zap group mishpati logo

שביתת המורים בתיכונים – האם שנת הלימודים תתחיל ב-1 בספטמבר?

משרד האוצר הציע למורים לשבור שביתה ולעבוד כרגיל, אבל האם המורים שיתמרדו נגד החלטת ארגון המורים ויפרו שביתה עלולים למצוא את עצמם מחוץ למערכת?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
31.08.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
שביתת המורים בתיכונים – האם שנת הלימודים תתחיל ב-1 בספטמבר?

עיקרי הכתבה:

  • כמדי שנה כמעט, הדיונים בין ארגוני המורים ומשרד האוצר לא מצליחים להגיע למיצוי ולשביעות רצונם של המורים, ולכן גם שנת הלימודים 2023 תיפתח, כנראה, באיחור.
  • בניגוד לשנים קודמות, הפעם משרד האוצר נקט ביוזמה שנויה במחלוקת והציע למורי התיכונים לחתום על חוזה אישי ולשבור שביתה, תמורת תשלום שכרם.
  • עו"ד גלעד בוידק מזהיר: "לארגון המורים יש אפשרות על פי התקנון לבטל את חברותם של המורים השובתים".

 _____________________________________________________

בצעד חריג ביותר, ועל רקע השביתות המאיימות לא לחדש את הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר, האוצר הציע למורים בבתי הספר התיכונים, לחתום על חוזה אישי ולשבור שביתה, תמורת שכר מלא. רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים בישראל, טוען כי הצעת האוצר היא ניסיון "לשבור את איגוד המורים". בינתיים, מי שיסבלו כרגיל מהפינג-פונג בין האוצר לארגון המורים הם, כרגיל, התלמידים, והשנה יהיו אלה תלמידי התיכון בכיתות י'-י"ב.

מהי המשמעות של שביתת ארגון המורים?

שביתת ארגון המורים העל-יסודיים היא שביתה יזומה שמתוכננת להתחיל ב-1 בספטמבר 2023 ומאיימת לשבש את מערכת החינוך בתיכונים, כאשר פתיחת שנת הלימודים תידחה לתאריך לא ידוע. יש לציין שבפעם הקודמת, לפני מספר חודשים, בית הדין הארצי לעבודה ביטל את השביתה בתיכונים. הפעם אין צפי לביטול ואם המאמצים של השעות האחרונות לא יישאו פרי, הרי שגם השנה תלמידים רבים עלולים להישאר בבית ולא להתחיל את לימודיהם במועד המקובל. עם זאת, ייתכן שההצעה המהפכנית של משרד האוצר תצליח, ומורים רבים יחתמו על חוזה אישי ויפרו את השביתה. אולם, האם מי שיפר שביתה עלול לאבד את משרתו? עו"ד גלעד בוידק (בתמונה משמאל, צילום: תומר שלום), ממשרד עורכי דין בוידק שפרינגר המתמחה, בין היתר, בדיני עבודה, עונה על הסוגיה. 

שביתת המורים בתיכונים – האוצר מנסה לסכל

בעקבות איום השביתה בתיכונים, מתנהל עתה משא ומתן עם משרד האוצר. המורים דורשים העלאת שכר של 20%, צמצום הפערים בין השכר שלהם לשכר המורים בבתי ספר יסודיים וביטול התכנית להפרטה של מערכת החינוך.

הממשלה הציעה למורים העלאה בשכר של 10%, אך המורים דחו את ההצעה. הם דורשים העלאה של 20%, וכן את יישום ההסכם הקיבוצי של 2018, שבו הוסכם על העלאה בשכר של 15%. האוצר מצידו הציע העלאה של 1,000 שקל במשכורת, וארגון המורים לא מוכן להסתפק בפחות מתוספת של 2,000 שקל.  

ראש אגף השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, שלח שלשום (ב', ארבעה ימים לפני פתיחת השנה) מכתב למרכז השלטון המקומי, ובו הציע לעדכן את המורים שהם לא חייבים על פי חוק לציית לכללי השביתה, אלא שזכותם להגיע לבית הספר, ללמד ולהרוויח שכר, בניגוד למורים השובתים. כמו כן האוצר הזכיר למורים שאם אכן ישבתו, לא יקבלו שכר.

במכתב מציע מלכין למורים לחתום על טופס אי השתתפות בשביתה, ואמר שאם מספיק מורים יחתמו על הטופס, ניתן יהיה להודיע לתלמידי התיכונים להגיע לבית הספר כרגיל. במכתב למרכז השלטון המקומי כתב מלכין: ״ככל שעובדי הוראה אשר אין בכוונתם לקחת חלק בשביתה המתוכננת יודיעו על כך די זמן מראש, ניתן יהיה להגיע בוודאות גבוהה יותר לגבי היתכנות קיומם של לימודים במתכונת המתאפשרת בחטיבות העליונות. בהתאמה, ניתן יהיה להודיע על כך לתלמידים ולעובדי ההוראה באופן שעשוי לאפשר קיומם של לימודים. בלא הודעה מבעוד מועד יהיה קושי לאשר למי שאינו מעוניין לשבות לקיים לימודים״.

מלכין הוסיף: ״אנו מבצעים את כל ההיערכות הנדרשת, לרבות בדרך של הנחיות למורים כיצד ועד לאיזה מועד ניתן להודיע שבכוונתם לא לשבות, באופן שיאפשר להיערך לקיום לימודים. ככל שההכרה על שביתה לא תשתנה, עובד הוראה שיבקש לממש את זכות ולשבות ישבות, ועובד הוראה שיבקש לממש את זכותו שלא לשבות יוכל ללמד ולקבל שכר״.

ניסיון לשבור את איגודי העובדים?

בארגון המורים הגיבו בתדהמה וציינו כי מדובר בפנייה חריגה שמעולם לא ננקטה בשביתות הקודמות. עוד הוסיפו כי הפנייה "מלמדת על השקפת העולם של משרד האוצר תחת משמרתו של השר הנוכחי לשבור את איגודי העובדים, כפי שמופיעה במאמרי פורום קהלת".

עו״ד סיגל פעיל, היועצת בארגון המורים, שלחה למלכין מכתב תגובה וכתבה: ״מאז כניסתך לתפקיד בחרת שלא כפי שעשו קודמיך, לא לקחת חלק באף לא אחת מישיבות המו״מ והופעת רק בפגישות שהתקיימו לשם עדכון השרים. במקום להקדיש מזמנך לקדם את מו״מ התקוע, אתה פועל על מנת לפגוע במו״מ ופונה פנייה ישירה וחסרת תקדים לאיים על המורות והמורים שלא יעזו לממש את חירותם לשבות, תוך הפרת הוראות חוק ההסכמים הקיבוציים. אתה מנחה מעסיקים לפעול על מנת לגייס מורים לשבור שביתה״ .

הפער בין דרישות המורים לעמדת האוצר

האוצר העביר הצעה לפיה המורים יוכלו ללמד 25 שעות שבועיות במקום 24 שעות, ויקבלו 1,000 שקל תוספת. ארגון המורים, כאמור, דורש 2,000 שקל תוספת.

"היום אנחנו במצב שיש שיח פתוח אמיתי וכנה מכל הצדדים, עם רצון אמיתי להגיע להסכם", מסר שר החינוך יואב קיש. "אם ישאלו את ארגון המורים הוא יגיד שהאוצר לא מעוניין בהסכם ואם ישאלו את האוצר יגידו שארגון המורים רוצה שביתה, אבל אני חושב ששניהם רוצים הסכם ואני עוסק באופן אינטנסיבי בניסיון לגשר על הפערים". ארז הוסיף כי "כל המשחק הזה של משרד האוצר הוא על גבם של הילדים ", וביקש מההורים להביע תמיכה במורים.

האם מורים שיפרו שביתה נמצאים בסכנת פיטורים?

עו"ד גלעד בוידק (בתמונה משמאל), ממשרד עורכי דין בוידק ספרינגר המתמחה, בין היתר, ביחסי עבודה, מסביר כי "ארגון רשאי להפסיק חברותו של חבר אשר הפר שביתה או עיצומים שהוכרזו על ידי הארגון, וזאת על פי החלטת בית דין חברים". 

כמו כן, אומר עו"ד בוידק, "רשאי בית דין חברים להשעות חברותו של חבר אשר הפר שביתה או עיצומים כאמור, עד לפסיקה סופית בעניינו בבית דין. חבר שהצטרף לארגון מורים אחר בישראל - תופסק חברותו בארגון לאלתר, ובלבד שהתאפשר לחבר להגיב על טענה זו בפני בית דין חברים.  לפי התקנון, הם יכולים להפסיק את החברות של מורה בארגון בכפוף להחלטת בית הדין של הארגון ולהשהות את חברתו עד לפסק הדין בעניינו בבית דין חברים - מוסד לשיפוט פנימי בענייני ארגון ואשר מורכב מנציגי הסניפים".

אז מורים שיחליטו לא לשבות בעצם מסכנים את משרותיהם ומקור פרנסתם?

"לארגון יש אפשרות על פי התקנון לבטל את חברותם של המורים השובתים, ובלבד שהשביתה הוכרזה כדין כמובן על ידי הארגון, אבל זה לא אומר שאכן ינקטו בצעד כזה".

פרטים נוספים: משרד עורכי דין בוידק - שפרינגר, משרד בוטיק לעריכת דין, המתמחה במגוון רחב של תחומי משפט 

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה