במרשם האוכלוסין בארץ.
    ____________________________________________________

בשנים האחרונות, נוספו יותר ויותר משפחות להט"ביות בישראל, במיוחד על רקע תיקון חוק הפונדקאות שבנוסח הישן שלו הפלה זוגות חד מיניים וגברים יחידנים שרצו לבצע את התהליך הזה בארץ. החוק תוקן בהובלתו של שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ וכיום גם זוגות של גברים חד מיניים יכולים להביא ילדים בהליך פונדקאות בישראל.

אילו זכויות נוספות יש ללהט"בים בארץ? עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון משפחה חדשה (בתמונה למעלה משמאל. צילום: פרטי), עונה על השאלות.

מה הן זכויותיה של משפחה להט"בית בישראל?

"כמעט בכל תחומי החיים כיום קיימת הכרה במשפחה הלהט"בית. יחד עם זאת, אין שום זכות שמוגדרת בחוק, למעט התיקון של 'חוק הסכמים לנשיאת עוברים' - תשנ"ו-1996, המוכר גם כחוק הפונדקאות, המסדיר את נושא הפונדקאות בישראל. עם כל הכבוד לתיקון של החוק", אומרת עו"ד רוזנבלום, "חשוב להבין כי ילדים של בני זוג מאותו מין לעולם לא יכולים להירשם באופן אוטומטי כילדים משותפים של שני ההורים. משפחה להט"בית שמביאה ילדים לעולם חייבת לעבור תהליך של הסדרת ההורות, בתהליך משפטי הנקרא 'צו הורות'".

בנוסף, אומרת עו"ד רוזנבלום, "רישום הנישואין של להט"בים - בתנאי שהם מסדירים את היחסים שלהם כידועים בציבור - דינו כמו של ידועים בציבור הטרו-סקסואלים. אם הם רוצים להתחתן באופן רשמי, הם יכולים להתחתן בחו"ל ולהירשם כנשואים במרשם האוכלוסין בארץ, אבל חשוב להבין שמדובר על רישום דקלרטיבי, כלומר מבחינת ההצהרה והנראות הם בני זוג רשומים, אך מבחינת הזכויות, אין להם מעמד זהה לבני זוג סטרייטים. מבחינה מהותית, אין כתובה שמחייבת אותם אלא שמדובר ברישום הצהרתי בלבד".

עו"ד רוזנבלום מצרה על כך ש"הרבה מאוד אנשים נקשרים לרעיון הרישום, אך לצערי הם לא מביאים בחשבון שיש לכך מחיר כבד - כשאנחנו מתמסרים למאגר מידע, בין אם זה פייסבוק ובין אם זה מדינה, המאגר שולט בך". עוד היא מציינת כי מבחינת זכויות אזרחיות, כמו הרשמה למחיר למשתכן, זכויות פנסיוניות ועוד, הזוגות הלהט"בים זכאים אליהן כמו כל זוג אחר במדינה.

"ניכרות ההתבטאויות האלימות נגד הקהילה על ידי נבחרי ציבור, כמו אבי מעוז למשל אשר משמיע  קולות מאוד אלימים ופוגעניים. לאותם אנשים אין שום חשש ופחד לבקש את קיצה של הקהילה"

מהי המטרה של ארגון משפחה חדשה?

"משפחה חדשה הוא ארגון שקם לפני 25 שנה, הוא מוביל את הרעיון לפיו לכל אדם יש זכות למשפחה ומקדם את זכות האדם במשפחה. באופן מהותי אנחנו הארגון היחיד שמסדיר זוגיות של בני זוג ללא הבדל באמצעות תעודת זוגיות - התעודה היחידה שהוכרה מבחינה משפטית בישראל. אנחנו דוגלים בנישואים פרטיים. פירוש הדבר שבני הזוג נותנים תוקף לזוגיות שלהם על בסיס הזוגיות עצמה, בלי קשר לדת או למין.

"הרעיון של משפחה חדשה שונה ב-180 מעלות מרעיון של מדינה אשר כופה את הוראותיה - החל מבדיקת טוהר הדת ועד בדיקת דם לבירור נשיאת מחלות ונגיפים. למשל, יש מדינות בעולם שדורשות לבצע בדיקות ל-HIV. למעשה, מדינה יכולה להטיל הגבלות מכל סוג שהוא, כגון: בישראל כהן לא יכול לשאת גרושה, אנשים מדתות שונות לא יכולים להינשא אחד לשני, כנ"ל אנשים חסרי דת. המדינה, באמצעות מוסדותיה הדתיים שהם המורשים הבלעדיים לתת רשיונות לנישואין, קופה הוראות על הציבור".

האם היו שינויים בזכויות הלהט"בים לאחרונה?

"לאחרונה לא, עד כינונה של הממשלה הנוכחית שכנראה לא בדיוק יטיב עם הזכויות. ניצן הורוביץ, שר הבריאות לשעבר, הספיק להסדיר את נושא הפונדקאות ללהט"בים בארץ - שינוי דרמטי לכל דבר ועניין".

"שופטים עלולים להיות חרדים מלתת פסקי דין ליברליים. זה עוד לא קורה אבל אם החקיקה תעבור, בוודאי שזה יהיה המצב. האווירה הכללית היא נגטיבית ומסכנת הישגים רבי שנים שהעניקו לקהילה את זכות הקיום"

האם למדיניותה השמרנית של הממשלה הנוכחית יש השפעה על הקהילה הלהט"בית?

"ניכרות ההתבטאויות האלימות נגד הקהילה על ידי נבחרי ציבור, כמו אבי מעוז למשל אשר משמיע  קולות מאוד אלימים ופוגעניים. לאותם אנשים אין שום חשש ופחד לבקש את קיצה של הקהילה. בנוסף, נעשו צעדים על מנת להרע לקהילה - אם זה לרשום בטפסי ההורים הורה 1 והורה 2 והקריאה להפסיק את המצעדים. בנוסף, השיח הציבורי השתנה מן הקצה אל הקצה לרעה, בכל מה שקשור לקהילה".

עו"ד רוזנבלום מציינת כי "אני בכוונה לא מתייחסת לחקיקה, כי כיום אין חוק המסדיר את מעמדם של חברי הקהילה. כל הזכויות שיש להם הן פרטי יצירה שיפוטית. בשלטון הנוכחי, בתי המשפט נתונים בסכנה לאובדן האוטונומיה שלהם. בעקבות הרפורמה, שופטים עלולים להיות חרדים מלתת פסקי דין ליברליים. זה עוד לא קורה אבל אם החקיקה תעבור, בוודאי שזה יהיה המצב. האווירה הכללית היא נגטיבית ומסכנת הישגים רבי שנים שהעניקו לקהילה את זכות הקיום". 

 אילו זכויות עלולת להימצא בסיכון?

"השאלה מה יקרה עם החקיקה השיפוטית, כי חוקים של הכנסת תמיד יגברו על פרשנות. חקיקה שיפוטית היא פרשנות של דברי חוק, שתפקידה לשרת את האזרחים, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות. צריך תמיד לזכור שבני האדם יוצרים חוקים ובני אדם אחרים יכולים לפרש אותם ואז אחרים יכולים שוב לשנות אותם. אז ברגע שזכויות הלהט"בים לא מוסדרים בדברי חוק של הכנסת, אלא בפרשנות של פסיקה, יכול המחוקק לבטל אותה פסיקה - סכנה שמעולם לא היתה כמותה מאז קום המדינה".

"בסך הכל מצבה של הקהילה הלהט"בית בישראל איננו מן הגרועים בעולם, אולי בין הטובים בעולם, אבל כרגע היא נמצאת תחת איום"

מהו המעמד החוקי של הסכמי זוגיות בישראל - אימוץ, פונדקאות וכו'?

"הסכם באשר הוא הסכם הוא מסמך של גמירות דעת בין שני אנשים בגירים, שמחליטים לעשות פעולות שאינן סותרות דברי חקיקה. לכן, יש חוק במדינת ישראל שנקרא חוק החוזים - תשל"ג-1973, ומכוחו כל חוזה, כל עוד דבריו לא עוברים על החוק, הוא חוזה תקף. לכן, במציאות בה תהליך פונדקאות של גייז מאושר בישראל, ניתן להסדיר בחוזה".

האם יש הרבה זוגות גאים בישראל שהצליחו להביא ילדים בתהליך פונדקאות בארץ?

"הרבה זה לא קורה. נולדו כמה מאות תינוקות, אפילו פחות. ביחס לכ-200 אלף תינוקות שנולדים מדי שנה בישראל, מדובר במספרים זניחים. מובן שהסדרת חוק הפונדקאות לא הפך את כל התינוקות בישראל לתינוקות של להט"בים. בסך הכל מדובר באוכלוסיה לא אסטרונומית, שלא מפריעה לחברה - ההפך הוא הנכון. מחקרים מצאו כי משפחות להט"ביות הן מסורות ואיכותיות מאוד. בעבר, מדינות העבירו את הזוגות הללו בדיקות כשירות נוראיות, אך למזלנו היום ידוע שמדובר במשפחות מדהימות לגידול ילדים". 

עו"ד רוזנבלום מבקשת לסכם: "יחד עם כל מה שאמרתי, אני חייבת לציין כי בסך הכל מצבה של הקהילה הלהט"בית בישראל איננו מן הגרועים בעולם, אולי בין הטובים בעולם, אבל כרגע היא נמצאת תחת איום. ישראל היא לא המדינה היחידה שמאיימת על הקהילה, יש מגמת שמרנות במדינות רבות בעולם, כמו למשל בפולין ובהונגריה".  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה