zap group mishpati logo

נפגעתם בתאונה בדרך לעבודה? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

החוק מקנה זכויות ותגמולים שונים לנפגעי עבודה, אך מה קורה כאשר התאונה מתרחשת בדרך לעבודה או בחזרה ממנה? עו"ד שוש יצחק, המתמחה בנזיקין, מסבירה כיצד תקבלו את המגיע לכם

16.04.24
תאריך עדכון: 16.04.24
4 דק'
נפגעתם בתאונה בדרך לעבודה? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

תאונות דרכים ותאונות עבודה הן שתיים מהתופעות העיקריות הגורמות לנזקים גופניים ונפשיים בישראל. אך מה קורה כאשר תאונת הדרכים היא גם תאונת עבודה? ובכלל, כיצד מגדירים תאונת דרכים כתאונת עבודה?

החוק בישראל מקנה זכויות ותגמולים שונים למי שנפגעו במהלך עבודתם. לדברי עו"ד שוש יצחק, המתמחה בנזיקין ובייצוג תובעים מול הביטוח הלאומי, חשוב לבדוק ולברר את התנאים ואת הזכויות על מנת שכל מי שזכאי יקבל את המגיע לו.   

בשנת 2022 רשם המוסד לביטוח לאומי כ-200,000 תביעות בגין תאונות עבודה ועוד כ-15,000 תביעות בגין תאונות דרכים. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בין השנים 2013-2021 נהרגו 275 בני אדם בתאונות דרכים בעבודה והוכרו כנפגעי עבודה. למעשה, מדובר על כעשירית מכלל ההרוגים.

עוד על פי נתוני עמותת אור ירוק, בתשע השנים האחרונות שילם ביטוח לאומי שילם כ־5.1 מיליארד שקל לנפגעי תאונות דרכים בעבודה. לפי הניתוח המבוסס על נתוני הלמ"ס, תשלומי ביטוח לאומי התחלקו ל־74% קצבאות נכות, 23% דמי פגיעה ו־3% קצבת תלויים (הקיצבה שמגיעה למשפחות ההרוגים).

מה הופך תאונת דרכים לתאונת עבודה?

מה נדרש להוכיח בפני המוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל תגמולים, בהתאם לחוק? לדברי עו"ד יצחק, תאונה שנגרמה בדרך לעבודה או מהעבודה נחשבת לתאונת עבודה, גם אם קרתה מחוץ למקום העבודה.

"הגדרתה של תאונת הדרכים כתאונת עבודה מזכה את העובד", היא אומרת, "בפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. חוק הביטוח הלאומי", היא מוסיפה, "מגדיר תאונת עבודה כ'תאונה שאירעה תוך כדי ועקב עבודתו של עובד, אף אם אירעה מחוץ למקום העבודה או בדרך אליו או ממנו'".

האם יש סייגים להגדרת תאונת הדרכים כתאונת עבודה?

עו"ד יצחק: "החוק המסדיר את תאונות העבודה הוא כמובן משתנה ודינמי כמו יתר החוקים בישראל, והוא גם מתעצב לאורך השנים בהתאם לפסיקה. הגדרת החוק היא כפי שציינו, אך יש למשל מקרים בהם הנהג עוצר בדרך למקום העבודה במקום מסוים ואז נפגע, או שהוא עוצר בדרך הביתה במקום מסוים ונפגע אז. במקרים כאלה, ההגדרה תלויה במסלול הקבוע של אותו עובד. אם לדוגמה מדי בוקר הוא נוהג לעצור בגן הילדים על מנת להסיע את הילד למסגרת החינוכית, ולאחר מכן הוא נפגע, זו אכן תהיה תאונת עבודה".

מתי זה לא כך?

"כאשר הפגיעה נעשתה שלא במסלול הקבוע של העובד, למשל אם הוא עצר בדרך חזרה מהעבודה לשתות קפה, המשיך לנסוע הביתה ואז נפגע, זו לא תהיה תאונת עבודה".

כיצד על העובד לפעול במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה?

"כבכל תאונה, הן בתאונת דרכים והן בתאונת עבודה, חשוב מאוד התיעוד - תיעוד התאונה בשטח ותיעוד הטיפול הרפואי. לכן, יש להקפיד על צילום הזירה במידת האפשר, תיעוד פרטי העדים וכן הלאה. מיד לאחר התאונה יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ולדאוג לתיעוד כל הטיפולים וההוצאות הנלוות לכך. כמו כן, חשוב ומומלץ ביותר לפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי".

כיצד מתנהל ההליך מול המוסד לביטוח לאומי?

"ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי זהה להתנהלות מולו כמו בכל תאונת עבודה אחרת. העובד מגיש תביעה להכיר בו כנפגע עבודה ולאחר שהמוסד לביטוח לאומי מאשר זאת, הוא יעבור לוועדות רפואיות שיבחנו ויקבעו את הנזק ואת הנכות שנגרמו לו, ובהתאם לכך הוא יקבל את הפיצויים המגיעים לו".

זה רק נשמע פשוט?

"יש מורכבות גדולה מאוד בתביעות עבודה בכלל ובפרט בתאונות דרכים שהן תאונות עבודה. בניגוד לתאונה שהתרחשה בעבודה, כאן על העובד להראות כי התאונה אכן התרחשה בדרך לעבודה, במהלך העבודה או בדרך חזרה מהעבודה. זה לא תמיד פשוט, בפרט כשמתנהלים מול גוף ביורוקרטי כמו המוסד לביטוח לאומי. כאן נכנסת לתמונה המומחיות של עורכי הדין המתמחים בתחום הזה. בזכות הידע והניסיון שנצבר, היכולת להתמודד מול המכשולים ולצלוח אותם הופכת יעילה וטובה הרבה יותר".

אילו פיצויים ניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי לאחר ההכרה כנפגע עבודה?

"הפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי כוללים דמי פגיעה, קצבת נכות זמנית או קבועה, גימלה בגין נכות מעבודה וקצבת תלויים במקרה של מוות".

עו"ד יצחק מפרטת כי דמי הפגיעה הם תשלום חד פעמי לעובד שנפגע בתאונת עבודה, המשולמים למשך 12 חודשים או עד להחלמתו המלאה של העובד, לפי המוקדם ביניהם. גובה התשלום משתנה בהתאם לשכר העובד. "ייתכן שנפגע עבודה זכאי גם לקצבת נכות זמנית", היא מוסיפה, "קצבה חודשית המשולמת לעובד שאיבד באופן זמני את היכולת לעבוד".

משרדה של עו"ד יצחק מתמחה בנזיקין, פיצויים בשל נזקי גוף, ייצוג בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי, תביעות ביטוח בפוליסות אובדן כושר עבודה, סיעוד ופנסיה. לאורך השנים צברה עו"ד יצחק מומחיות גדולה במיצוי זכויות רפואיות לעובדים שנפגעו במהלך עבודתם. לדבריה, ייעוץ משפטי מוקדם, בניית אסטרטגיה נכונה והכוונה לכל אורך הדרך הם הדרך הנכונה והבטוחה לכך שהתובעים יקבלו את מלוא הזכויות המגיעות להם.

(צילום ראשי: שאטרסטוק) 

עו"ד שוש יצחק

עו"ד שוש יצחק

משרד עוה"ד שוש יצחק – המומחים שלכם בתחום הנזיקין והפיצויים

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שוש יצחק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה