zap group mishpati logo

טעויות בפירוק חברה מרצון ומדוע כדאי להשלים את הפירוק עד סוף 2023

הקמתם חברה והיא אינה פעילה? דעו שהיא ממשיכה לצבור חובות וחושפת אתכם לקנסות ולסנקציות. מדוע לא לדחות את הפירוק וכיצד לקבל פטור מחובות אגרות עד סוף שנת 2023? עו"ד אסף גולד מסביר

02.07.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
טעויות בפירוק חברה מרצון ומדוע כדאי להשלים את הפירוק עד סוף 2023

זוכרים שהקמתם חברה לפני כמה שנים ומסיבות שונות, היא לא הניבה לכם את הפעילות או התוצאות העסקיות שלהן קיוויתם? חשוב לדעת כי עד לפירוקה המלא, החברה ממשיכה להתקיים כישות משפטית לכל דבר ועניין. כלומר, החברה ממשיכה לצבור התחייבויות, כולל חובות אגרה, מסים וקנסות, נושים יכולים עדיין להגיש תביעות משפטיות נגד החברה, היא נושאת באחריות והיא חשופה למתן דין וחשבון באשר לעסקיה ופעילותה.

עו"ד אסף גולד, מחברת מור וגולד, המלווה חברות בתהליכי רישום ופירוק, מסביר מה מייחד פירוק חברה מרצון. לדבריו, "בהליכי פירוק מרצון, מדובר על חברות שיכולות לעמוד בהתחייבויות הכספיות שלהן ומכל מיני סיבות הן אינן פעילות יותר או שלא משתלם להמשיך את פעילותן. תהליך פירוק מרצון נעשה ביוזמת החברה ולא בידי בית משפט או נושים".

לפירוק מרצון, מסביר עו"ד גולד, יש כמה היבטים: "ראשית, לדירקטורים ובעלי המניות יש שליטה על התהליך, העיתוי, בחירת המפרק וקבלת החלטות אסטרטגיות חשובות. שנית, מדובר בתהליך מהיר ביחס לפירוק בידי בית משפט. שלישית, עלויות הפירוק בדרך כלל, אם הפירוק נעשה באופן תקין ועקבי, נמוכות משמעותית  מפירוק שנכפה על החברה".

"אם הפירוק יידחה לפרק זמן ארוך או יטופל בצורה לא נאותה, בעלי המניות עלולים למצוא את עצמם עם חובות אגרות שממשיכים להצטבר ולהיות חשופים לעיצומים כספיים באופן אישי מהמרכז לגביית קנסות"

אילו טעויות נוטים לעשות בפירוק מרצון?

"הטעויות הנפוצות ביותר בפירוק מרצון הן דחיית הפירוק וחוסר סדר וארגון", מסביר עו"ד גולד. "שתי הטעויות האלו עלולות לעלות ביוקר לחברה שגם כך אין בה תועלת והכנסות. הליך של פירוק חברה בע"מ חייב להתבצע בהקדם האפשרי ובצורה מפוקחת ומובנית, על פי השלבים הקבועים בחוק ובתקנות. חברות לפעמים לא מצליחות לעמוד בדרישות החוק, בין אם בגלל אי-ידיעה או חוסר תשומת לב, מה שעלול להוביל לבעיות משפטיות בהמשך.

"כך למשל, אם יש צורך לזרז את הליך הפירוק, ניתן לעשות זאת באמצעות ליווי  מקצועי וחשבונאי, או אם יש חובות אגרות משנים של חוסר פעילות, דחיית הפירוק או ביצועו באופן לא תקין ומסודר עלולים לגרום להאמרת החובות ולקנסות גבוהים. לכן, חיוני לנהל את תהליך הפירוק בקפדנות, ובאופן אידיאלי בליווי של אנשי מקצוע משפטיים ופיננסים מנוסים".

עו"ד גולד מוסיף: "חברה שאינה פעילה, כלומר ללא נכסים או חובות, ואין לקיומה שום תועלת עסקית או כלכלית, חייבים לפרקה בהתאם לתקנות. אלמלא כן, בעלי המניות עלולים למצוא את עצמם עם חובות אגרות שממשיכים להצטבר וחשופים לעיצומים כספיים באופן אישי מהמרכז לגביית קנסות. מצב דברים זה עלול לקרות אם הפירוק יידחה לפרק זמן ארוך או יטופל בצורה לא נאותה".

לדבריו, חשוב להביא בחשבון תוצרי לוואי מדחיית פירוק או פירוק לא תקין, שלצד צבירת חובות הם מתבטאים בפגיעה במוניטין של הדירקטורים, בעלי המניות והחברה, מה שעלול להשפיע על יכולתם לעסוק במיזמים עסקיים עתידיים. "אלו הן השלכות כלליות והפרטים יכולים להשתנות מאוד בהתאם למצב ולאופי הפירוק הפסול. מומלץ תמיד לטפל בהליכי פירוק בצורה קפדנית ובהנחיית אנשי מקצוע מהתחום", מדגיש עו"ד גולד.

השלמת הפירוק עד סוף שנת 2023 תפטור אתכם מחובות אגרות ועשויה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף

איך אפשר לחסוך בעלויות הפירוק?

"רשות התאגידים מעודדת מחיקת חברות לא פעילות מהמרשם, ובמסגרת כך הוארכה ההוראה בתקנות החברות   (אגרות) התשס"א-2001 המעניקה פטור מתשלום חובות אגרות שנתיות לחברות לא פעילות שיפעלו לפירוק מרצון עד לסוף שנת 2023. חשוב לדעת כי תקנות החברות אושרו ביום 8.5.2023 ומכוחן ניתן להגיש בקשה לפירוק מרצון ולקבל פטור מחובות תשלום האגרות השנתיות עד ליום 31.12.2023, אז אל תשתהו - במידה שהחברה לא תתחיל את הליך הפירוק, לא יהיה ניתן לקבל פטור מחובות האגרה", מסביר עו"ד גולד.

לסיכום, חברה לא פעילה היא יצור חי, הצובר חובות והתחייבויות וכפוף לרגולציה. במידה שאתם מעוניינים ליהנות מיתרונות הליך פירוק מרצון, להיות בשליטה ולחסל את החברה במהירות וביעילות, לא כדאי לדחות את הפירוק או לנהל אותו באופן לא מפוקח ומסודר. זיכרו: השלמת הפירוק עד סוף שנת 2023 תפטור אתכם מחובות אגרות ועשויה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף.

להתייעצות עם חברת מור וגולד, מהחברות הגדולות והמנוסות ביותר בישראל בתחום פירוק חברות, משנת 2015, צלצלו לטל':  077-2314480. כתובת המשרד: מלאכה 6 לוד

(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק) 

מור וגולד בע"מ

מור וגולד בע"מ

משרד מור וגולד בע''מ מעניק שירותים רבים ומתמקד בתחום רישום ופירוק חברות. הוקם ומנוהל על ידי עו"ד אסף גולד שעבד במחלקה המשפטית של רשם החברות והתמקד בפירוק, והכלכלן אסף מור שפועל כיזם הפקות ונדל''ן. בעלי ידע עשיר, הבנה גדולה ומספקים את מיטב הפתרונות בהתאמה אישית עבורכם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מור וגולד בע"מ

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה