zap group mishpati logo

מתי ניתן לקבל פיצוי כפול עקב תאונה? עו"ד מור בוסקילה מסביר

תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה נחשבת בדרך כלל לתאונת עבודה, גם אם היא לא אירעה במהלך עבודתו של העובד. מקרה כזה מזכה בפיצוי כפול, גם של ביטוח לאומי וגם של ביטוח הרכב

26.09.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מתי ניתן לקבל פיצוי כפול עקב תאונה? עו"ד מור בוסקילה מסביר

תאונת דרכים שנגרמה בדרך לעבודה או חזרה ממנה, בדרך הביתה, יכולה לזכות אתכם בפיצוי כפול, כך מסביר עו"ד מור בוסקילה, מומחה לנזקי תאונות דרכים. הפיצוי יגיע הן מביטוח לאומי והן מחברת הביטוח של הרכב.

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת בסעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי כתאונה שאירעה לעובד תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, או תאונה שאירעה לעובד עצמאי תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו. השאלה הרלוונטית עבורנו היא האם תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה נחשבת לתאונת עבודה? התשובה היא כן, אבל.

תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה נחשבת בדרך כלל לתאונת עבודה, גם אם היא לא אירעה במהלך עבודתו של העובד. זאת כיוון שהעובד נחשב כמי שבדרך לעבודה או בחזרה ממנה עדיין נמצא בקשר עם מעסיקו, ותאונה שאירעה לו במהלך פרק זמן הנסיעה נחשבת לתאונה שנגרמה עקב עבודתו או במהלך עבודתו.

עו"ד מור בוסקילה, האם יש מקרים בהם הנהג נפגע בדרכו לעבודה או בחזרה ממנה אך לא יקבל פיצוי?

"קיימים מקרים שבהם התאונה לא תיחשב לתאונת עבודה, ולכן הפיצוי יהיה רק מחברת הביטוח ולא גם מהביטוח הלאומי. למשל, אם התאונה נגרמה בדרך שלא נכללת כדרך הרגילה שבה העובד נוסע לעבודה או חוזר ממנה, גם אם היה בדרכו אליה או בחזור ממנה. זו חייבת להיות סטייה של ממש מהדרך הרגילה שבה העובד נוהג לנסוע, ובנוסף זו צריכה להיות דרך שהעובד נסע בה ללא קשר למילוי חובותיו בעבודה או לצורך בקשה מפורשת של המעסיק שיעבור דווקא בדרך זו". מקרה אחר שהעובד לא יקבל פיצוי, מוסיף עו"ד בוסקילה, "הוא זה שבו התאונה נגרמה עקב רשלנותו של העובד, ולא נפסק לו לפחות חודש של חוסר יכולת לחזור למקום עבודתו עקב התאונה".

מה הן הזכויות של עובד שנפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה?

"כל עובד שנפגע בתאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה, זכאי לפיצוי הבא:

  • קצבה למשך 90 יום.
  • גמלת נכות מהעבודה ולאחר מכן, במידה שנותרה לעובד נכות מאותה תאונת הדרכים, הוא זכאי לגמלה נוספת.
  • כל שירותי הטיפול שהוא יזדקק להם.
  • סל שיקום מקצועי.
  • גמלת תלויים במקרה של מוות.

למי מגישים את התביעה?

"עובד שנפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה צריך להגיש שתי תביעות: תביעה ראשונה למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל את הזכויות שמגיעות לו כנפגע תאונת עבודה, ותביעה שנייה לחברת הביטוח הפרטית שבה הוא עשה ביטוח רכב כדי לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו עקב התאונה".

האם חלה תקופת התיישנות על הגשת התביעה?

"כן. התביעה למוסד לביטוח לאומי צריכה להיות מוגשת בתוך שנה ממועד התאונה. לחברת הביטוח אפשר להגיש בשבע השנים שאחרי התאונה".

כיצד מגישים תביעה לביטוח לאומי בגין תאונה בדרך לעבודה או ממנה?

"כשאתם שולחים את התביעה", אומר עו"ד בוסקילה, "הקפידו לבדוק שהכנסתם את כל הפרטים האישיים שלכם ופרטים אודות התאונה שכוללים גם את התאריך השעה המדויקת, המיקום ונסיבות התאונה. כמו כן, צרפו אישור רפואי שמסכם את סך הפציעות שנגרמו לכם ופרטים אודות מקום העבודה שלכם".

בשלב הבא, מסביר עו"ד בוסקילה, "ביטוח לאומי יבדוק את התביעה ויכריע האם התאונה מוכרת כתאונת עבודה. אם התאונה מוכרת כתאונת עבודה, המבוטח עשוי להיות זכאי לדמי פגיעה, דמי גמלה, פיצויים בגין נכות צמיתה ועוד. חשוב מאוד להצטייד בעורך דין מומחה בנושא תאונות דרכים, על מנת שתוכלו למצות את כל הזכויות שלכם, כדי שלא יגררו אתכם בתהליכים ביורוקרטיים מתישים ובעיקר כדי שתוכלו לקבל את כל הכספים והזכויות שמגיעים לכם".

האם גם תאונה בתחבורה ציבורית מהעבודה ואליה מוגדרת כתאונת עבודה?

"כן, גם אם ישבתם בתחבורה ציבורית ונקלעתם לתאונה, אתם זכאים להיחשב כנפגעי תאונת עבודה. כך גם אם צעדתם בדרך לעבודה או בחזרה ממנה ונקלעתם לתאונה או רכבתם על אופנוע או אופניים".

טיפים למניעת תאונות דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה

> אם עבדתם שעות ארוכות מאוד, חיזרו הביתה במונית או בקשו ממישהו שיקפיץ אתכם הביתה

> שתו כוס קפה לפני שאתם יוצאים מהמשרד או מהבית

> אם נקלעתם לפקק, אל תתפתו לגלוש בטלפון. כן, זה משעמם לעמוד בפקק אבל לפעמים גם במצב שבו המכונית בקושי זזה אפשר לעשות תאונה

> אל תענו לסמסים/ ווטסאפ בזמן הנהיגה.

> אם אתם צריכים להפעיל ווייז, עשו זאת בחניה, לפני שאתם יוצאים לדרך.

> אם השתתפתם בהרמת כוסית במשרד, חכו עד שתרגישו שאין השפעה אלכוהולית, גם אם מדובר בנסיעה מאוד קצרה.

> נהגו בזהירות ובאחריות גם אם אתם נסערים, לחוצים או מאוד רוצים להגיע הביתה או למשרד.

> היו מודעים לתנאי מזג האוויר.

> בידקו את הרכב שלכם לפני היציאה לדרך.

עו"ד מור בוסקילה מתמחה בנזקי גוף, תאונות עבודה, תאונות דרכים ודיני נזיקין

(צילום: שאטרסטוק)

 

עו"ד מור בוסקילה

עו"ד מור בוסקילה

עו"ד מור בוסקילה, מומחה מוביל בתחום המשפט משנת 2015, עם התמקדות והתמחות מיוחדת בתחום נזקי הגוף. כעו"ד מנוסה, חרט על דגלו מתן שירות אישי, אמין ומקצועי ללקוחותיו, תוך הקפדה על שקיפות מלאה, לכל אורך התהליך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד מור בוסקילה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה