zap group mishpati logo

התנגדות לצוואה – באילו מקרים ואיך מגישים?

יש לא מעט מצבים שבהם צוואה משקפת שנים של תסכול, אפליה, נקמות ישנות, יחסים רעילים במשפחה או חוסר הבנה של המוריש. זה לא אומר שאתם חייבים לקבל את זה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
03.06.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
התנגדות לצוואה – באילו מקרים ואיך מגישים?

עיקרי הכתבה: 

  • צוואה יכולה להיות מוטה, מחריגה או מפלה מהרבה מאוד סיבות, ולכן קיימת בחוק אפשרות של התנגדות לצוואה. 
  • התנגדות לצוואה היא הליך לא מסובך, אך חשוב לבדוק מראש אם קיימת עילה חוקית להתנגדות. עילה רגשית לא תספיק לפסילת הצוואה. 
  • חשוב להבין מה יקרה אם הצוואה אכן תיפסל, לבדוק אם קיימת צוואה קודמת והאם היא לטובתכם.
    ____________________________

מי מאיתנו לא שמע על סיפורי ירושה שבהם היורשים הופתעו לגלות לאחר מות הוריהם צוואה עם החרגות לא צפויות, לא הוגנות או שבכלל המוטב היה מישהו שבקושי היה קשור לנפטר/ת. סיפורים כמו "הסבא שנפטר והוריש את כל רכושו למטפלת ההודית שטיפלה בו בשנים האחרונות לחייו", או "האם שנפטרה וילדיה הופתעו לגלות שאת כל רכושה הורישה רק לבן הבכור", הפכו להיות יותר ויותר נפוצים.

לא מעט קשישים נוקמים בבן או בבת שלא טרחו לבוא לבקר אותם בשנותיהם האחרונות באמצעות צוואה המנשלת אותם; אחרים טועים לחשוב שהמטפלת בשכר היא מלאך שהציל אותם בכל בוקר מחדש. כמובן, לא חסרים קשישים מבולבלים, דמנטיים, כאלה שקל לתמרן אותם, קשישים התלויים בבן או בבת ונאלצים לרצות אותם עם צוואה מוטה, וכאלה שמוכנים לחתום על כל צוואה שיניחו מולם, העיקר שייתנו להם לחיות את שנות חייהם האחרונות בשלווה. 

במילים אחרות: הרבה אנשים יכולים להתעורר בוקר אחד ולגלות שההורה האהוב שלהם נישל אותם ללא שום סיבה או אפילו רמז מקדים, לעתים קרובות שלא בצדק וייתכן שמתוך חוסר הבנה של המצב. בדיוק למקרים כאלה צריך לדעת איך להגיש התנגדות לצוואה ולהחזיר כחוק את מה שנגזל מכם בחוסר יושר.

צוואה כמראה ליחסים במשפחה

כשאנשים מתנגדים לצוואה, זה כמעט תמיד בגלל סיבות רגשיות. הצוואה היא מראה טובה ליחסים במשפחה, לריבים הקטנים, לתסכולים, מי הזניח את ההורים ומי היה מסיע אותם לקופת חולים בכל שבוע. לעתים, קשישים רבים משנים את צוואתם בגלל לחצים של בני משפחה, בלבול של גיל, תסכולים, פחדים כלכליים (למשל אם הם תלויים כלכלית או רפואית בבן משפחה מסוים, יהיה לו קל לתמרן אותם להוריש לו יותר) ועוד גורמים. התנגדות לצוואה היא כלי לתיקון העוולות הללו ולהשיב ליורשים הלגיטימיים את מה שלדעתם מגיע לכם.

צוואה לא חוקית היא כזאת המכילה הוראה בלתי חוקית או נוגדת איסור שבחוק. אין חובה שכל הצוואה תיפסל וייתכן שרק אותה הוראה הנגועה באי חוקיות תבוטל

עילות התנגדות לצוואה

יש לא מעט סיבות שגורמות לאנשים להתנגד לצוואה, העיקריות והפופולריות הן:

צוואה לא חוקית - צוואה לא חוקית היא כזאת המכילה הוראה בלתי חוקית או נוגדת איסור שבחוק. אין חובה שכל הצוואה תיפסל וייתכן שרק אותה הוראה הנגועה באי חוקיות תבוטל. 

צוואה בלתי ניתנת למימוש - כשהיורשים נאלצים לעשות פעולות לא סבירות כדי לממש את הצוואה, למשל לעבור לגור במדינה אחרת, להתגרש, להתחתן ועוד. 

השפעה ומעורבות של מוטבים - אם לחלק מהיורשים נראה שהמוריש היה נתון להשפעות חיצוניות של חלק מהיורשים, מנוצל, נתון למרותם או שהם היו מעורבים בהליך ניסוח הצוואה - יש חשש לניצול ולהשפעה לא הוגנת על הנפטר, מה שמשליך על חלקם של המעורבים האחרים. 

צוואה לא ברורה - צוואה שקשה לפענח כראוי, עם הוראות מבלבלות או סותרות. 

צוואה שנחתמה בנוכחות עדים לא כשרים - אם אחד העדים מוגדר כקטין (בעת חתימת הצוואה) או אם העד אינו כשר משפטית - הצוואה תיפסל. 

צוואה כפולה - הימצאות של צוואה נוספת משלב מאוחר יותר יכולה לפסול את הצוואה הנוכחית. 

חשש לזיוף - למשל במקרים שהחתימה של הנפטר לא זהה לחתימה אחרת שלו, או כשהצוואה לא נחתמה בצורה רשמית.

הגשת התנגדות לצוואה

הגשת התנגדות לצוואה מתרחשת כשאדם מבין שהצוואה השתנתה לרעתו, או כשהוא חושד שהיא לא כשרה, שהמנוח היה נתון למניפולציות וכן הלאה. במקרים כאלה, הוא רשאי להתנגד לצוואה כדי לפסול אותה, ואז לחזור לצוואה קודמת אם יש, או לקיים חלוקת רכוש שוויונית בין כל המוטבים כפי שהיתה מתקיימת ללא הצוואה. 

מסמכי ההתנגדות צריכים לכלול פרטים מזהים שלכם, של המנוח ושל היורשים האחרים, הסבר מדוע אתם מתנגדים לקיום הצוואה, קבלה על תשלום האגרה וחתימת עורך דין

התנגדות לצוואה הדדית

התנגדות לצוואה הדדית מתבצעת כשאחד מבני הזוג מתנגד בדיעבד לצוואה שנערכה ביחד עם בן הזוג. לדוגמה, במקרים שבהם הזוג התגרש ואחד מהם התחתן שוב, מה שמעלה שאלות בנושא חלוקת הרכוש לאחר מותו. במקרה כזה, בן הזוג שמתנגד לקיום הצוואה ההדדית צריך להודיע בכתב לבן זוגו (בהווה או בעבר) על כך שהוא מתכנן לשנות את הצוואה.  

הליך התנגדות לצוואה

לאחר שבקשה לצו קיום צוואה פורסמה, ניתן להגיש התנגדות לצוואה לרשם לענייני ירושה בפרק זמן של שבועיים וכל עוד הצו לא ניתן. במידה שהצו כבר ניתן, צריך לבקש ביטול צו קיום צוואה. לאחר תשלום אגרה בסך 1,036 שקל, ניתן לשלוח את ההתנגדות לצוואה בשלוש דרכים: דרך האתר של הרשם לענייני ירושה; באמצעות תור במשרד הרשם לענייני ירושה (בו הוגשה הבקשה לצו קיום צוואה) והגעה פיזית; על ידי שליחת הטפסים בדואר למשרד הרשם לענייני ירושה אשר בו הוגשה הבקשה לקבלת הצו, עם עותק לבית המשפט. 

מסמכי ההתנגדות צריכים לכלול פרטים מזהים שלכם, של המנוח ושל היורשים האחרים, הסבר מדוע אתם מתנגדים לקיום הצוואה, קבלה על תשלום האגרה וחתימת עורך דין שמצהיר שהוא תומך בכל מה שכתבתם. כשהרשם לענייני ירושה יקבל את הטפסים, הוא יעביר לבית משפט לענייני משפחה את הבקשה למתן צו קיום צוואה עם ההתנגדות שלכם, ואתם תחכו להכרעה. 

יש מקרים שבהם תצליחו לפסול את הצוואה, ואז הרכוש יחולק בדרך המסורתית, שווה בשווה לכל יורש (לרוב הילדים), או שבית המשפט יחליט לממש צוואה קודמת. אתם חייבים להיות ערים לכל מצב כדי שההתנגדות לצוואה לא תוביל אתכם בסופו של דבר לקבל פחות מכפי שהייתם מקבלים בצוואה שהצלחתם לפסול.

במקרה שהמנוח היה תלוי באחד המוטבים ונאלץ לרצות אותו כיוון שהיה נתון למרותו, או תלוי בטיפולו או בתמיכתו הכלכלית, הצוואה יכולה להיפסל בעילה של צוואה שנחתמה תחת כפייה ולא שיקפה את רצונו האמיתי של המנוח 

מועד הגשת התנגדות לצוואה

את ההתנגדות לצוואה צריך להגיש בתוך 14 יום מתאריך פרסום צו קיום הצוואה. הפרסום מתבצע בעיתונות וברשומות ממשלתיות. 

התנגדות לצוואה - התיישנות

החוק קובע שבמקרים מסוימים יש חוק התיישנות של שבע שנים אך הוא תקף רק ליורשים המודעים לכך שהם מוטבים בצוואה ושיש להם זכויות בעיזבון. כלומר, החוק אינו תקף מרגע קבלת צו ירושה אלא רק מרגע שהיורשים מודעים לעזבונם. אם היורשים רוצים לתבוע התנגדות לצוואה ועברו כמה שנים מצו הירושה, יש להוכיח שלא היו מודעים לצוואה קודם לכן. כלומר ההתנגדות היא לצוואה שלא הובאה לידיעת היורש.

שכר הטרחה עבור הליך ההתנגדות לצוואה תלוי במה שאתם מסכמים עם עורך הדין שלכם - הוא רשאי לבקש 5% מהסכום שתקבלו בסוף התהליך, או סכום שתקבעו מראש עבור עבודתו

התנגדות לצוואה שנחתמה תחת כפייה

אם אחד המוטבים "נזרק" מהצוואה, הוחרג או שמרגיש שהקטינו את החלק שלו ביחס לאחרים, ייתכן שזה נגרם עקב חוסר יכולת של המנוח להתנגד לחלוקה הוגנת יותר. זה קורה למשל במקרה שהמנוח היה תלוי באחד המוטבים ונאלץ לרצות אותו כיוון שהיה נתון למרותו, או תלוי בטיפולו או בתמיכתו הכלכלית. במקרה כזה, הצוואה יכולה להיפסל בעילה של צוואה שנחתמה תחת כפייה ולא שיקפה את רצונו האמיתי של המנוח. 

שאלות ותשובות 

איך מגישים התנגדות לצוואה? כדי להגיש התנגדות לצוואה יש לשלם אגרה. לאחר מכן יש להגיש את ההתנגדות לרשם לענייני ירושה דרך האתר, או לגשת פיזית למשרד הרשם לענייני ירושה. ניתן גם לשלוח את הבקשה בדואר. 

האם התנגדות לצוואה היא תביעה אזרחית? כן, התנגדות לצוואה היא הליך אזרחי. 

בתוך כמה זמן אפשר להגיש התנגדות לצוואה? אם אתם מתכוונים לבצע התנגדות לצוואה, עליכם להגיש את ההתנגדות בפרק זמן של שבועיים מרגע שפורסמה הודעה על הגשת הבקשה למתן צו קיום צוואה.

כמה עולה התנגדות לצוואה? שכר הטרחה עבור הליך ההתנגדות לצוואה תלוי במה שאתם מסכמים עם עורך הדין שלכם - הוא רשאי לבקש 5% מהסכום שתקבלו בסוף התהליך, או סכום שתקבעו מראש עבור עבודתו - לפי איסוף נתונים מהרשת, הסכום ההתחלתי עומד על 40,000 שקל. 

(צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה