zap group mishpati logo

5 טעויות שעצמאים עושים ועולות להם אלפי שקלים בשנה

מזלזול בחשבוניות ועד אי-ניכוי מס לספקים: שורה של טעויות שעצמאים עושים עולות להם אלפי שקלים בשנה ואף מעבר לכך. יועץ המס אבי אמסלם מסביר איך להימנע מטעויות מיותרות

24.04.23
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
5 טעויות שעצמאים עושים ועולות להם אלפי שקלים בשנה

"אני פוגש כל הזמן עצמאים מכל הסוגים ונתקל לעתים בטעויות שהם עושים, שעולות להם אלפי שקלים", אומר יועץ המס אבי אמסלם, המלווה בעלי עסקים קטנים ובינוניים. "בין אם אתה עוסק פטור או שאתה עוסק מורשה, אסור לך לוותר סתם כך על הכסף שעבדת עליו".

כדי להקל על בעלי עסקים שנאלצים להתמודד בימים אלה עם מציאות של אינפלציה גבוהה וריבית משתוללת, בחר אמסלם להציג כמה מהטעויות החוזרות שבהן הוא נתקל בשנים האחרונות. "מאחורי כל טעות עומדים אנשים אמיתיים ששילמו עליה ביוקר" הוא אומר.

טעות 1: לא לערוך ניהול ספרים

כל בעל עסק צריך לנהל, לדרישת רשויות המס, ספרי חשבונות הכוללים, בין היתר, רישום של חשבוניות שאותן הוא מוציא, קבלות שהוא גובה מהלקוחות ועוד. "על פי החוק, חייבים לרשום בספר העסק כל סכום שמתקבל בו מיד לאחר קבלתו, וכן לרשום שינויים במלאי של העסק", אומר אמסלם. לדבריו, מה שרבים אינם מודעים אליו הוא שלכל תחום עיסוק יש ניהול ספרים ספציפי משלו, מה שמסבך מעט את פני הדברים.

"מתווכים, למשל, צריכים לנהל ספר מקרקעין ולרשום בו את כל העסקאות שהיו להם כדי שלמס הכנסה תהיה יכולת לוודא שלא העלימו מס. דוגמה נוספת: בעלי עסקים שעוסקים במכירות של מוצרים ושולחים את הסחורה ללקוח חייבים לצרף לסחורה חשבונית מס או תעודת משלוח".

המוקש: "אי ניהול ספרים הוא עבירה שעלולות להיות לה השלכות קשות. הסנקציה המשמעותית ביותר נקראת 'פסילת ספרים', והמשמעות שלה היא שרשויות המס יכולות לקבוע שהדו"חות שהגיש בעל העסק אינם מקובלים עליהן. פקיד השומה יכול, במקרים כאלה, לקבוע בעצמו את ההכנסה החייבת ולא להכיר למשל בניכוי ההוצאות. התוצאה יכולה להיות הפסדים של עשרות אלפי שקלים", מסביר אמסלם.

אם לספק או לקבלן המשנה אין פטור מניכוי מס במקור, בעל העסק חייב לערוך ניכוי מס בהתאם לתקנות מס הכנסה ולהעבירו לרשויות המס, ולאחר מכן לשלם לעובד את היתר

טעות 2: לא לערוך ניכוי מס במקור לספקים

טעות נוספת שאמסלם מסמן נוגעת למי שמעסיקים ספקים או קבלני משנה, שמבצעים במקומם חלק מהעבודה, אך לא עורכים להם ניכוי מס במקור. "אם אתה למשל מתווך ולוקח מתווך אחר שמבצע במקומך חלק מהעבודה או שאתה אינסטלטור ונותן חלק מהעבודה שלך לאינסטלטור אחר - כשאתה משלם לו, אתה חייב לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ולדווח עליו כקבלן משנה". לדברי אמסלם, אם לספק או לקבלן המשנה אין פטור מניכוי מס במקור, בעל העסק חייב לערוך ניכוי מס בהתאם לתקנות מס הכנסה ולהעבירו לרשויות המס, ולאחר מכן לשלם לעובד את היתר.

המוקש: "אם הקבלן לא עורך ניכוי מס לקבלן, והקבלן לא משלם את המס כנדרש - מס הכנסה יכול לדרוש את המס מבעל העסק עצמו, אפילו אם הוא שילם כבר לספק. התשלום הזה יכול לעלות לבעל העסק אלפי שקלים מיותרים".

מי שלא אוסף את כל החשבוניות עבור ההוצאות המותרות בניכוי עלול להפסיד הרבה כסף במס הכנסה ומע"מ, ובדרך זו להימנע גם מלהקטין את התשלומים שלו לביטוח לאומי

טעות 3: לא לאסוף את כל החשבוניות

טעות נוספת שעולה לא מעט כסף לבעלי עסקים היא שהם מתבלבלים ולא שמים לב לכך שאינם אוספים את כל החשבוניות שלהם, מה שמונע מהם ניכוי של הוצאות בסדר גודל של אלפי שקלים. "לעתים, כשבאים לערוך לאותם לקוחות דו"ח שנתי מגלים המון חשבוניות חסרות בסכומים אדירים. אם מדובר בארנונה לעסקים שהיא יקרה - זה יכול להגיע לאלפי שקלים, וכך גם חשבוניות על שכירות ותשלומי חשמל", מסביר אמסלם. "לפני עריכת הדו"חות השנתיים, בעלי עסקים חייבים לוודא שיש ברשותם חשבוניות על כל ההוצאות המותרות בניכוי, ובעיקר לשים לב שיש להם את כל חשבונות החשמל, הארנונה, המים והשכירות. מדובר בהרבה מאוד כסף".

המוקש: "מי שלא אוסף את כל החשבוניות עבור ההוצאות המותרות בניכוי עלול להפסיד הרבה כסף במס הכנסה ומע"מ, ובדרך זו להימנע גם מלהקטין את התשלומים שלו לביטוח לאומי. בסך הכל, מדבר בהפסד שיכול להסתכם בעשרות אלפי שקלים בשנה".

כל מי שלא מדווח לביטוח לאומי מה הרווח האמיתי שלו צריך להבין את המשמעות שעלולה להיות לצעד הזה

טעות 4: לא להיות מכוסים בביטוח לאומי

טעות נפוצה נוספת של בעלי עסקים היא לשלם מקדמות בשיעור נמוך מדי ולא להעביר תשלומים לביטוח לאומי לפי הרווח האמיתי שלהם. "כל מי שלא מדווח לביטוח לאומי מה הרווח האמיתי שלו צריך להבין את המשמעות שעלולה להיות לצעד הזה", מזהיר אמסלם.

המוקש: "למי שלא מסווג את עצמו נכון בביטוח לאומי ומשלם מקדמות נמוכות מדי, יש כיסוי ביטוחי חלקי לפי המקדמות הנמוכות ולא לפי הרווח האמיתי שלו. אם תקרה לו תאונה, הוא לא יקבל מביטוח לאומי את התגמולים לפי הרווח האמיתי שלו בסוף השנה אלא לפי המקדמות הנמוכות".

אמסלם מביא כדוגמה לקוח חדש שהגיע אליו העוסק באילוף כלבים. "לאחר שעברתי על התיק שלו, ראיתי שהוא דיווח לביטוח לאומי על רווח שנתי של 75 אלף שקל למרות שבפועל יש לו רווח של 150 אלף שקל. הבהרתי לו שאם ייפגע, הוא יקבל גמלאות לפי המקדמות הנמוכות ולא יהיה מכוסה". כמה ימים לאחר שאמסלם הגדיל את המקדמות של הלקוח, נפל אותו לקוח לבור פעור ברחוב. "הוא נפל, עיקם את הקרסול, ועד היום נותר נכה. רק בזכות זה שהספקתי לתקן לו את המקדמות, הוא קיבל קצבאות לפי הסכום הגבוה יותר".

ניהול ספרים הוא לא משחק ילדים. צריך לדעת מה עושים ולא לזלזל בהוראות החוק. מי שרוצה לישון בשקט ולדאוג לרווחה הכלכלית שלו חייב לקחת מייצג כדי שישמור עליו ועל העסק שלו כל השנה

טעות 5: לא לשים לב שעוברים את הרף של עוסק פטור

"למי שהוא עוסק פטור חשוב מאוד לשים לב לכך שאינו עובר את התקרה, העומדת נכון ל-2023 על כ-107 אלף שקל", אומר אמסלם. "אם במקרה עברתם את התקרה, חשוב מאוד שכבר באותו חודש תדווחו על כך למע"מ ותהפכו לעוסק מורשה ולא תחכו לדו"ח השנתי".

המוקש: מי שימתין ולא ידווח על הפיכתו לעוסק מורשה ייאלץ להשלים את המע"מ על כל הסכום שמעבר לתקרה, ולשלם קנסות למע"מ. "המשמעות היא שבעלי עסקים עלולים להפסיד עשרות אלפי שקלים, כיוון שידרשו מהם לשלם מע"מ על הסכומים שמעבר לתקרה שעליהם לא גבו עליהם מע"מ מהלקוחות. זה הפסד טהור של בעל העסק".

אמסלם מסכם: "ניהול ספרים הוא לא משחק ילדים. צריך לדעת מה עושים ולא לזלזל בהוראות החוק. מי שרוצה לישון בשקט ולדאוג לרווחה הכלכלית שלו חייב לקחת מייצג כדי שישמור עליו ועל העסק שלו כל השנה, ולא רק בסופה לקראת הדו"ח השנתי".

עצמאים? זקוקים לייצוג מול רשויות המס והגשת דו"חות שנתיים? פנו ליועץ המס אבי אמסלם המעניק מעטפת שירותים בתחומי המיסוי, החשבונאות והליווי העסקי. לפרטים וייעוץ, חייגו: 04-8666669


*מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי. הבונוס – הגשמה פיננסית ו/או אבי אמסלם אינם אחראים, לא במישרין ולא בעקיפין, לכל שימוש ו/או יישום של הנאמר במאמר זה (ט.ל.ח)

צילום: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים