zap group mishpati logo

חוקר פרטי חשף: צוואת הקשישה זויפה

סיפור מהסרטים, עם סוף טוב: חקירה פרטית, שהוזמנה על ידי חברתה של קשישה שהלכה לעולמה, חשפה כיצד שכן בעל עבר פלילי זייף את הצוואה

03.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חוקר פרטי חשף: צוואת הקשישה זויפה

שגיאות כתיב וחתימה מזויפת היו רק חלק מהפרטים שלא "הסתדרו" בפאזל. חקירה פרטית מאומצת הובילה למסקנה חד-משמעית: הצוואה זויפה. פרשה מטלטלת, שהתבררה בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, חשפה כיצד ניתן לזייף צוואות באמצעות תשלום לעדים בהזמנה. חשיפה הפרטים העומדים מאחורי המקרה הובילה לביטול הצוואה המזויפת ולמתן תוקף לצוואה אחרת.

הקשישה הותירה אחריה דירת מגורים בשווי כ-1.4 מיליון שקלים, חשבונות בנק שבהם מופקדים מאות אלפי שקלים וקופות גמל

החברה נדהמה לגלות צוואה נוספת

בלב הפרשה, עומדת קשישה ירושלמית, בשנות השמונים לחייה, שעבדה בעבר בשירות המדינה והלכה לעולמה לפני מספר שנים. לקשישה הערירית לא היו ילדים ובעלה נפטר מספר שנים קודם לכן. הקשישה הותירה אחריה דירת מגורים בשווי כ-1.4 מיליון שקלים, חשבונות בנק שבהם מופקדים מאות אלפי שקלים וקופות גמל. לאחר מות הקשישה, הגיעה למשרדו של הח"מ חברתה הטובה, שביקשה להוציא צו קיום צוואה. החברה היתה סבורה כי היא היורשת היחידה של המנוחה, אך נדהמה לגלות כי לבית המשפט הוגשה זמן קצר קודם לכן בקשה אחרת לצו קיום צוואה בעניינה של המנוחה.

בחינה מעמיקה של הצוואה עוררה סימני שאלה. כך למשל: על אף שהמנוחה היתה אשה אינטליגנטית ומשכילה מאוד, הופיעו על גבי הצוואה שגיאות כתיב רבות

צוואה עם שגיאות כתיב וחתימה משונה

חברתה הטובה של המנוחה היתה נסערת כתוצאה מן הגילוי. היא ביקשה לקבל לידיה העתק של הצוואה הנוספת, כדי לבחון אותה לעומק. היא הפעילה חוקר פרטי, כדי לנסות להבין מיהו היורש המסתורי, המופיע על גבי הצוואה הנוספת ומה מניעיו. בדיקה ראשונית של הצוואה העלתה כי הצוואה נשאה תאריך מאוחר יותר מהצוואה המוקדמת, שבה החזיקה החברה הטובה. כלומר, היורש המסתורי אמור היה לקבל את העיזבון, במקום החברה הטובה של המנוחה. בחינה מעמיקה יותר של הצוואה עוררה סימני שאלה. כך, למשל: על אף שהמנוחה היתה אשה אינטליגנטית ומשכילה מאוד, הופיעו על גבי הצוואה שגיאות כתיב רבות.

זאת ועוד: הצוואה לא היתה מפורטת ולא כללה התייחסות למיקום הדירה (גוש וחלקה) שהותירה אחריה המנוחה או פרטים בסיסיים אודות חשבונות הבנק שלה. הפרטים החלקיים שהופיעו על גבי הצוואה הנוספת לא "הסתדרו" בדעתה של חברתה הטובה של המנוחה, מאחר שלאורך חייה הקפידה מאוד הקשישה על סדר וארגון. בצוואה המקורית (אשר נערכה אצל עו"ד), שנמסרה לחברה הטובה, הופיעו פרטים מפורטים ומלאים על נכסי המנוחה.

מה שעורר באופן מיוחד את חשדה של החברה היתה החתימה שהתנוססה על גבי הצוואה. החתימה נראתה שונה מעט מחתימתה של המנוחה. יצוין, כי משרד הח"מ קבל אישור מבית המשפט לתת את שתי הצוואות להשוואה אצל מומחה לכתבי יד מטעם בית המשפט, אשר בדק את שתי הצוואות ועוד כתבי יד וחתימות מקוריות רבות שהועברו לו מקופ"ח, בנקים וכו,' והוא שנתן את חוות דעתו שהחתימה מזוייפת, נראה שחוות דעת זו היה החלק הארי שגרם למזייף להסיר את תביעתו ולהסכים להגיע לפשרה.

החקירה הפרטית גילתה פרטים נוספים על האיש העומד לכאורה מאחורי הזיוף. אותו אדם, כך התברר, היה שכן של המנוחה וצעיר ממנה, ובין היתר, התברר כי הוא בעל עבר פלילי

העדות סיפרו שחתמו על הצוואה תמורת כסף

החקירה הפרטית גילתה פרטים נוספים על האיש העומד לכאורה מאחורי הזיוף. אותו אדם, כך התברר, היה שכן של המנוחה, צעיר ממנה, בשנות החמישים לחייו. בין היתר, התברר כי הוא בעל עבר פלילי, וכי פלש לשטחים בבניין המגורים של המנוחה. בעוד הצוואה המקורית שיועדה לחברתה של המנוחה נערכה אצל עורך דין, בפני שני עדים, הצוואה הנוספת נערכה שלא בנוכחות עורך דין, אלא בפני שתי עדות.
החקירה הפרטית שנוהלה בעניין הצוואה הנוספת חשפה כי אחת העדות בעלת עבר נפשי בעייתי. בהקלטה של עדה אחרת, הודתה העדה כי חתמה על הצוואה תמורת תשלום, לאחר פטירת המנוחה.

השכן החשוד בזיוף הצוואה הכחיש את כל האמור וטען כי הצוואה שבה הוא מחזיק אותנטית וניתנה מרצונה החופשי של הקשישה

קרוב משפחתה של המנוחה אישר את גרסת חברתה

על רקע הפרטים שנחשפו בחקירה הפרטית, הגישה חברתה של המנוחה, באמצעות משרד הח"מ, התנגדות לקיום הצוואה, לבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, בטענה שהצוואה זויפה. להתנגדות צורפה אסופה של מסמכים, עליהם הופיעה חתימתה המקורית של המנוחה, שהיתה שונה מזו שהופיעה על גבי הצוואה שהציג השכן. עוד הוצגה עדות קרוב משפחתה של המנוחה, שהעיד במסגרת תצהיר כתוב כי היא שוחחה עמו והתנצלה על כך שלא הורישה לו דבר, אלא רק לחברתה הקרובה. קרוב המשפחה העיד גם על היחסים העכורים ששררו בין השכן לבין המנוחה, שכעסה עליו מאוד.

החוקר הפרטי חתם גם הוא על תצהיר, שבו הציג את הראיות שאסף אודות העדות שעמדו מאחורי הצוואה המזויפת. בתגובה שהגיש השכן להתנגדות, הוא הכחיש את כל האמור וטען כי הצוואה שבה הוא מחזיק אותנטית וניתנה מרצונה החופשי של הקשישה.

אם מופיעים בצוואה פרטים המעוררים חשד, יש לנסות לתהות על קנקנם ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי. זאת, כדי לחשוף כשלים אפשריים ולעיתים גם מעשי זיוף והונאה

השכן שערוותו נחשפה ויתר על צו קיום הצוואה

זמן קצר לפני הדיון שאמור היה להתקיים בתיק, נוכח העובדות שהתבררו, נסוג השכן מההליך. במסגרת הסכם פשרה שנחתם עמו, הסכים השכן לפנות לאלתר שטחים שאליהם פלש בבניין, תוך ויתור על צו קיום הצוואה שהגיש. בעקבות זאת, נתן בית המשפט צו קיום לצוואה שהציגה חברתה הטובה של המנוחה, והורה על פינוי השטחים שאליהם פלש השכן ועל רישום הדירה על שמה של חברתה הטובה של המנוחה.

המסקנה העולה מן הפרשה היא כי אם מופיעים בצוואה פרטים המעוררים חשד, יש לנסות לתהות על קנקנם ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי. זאת, כדי לחשוף כשלים אפשריים ולעיתים גם מעשי זיוף והונאה.

חוקר פרטי חשף: צוואת הקשישה זויפה(1)

לסיכום: במסגרת פרשה זו, חוקר פרטי שהופעל חשף את האופן שבו זויפה צוואה שהוצגה בפני בית המשפט. בין היתר, התברר כי עדות שחתמו על הצוואה במרמה קיבלו תשלום תמורת עדותן ואף עשו זאת לאחר פטירת המנוחה. עוד התברר (בעקבות השוואת הצוואות שנערכה ע"י מומחה לכתב יד, מטעם ביהמ"ש) כי זויפה חתימת המנוחה על הצוואה. פשרה שנחתמה עם השכן, שערך את הצוואה המזויפת, ייתרה למעשה את המשך ניהול ההליך המשפטי. השכן הסכים לסגת לחלוטין מבקשתו לצו קיום צוואה ולפנות את השטחים שפלש אליהם בבניין.

* עו"ד ונוטריון דוד דרוטמן מתמחה במקרקעין ובנדל"ן 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים