zap group mishpati logo

חוק איסור הכנסת חמץ – האם בתי החולים יממשו את החוק?

"חוק החמץ" אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והמשמעות: בתי חולים רשאים לאסור הכנסת חמץ לבית החולים. אילו מהם יממשו את החוק?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
30.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
חוק איסור הכנסת חמץ – האם בתי החולים יממשו את החוק?

מליאת הכנסת אישרה את "חוק החמץ" שמאפשר למנהלי בתים החולים ברחבי הארץ לאסור או להגביל הכנסת חמץ לשטח בית החולים בחג הפסח, וזאת כדי לאפשר שמירת כשרות עבור מטופלים המאושפזים בבית החולים. החוק אושר השבוע, רגע לפני ערב חג הפסח, ברוב של 48 חברי כנסת אל מול 43 מתנגדים.

האם בתי החולים בארץ יאמצו את החוק? פנינו לברר במספר בתי החולים שענו על השאלה, האם יחטטו בתיקי באי המוסד, החולים ואורחיהם, במטרה לאתר חמץ ולהשליך אותו לפח מחוץ לשטח בית החולים.

חוק החמץ המרוכך

חוק החמץ עורר סערה רבה והושמעו טענות על כפייה דתית ועל כך שהוא סולל את הדרך למדינת הלכה. לצד טענות אלו, עלתה התהייה כיצד ימנעו מעובדי בית החולים (רבים מהם מוסלמים), מהמאושפזים ומאורחיהם להכניס חמץ לתחומי בתי חולים. לאחר הרבה הסתייגויות, אושר נוסח "מרוכך" של החוק. בהצעת החוק הראשונית, שנחשבה למחמירה יותר, נכתב כי מנהל בית החולים יוכל לקבוע האם להכניס חמץ לבית החולים, ואילו בנוסח החדש נכתב כי "הוראת איסור או הגבלה של הכנסת חמץ תפורסם באופן קבוע באתר האינטרנט של בית החולים". כמו כן, חשוב לציין שבמהלך השנים בתי חולים רבים ברחבי הארץ תלו שלטים שאוסרים הכנסת חמץ לבית החולים בפסח, אך כמובן שהם לא חיטטו בתיק של אף אדם. כעת, כאשר עניין זה מעוגן בחוק, מנהלי בתי החולים יכולים לתת הוראה להיפטר מחמץ של יושבי בית החולים ואורחיהם.

כיצד ינהגו בתי החולים לאור חוץ החמץ?

תגובת פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, תל אביב: "בית החולים איכילוב הינו ציבורי ומכבד את מסורת ישראל. אני מבהיר: מעולם לא בדקנו חמץ בתיקים וכך גם השנה. אני מבקש מכולם להימנע מפרובוקציות מיותרות, בדגש על המרחב הציבורי ולכבד איש את אמונתו של רעהו".

תגובת בית החולים שיבא, תל השומר: "בשיבא מכבדים את כולם".

תגובת בית החולים רמב"ם, חיפה: "יתקינו שילוט בכמה שפות שמסביר את רוח החוק. המבקרים ייקראו לכבד את שומרי הכשרות. יהיה ארון ליד כל כניסה כדי שאנשים יוכלו להפקיד חמץ, אבל לא תתבצע בדיקה בכלי הנכנסים או בקשה לפתיחת תיקים לחיפוש חמץ".

תגובת בית החולים ברזילי, אשקלון: "נכשיר את בית החולים ונתלה מודעות המבקשות לא להכניס חמץ ולא לצרוך חמץ בפרהסיה ולכבד את החג. יחד עם זאת, לא נחפש בכלים ובתיקי של הנכנסים לבית החולים".

תגובת בית החולים פוריה, טבריה – "מרכז רפואי צפון הוא מוסד ציבורי המשרת מטופלים ממגוון אוכלוסיות ומגזרים. המרכז הרפואי מקפיד על הוראות החוק ופועל לפיו, תוך גילוי סובלנות לצורכי המטופלים ומתוך כבוד לבאים בשעריו.

תגובת בית החולים העמק, עפולה: "אנחנו נפעל ברגישות רבה ובהתאמה לצרכים של כל הבאים בשערינו. מידע מפורט יותר יעלה בהמשך באתר ובפייסבוק כפי שמתחייב בחוק".

תגובת בית החולים זיו, צפת: "כבכל שנה המרכז הרפואי זיו יהיה כשר לפסח. אנו משרתים אוכלוסיות שונות ומגוונות ומתאפיינים בסובלנות ובכבוד הדדי. בכניסות לבית החולים יוצבו שלטים בעברית ובערבית שמבקשים לא להכניס חמץ. כמו בשנים קודמות, אנו בטוחים שכולנו נכבד איש את רעהו, כל אחד ואמונתו".

תגובת בית החולים אסותא, אשדוד: "בית החולים ימשיך ויפעל בהתאם לדין".

הדסה הר הצופים, ירושלים, כפי שפורסמה ברשת: "בית החולים יבקש מאנשי הצוות הרפואי, שרבים ממנו לא יהודים, שלא להכניס חמץ. יחד עם זאת, ככל הנראה השומרים בכניסה לבית החולים יבקשו מהחולים והאורחים לא להכניס חמץ לבית החולים". בשנת 2019, בית החולים פרסם מודעה בחג הפסח, לפיה חמץ שיימצא בבית החולים יוחרם, כך שלא מדובר בנוהל חדש מבחינת הדסה הר הצופים.

בתמונה הראשית: מאבטח בכניסה למוסד ציבורי בודק תיק. אילוסטרציה: ששאטקסטוק

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה