zap group mishpati logo

חשוב להשאיר אחריכם צוואה

כל הסיבות מדוע חשוב לערוך צוואה ועל סוגי הצוואות החוקיות בישראל. עו"ד שלומית לב, נוטריון ומגשרת המתמחה בדיני משפחה, צוואות וירושות, מסבירה בהרחבה

04.01.24
תאריך עדכון: 30.03.24
9 דק'
חשוב להשאיר אחריכם צוואה

רבות נכתב ונאמר על כך שאנשים רבים נמנעים מעריכת צוואה מכל הסיבות הלא נכונות. רוב האנשים פשוט לא רוצים "להתעסק" עם כל מה שכרוך בכתיבת צוואה, דוחים זאת למרות שהם מבינים את חשיבות עריכת צוואה, אולי חוששים מביש מזל ועוד כהנה תירוצים. מצד שני, לא לעולם חוסן. 

אז מה עושים? כולנו יודעים, גם אם מדחיקים זאת היטב, שיום אחד גם יומנו יגיע. מתי, איך ובאיזו צורה – את זה כנראה לא נדע, אבל כשזה יקרה, יישארו פה בני משפחה שיצטרכו להתמודד עם כל מה שהשארנו אחרינו - זה יכול להיות עסק, חברה, רכוש, נדל"ן, חפצי אמנות, תכשיטים וגם חפצים שאין להם שווי כלכלי רב אך הם בעלי חשיבות סנטימנטלית.

כדי להבין מהי בדיוק צוואה, מה נדרש כדי לערוך אותה, מה הן המשמעויות של פטירה ללא צוואה ואילו סוגי  צוואות קיימות,  פנינו לשלומית לב - עו"ד, נוטריון ומגשרת המתמחה בדיני משפחה, צוואות, ירושות וייפוי כוח מתמשך, שתעשה לנו קצת  סדר בדברים.

מהי צוואה והאם היא ניתנת לשינוי?

עו"ד לב: "צוואה היא מסמך משפטי המפרט את כל הרצונות הגשמיים והרוחניים שלכם לגבי כל מה שיש לכם בעולם, והדרך בה אתם רוצים שהם יחולקו לאחר פטירתכם. הצוואה מפרטת למשל את סדר ואופן חלוקת הרכוש שלכם – למשל, לתת שווה בשווה לכל הילדים או בחלוקה אחרת, להדיר ילד שפגע בהוריו ועוד. הצוואה יכולה להתנות תנאים לקבלת חלקם של היורשים בעיזבון (להורות למשל ליורש/ת שמקבל/ת נכס נדל"ן לערוך הסכם יחסי ממון עם בן הזוג), להעניק עזרה כספית לבן משפחה שאינו יורש, למנות נאמן אשר ידאג לטפל  בילדיכם הקטינים, החולים או החסויים וינהל כספים ורכוש בעבורם".

עו"ד לב מבקשת להדגיש כי הצוואה ניתנת לביטול  בכל עת כל עוד הנכם צלולים וזאת על ידי עריכת צוואה חדשה שבה אתם מורים כי הצוואה הקודמת בטלה.

לפי החוק, הרכוש גם כך מתחלק שווה בשווה בין כל היורשים, אז למה להתאמץ?

"קודם כל, מי קבע שכולם רוצים שהרכוש שלהם יחולק שווה בשווה בין כולם? זה בדיוק העניין כי כאשר אדם נפטר ללא צוואה, אין לו שליטה איך יחולק רכושו כי הרכוש יחולק על פי ברירת מחדל שקובע החוק, מה שמזמין לא מעט בעיות.

"ברירת המחדל על פי החוק היא כי כאשר אדם נפטר, בן זוגו מקבל חצי מהעיזבון והחצי השני מחולק בין כל ילדיו. מה יקרה אם אחד הילדים יתעקש לקבל את חלקו בבית המגורים כשבן הזוג של הנפטר עדיין חי ומתגורר בבית? האם ייאלץ הנותר בחיים למכור את בית המגורים כדי לתת לבן היורש את חלקו בבית המגורים? או, כאשר יש ברצון המורישה להשאיר תכשיטים לבתה, אשר חשה אליהם ערך סנטימנטלי גדול יותר מאשר שאר היורשים? אולי אחד היורשים כבר קיבל מהמוריש סכום כסף גבוה עוד בחייו, מתוך הבנה שהוא יקזז זאת מחלקו בירושה, ובאם עניין זה לא הוסדר באופן מפורש בצוואה עלולים לעלות סכסוכים בין בני המשפחה".

ככלל, מסבירה עו"ד לב, עריכת הצוואה נועדה לעשות תכנון מסודר של ההורשה באופן המיטבי ביותר לדעת המוריש. יש המשתפים את ילדיהם בפרטי הצוואה  ויש הנמנעים מכך. איש איש ושיקוליו, כל מקרה ונסיבותיו.

אם בני המשפחה והיורשים לעתיד מסתדרים ביניהם, עדיין יש צורך לערוך צוואה?

"מתח סביב חלוקת הרכוש הוא לא עניין חדש או נדיר. ההחלטה מי יקבל מה, או ההסתמכות על ברירת המחדל על פי חוק הירושה יכולים בקלות לעורר תחושות תסכול ולהוביל לסכסוכים בין היורשים.

"לא אחת אומרים לי לקוחות הבאים לערוך צוואה כי 'במשפחתם אין ולא יהיו סכסוכים, יש אצלנו המון אהבה ויש לנו ילדים נפלאים'. אך אהבה לא סותרת צרכים מיוחדים סובייקטיביים של כל יורש, ובואו לא נשכח שיש גם את בני הזוג של הילדים, שלא אחת מתערבים ועלולים להצית את האש. בשלב מסוים התסכול גואה, הפתרון לא נראה באופק ואין ברירה אלא ליישב את הסכסוך בבית משפט, עם הוצאות משפטיות גבוהות ופגיעה אנושה באחדות המשפחה".  

מהי צוואה הדדית והאם היא גם ניתנת לשנוי?

"צוואה הדדית נעשית בין בני זוג בהחלטה משותפת תוך הסתמכות האחד על השני ועל פיה מורישים בני הזוג את כל רכושם זה לזו. רק לאחר פטירת שניהם יירשו אותם ילדיהם וגם זאת באופן שהמורישים יחליטו. בני הזוג דואגים לביטחון כלכלי של הנותר בחיים לאחר פטירת בן זוגו. כך, משנפטר אחד ההורים, לא יכול ילד יורש לבוא ולדרוש את חלקו בירושת אחד מהוריו למשל בדירת המגורים, אלא רק במות שני בני הזוג. צוואה הדדית למעשה מהווה חוזה רשמי ובעל תוקף מחייב בין שני בני הזוג. צוואה כזו יכולה להיות גם בין בני זוג ידועים בציבור וכן בין בני זוג חד מיניים".

למה חשוב לשים לב בעריכת צוואה הדדית?

"יש לשים לב כי בעריכת צוואה הדדית קיים אלמנט ההסתמכות ההדדית כפי שהדגשתי לעיל. כך שלאחר פטירת בן הזוג, לא יכול הנותר בחיים לשנות את צוואתו, אלא אם כן הוא 'הסתלק מחלקו' בירושת בן זוגו, ואזי, הוא חופשי לערוך צוואה חדשה אך ורק על חלקו ברכוש המשותף. למשל, במחצית דירת המגורים הרשומה על שמו.

"מאידך", מספרת עו"ד לב, "הכנתי  צוואה הדדית לבני זוג בפרק ב' לחייהם, בו מצווה בן הזוג המוריש את כל רכושו לבת זוגו ולאחר פטירתה לשני ילדיו, אך הוא מתנה תנאי בצוואתו כי לאחר מותו חייבים ילדיו לדאוג לבת הזוג ואם לא יעשו כן לשביעות רצונה, הוא מותיר לה שיקול דעת לפיו היא רשאית להכין צוואה חדשה כראות עיניה. בכך ביקש להבטיח כי זוגתו האהובה תחיה בנחת את שארית חייה לאחר פטירתו". לדברי עו"ד לב, אין זה המקרה השכיח. בדרך כלל חוששים המורישים כי עם פטירתם ייכנס הנותר בחיים למערכת יחסים עם בן/ בת זוג חדשים והוא עלול לבזבז את כל הירושה או לתת מתנות או להוריש לבני הזוג החדשים וכך עלולים  הילדים המשותפים להיוותר ללא ירושה".

עו"ד לב מבקשת להציג גם מקרים שבהם ההוראה בצוואה ההדדית היא דווקנית ואסור לבן הזוג הנותר בחיים לעשות שימוש בכספי הירושה אלא במגבלות שהטילו בצוואתם. "מה יקרה אם חס וחלילה בן הזוג הנותר בחיים זקוק לסיעוד מיוחד, או לצרכים מיוחדים או שאחד  אחד מהילדים מתעמר בו והוא לא יכול אפילו להדיר אותו מהירושה כיוון שלא ניתן לשנותה?". 

היא ממשיכה ומספרת כי "טיפלנו במשרדנו במקרה שבו פנתה אלינו אישה שבעלה הוריש לה בצוואתו את מלוא חלקו בדירה אך אסר עליה להטיל שיעבודים על הדירה ובפועל ממש אין לה מקור למחיה שוטפת. יש לה דירה אך אין לה כסף למחיה. היום בגילה המתקדם היא נאלצת לכתת את רגליה בין ילדיה ולקבל מהם הלוואות למחייתה. המסקנה היחידה היא כי יש צורך בהכנת צוואה אשר תתאים לכל מקרה לגופו, תוך שימוש במערכת של איזונים ובלמים אותם מכניסים להוראות הצוואה ההדדית".

האם יש לעריכת צוואה גם חסרונות?

"לבד מהמגבלה שאותה תיארתי לעיל בצוואה הדדית, שגם לגביה יש כאמור  פתרונות, אין ספק שעדיף ורצוי להכין צוואה באחת הדרכים הקבועות בחוק. הצוואה צריכה להיערך בניסוח בהיר ולהקיף את כל השיקולים של המוריש והכל על מנת לבצע במדויק את רצונו של המוריש לביצוע חלוקה והעברה  של הרכוש ליורשים ולמנוע חיכוכים והתנגדויות לצוואה".

סוגי צוואות בישראל

בישראל בהתאם לחוק הירושה, יש ארבעה סוגי צוואות:

צוואה בכתב יד - צוואה הכתובה כולה בכתב ידו של המצווה, בציון תאריך וחתומה על ידי המצווה. "עריכת צוואה בכתב יד אינה מומלצת", אומרת עו"ד לב. "אין איש שיכול להעיד על מצבו הנפשי של המצווה בעת כתיבת הצוואה. ייתכן שהמצווה יכתוב בצוואה הוראות לא הגיוניות, שיש בהן סתירות ואז עולות שאלות של פרשנויות. לעתים יכתוב הוראות לא חוקיות או לא מוסריות ואזי הצוואה תהא פסולה מכל וכל, כמו למשל כאשר המוריש מצווה בצוואתו ליורשי היורשים איך לחלק את דירת המגורים אשר הוריש להם. זוהי הורשה פסולה ואסורה המכונה 'שלטון היד המתה'".

צוואה עם עדים - צוואה בכתב, בפני שני עדים, המאשרים בחתימת ידם על כתב הצוואה את הצהרת המוריש וחתימתו בפניהם. "על העדים להיות בגירים וכשרים ואסור להם ליהנות מהצוואה", מסבירה עו"ד לב. "מומלץ שאחד מהם יהיה עורך דין וגם יערוך את הצוואה".

צוואה בפני רשות - צוואה הנערכת בפני נוטריון/ רשם לענייני ירושה/ דיין בית דין דתי/ שופט/ רשם בית המשפט, ובה המוריש מתייצב בפני רשות שיפוטית ומוסר את צוואתו תמורת אגרה בהתאם לחוק. "בצוואה זו", מסבירה לב, "אין צורך בעדים והיא נוחה ובטוחה ביותר, וכיום הנוטריון יכול אף להפקידה בצורה מקוונת אצל רשם הירושה".                                                

צוואת שכיב מרע – "אדם הנמצא על ערש דווי רשאי לצוות את צוואתו בעל פה בפני שני עדים. אלה הם מקרים רק כאשר ממש האדם על ערש דווי. אם הוא מתאושש, עליו לעשות צוואה חדשה", מסבירה עו"ד לב.

עו"ד שלומית לב מסכמת: "יצוין כי גם בצוואה הנערכת באחת מארבע אפשרויות אלו ייתכן שיימצאו פגמים הקשורים לנסיבות עריכת הצוואה (כמו הפעלת לחץ/ השפעה בלתי הוגנת  על המצווה), כשירות המצווה (כגון שהוא לא צלול או שדעתו קלה ונוטה להתרצה מעצות לא כשרות), פגמים צורניים או פגם באחת מהוראות הצוואה. לפיכך, ראוי וכדאי להכין את מסמך הצוואה בצורה מקצועית אצל עורך דין ועדיף נוטריון בעל ניסיון בתחום עריכת צוואות. זאת, על מנת להכין צוואה מקיפה התפורה לפי מידות המצווה ועל מנת למנוע ככל הניתן אפשרות להתנגדות לצוואה".

להתייעצות עם עו"ד ונוטריון שלומית לב, צלצלו: 052-2947366,  09-7434888  

(צילום: שאטארסטוק)

עורכת דין, נוטריון ומגשרת לב שלומית

עורכת דין, נוטריון ומגשרת לב שלומית

משרד עורכי הדין לב - נוסד לפני למעלה מ-30 שנה על ידי עו"ד שלומית לב ובעלה, עו"ד מיכאל לב, שנפטר ב-2008. עו"ד לב, בוגרת משפטים מאונ' תל-אביב וחברה בלשכת עורכי הדין מ-1981, היא גם נוטריון ומגשרת מוסמכת ובעלת המשרד. הצטיינה בקריירה המשפטית שלה בתביעות בבתי המשפט ובגישורים, כמו כן, היא פעילה בוועדות משפטיות ובפורומים שונים בלשכת עורכי הדין.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עורכת דין, נוטריון ומגשרת לב שלומית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה