zap group mishpati logo

תאונות עבודה – אחריות המעסיק ומה עושים כשנפגעים?

תאונות עבודה גובות מחיר יקר של חיי אדם, פוגעות קשות באיכות חייהם של הנפגעים ועולות למדינה מיליארדי דולרים. איך מתמודדים עם תאונת עבודה ומהן הזכויות בביטוח לאומי?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
29.01.24
תאריך עדכון: 29.01.24
5 דק'
תאונות עבודה – אחריות המעסיק ומה עושים כשנפגעים?

בכל שנה נפגעים בישראל כ-70,000 אנשים בתאונות עבודה. בהתאם, הפיצויים על תאונות עבודה נאמדים ביותר משבעה מיליארד שקל. כשמדברים על תאונות עבודה בישראל, חושבים בעיקר על מקומות עבודה בהם העובד מוצא את עצמו בגבהים, כמו למשל תאונות עבודה בבניין. ואכן, אנחנו רק בתחילת השנה, אך כבר מונים, נכון לכתיבת שורות אלה, עשר תאונות עבודה, שתיים מהן הסתיימו במוות, והסיבה לרובן היא נפילה מגובה. למעשה, אם מדברים על סטטיסטיקה של תאונות עבודה בגובה, מ-1 בינואר 2024 יש כבר שבעה מקרים מצערים כאלה.

תאונות עבודה - הסטטיסטיקה מבהילה 

תאונות עבודה יכולות לקרות בכל מקום. לפני נתוני 2023, יש 62.5% נפגעים בענף הבנייה ו-37.5% במקומות אחרים. לדוגמה, ברשימת תאונות העבודה השנה אנו רואים תאונה במפעל לשיווק מוצרי נוי - עובד נהרג לאחר שנמחץ תחת שק אדמה ענק בעת פריקתו; במפעל רב בריח עובד נפל מגובה של שלושה מטרים, במפעל וישי שני עובדים נפגעו מפיצוץ ומשריפה של חבית המכילה מגנזיום ובמפעל לייצור בטון  עובד נהרג לאחר שנפגע מבוכנה שניתקה ממכל שהתפוצץ.

תאונות עבודה באתרי בנייה

תאונות עבודה בבניין מובילות את רשימת תאונות העבודה. בשנת 2023 נרשמו 331 תאונות עבודה רק באתר בנייה, בהן 46 עובדים מצאו את מותם. מדוע רוב תאונות העבודה נגרמות דווקא באתרי בנייה? יש כמה סיבות עיקריות: חוסר זהירות של עובדים ובעיקר חוסר זהירות או חוסר תשומת לב של המפקחים עליהם, שלא מקפידים ליישם את כללי הבטיחות והזהירות. כמו כן, תנאי העבודה באתרי בנייה לא דומים לתנאים במשרד מפנק. הפועלים עובדים עם חומרים וכלים מסוכנות, כולל מכונות גדולות וכבדות, ונמצאים פעמים רבות בגובה רב ללא מעקה ביטחון.

תאונות עבודה – אחריות המעסיק ומה עושים כשנפגעים?

עו"ד אלי מזרחי. "מניעה וצמצום סיכויי פגיעה בעבודה כרוכים בהקפדה על נהלי בטיחות, שנכתבו בדם".  צילום: זאפ משפטי

כדי להימנע מתאונות מצערות כאלו נקבעו כללי זהירות, אך לרוע המזל, לא תמיד הם מיושמים והתוצאה העגומה היא מספרים גדולים של פצועים או הרוגים.

עו"ד אלי מזרחי המתמחה בין היתר בנזיקין, רשלנות רפואית ופיצוי לנפגעי תאונות עבודה, סבור שיש כמה סיבות לכך שבישראל מתרחשות לא מעט תאונות עבודה. לדבריו, "הגורמים לתאונות עבודה הם לרוב חוסר ערנות - בדרך כלל תאונות עבודה קורות אחרי ארוחת צהריים, מצב בו הגוף נוטה לנמנום ולירידה במרץ. בנוסף, פזיזות, חוסר תשומת לב, עבודה שלא על פי כללי הבטיחות המחייבים ולעתים גם ניסיון לקצר תהליכים ולאלתר פתרונות".

אילו ענפים ומקצועות מועדים יותר מאחרים לתאונות עבודה?

"מקצועות הבניין, ברזלנות, מנופאים, נהגי טרקטור, מסגרים, מקצוע הנהיגה, פיצוצי מחצבות ועבודה עם חומרים מסוכנים - אלה הם מקצועות בהם קיים סיכון מובנה".

כיצד ניתן למנוע תאונות עבודה באתרי בנייה? אילו אמצעי בטיחות יש בתחום זה?

"מניעה וצמצום סיכויי פגיעה בעת עבודה כרוכים בהקפדה על נהלי הבטיחות - אלה נכתבו בדם, לבוש וכיסוי גוף וגפיים בציוד מגן על פי אופי העבודה, הכרת הכלים והמכשירים עימם ועליהם עובדים, תשומת לב לפעולות המבוצעות והימנעות מהסחות דעת.

"חשובה גם זהירות מוגברת, לא להשאיר מכשירים פועלים (ולהגיד, רגע אני כבר חוזר...), לנתק כל מכשיר שנשאר ללא השגחה; לסמן באופן ברור אזורים מסוכנים בשטח העבודה באופן בולט ולהשתתף בהכשרות בטיחות תקופתיות לעובד".

מה יכול מעסיק לעשות כדי להפחית סיכונים לתאונות עבודה במקום העבודה?

"מעסיק המבקש להימנע מתביעות עקב תאונות עבודה בקרב עובדיו מחויב לקיים הכשרות עתיות של בטיחות ולרכז לקחים מאירועים בגופים אחרים או מאירועי העבר במקום העבודה. עליו לקיים פיקוח שוטף של התנהלות על פי הוראות הבטיחות והזהירות על פי אופי העסק שלו. כמו כן מומלץ ליצור תחרות עובדים מצטיינים בתחום הבטיחות והסיוע לקיום התנהלות בטיחותית בעסק. יש להציג באופן שוטף לקחי אירועי בטיחות, טעויות ופגיעות של עובדים על מנת ללמוד מנסיונם של אחרים".

תאונות עבודה פיצוי - כמה מקבלים הנפגעים?

גובה הפיצוי עקב תאונת עבודה נקבע בהתאם לנסיבות התאונה, לעוצמת הנזק שנגרם לעובד וההשלכות של התאונה על המשך עתידו, בריאותו ויכולתו לחזור לעבוד.

ביטוח לאומי משלם לנפגע בתאונת עבודה שלא יכול לחזור לעבודתו דמי פגיעה במשך שלושה חודשים, בהתאם לגובה שכרו. אם העובד מסוגל לחזור לעבודתו לפני כן, הקיצבה תיפסק. אם הוא נפגע בתאונה ונקבעה לו נכות, הוא זכאי לקצבת נכות, או למענק נכות – סכום חד פעמי בגובה משתנה בהתאם למשכורתו של העובד.

מהו התהליך לקבלת פיצויים מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה? מהם הקריטריונים לקבלת פיצוי?

עוד מזרחי: "התהליך הוא הודעה על פגיעה בעבודה ומילוי והגשה מוקדם ככל האפשר של טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה. בטופס התביעה יש לתאר את סוג הפגיעה ואת נסיבותיה, כולל תאריך הפסקת העבודה עקב הפגיעה. הנפגע נדרש למלא ולחתום על כתב ויתור על סודיות רפואית. בנוסף, יש לרכז ולצרף את כל  המסמכים הרפואיים: דו"ח אמבולנס דוח מד"א, דו"ח רפואי של המוסד הרפואי, וכל מסמך אחר המעיד על הנזק הרפואי שנגרם כתוצאה מהפגיעה".

מתי כדאי לקחת עורך דין לתאונות עבודה?

"הסתייעות בעורך דין נדרשת בכל עת בה הנפגע מבקש לתבוע את זכויותיו. חשוב להיוועץ ולקבל הכוונה גם כאשר לא ברור מהו מעמד הנפגע ויש כבר סיכוי לתביעת פיצויים. כל שכן כאשר קיים סיכוי לתביעת פיצויי נזיקית".

תן לנו דוגמה למקרה שלא ייחשב לתאונת עבודה.

"עובד שנפגע במקום העבודה בזמן שעסק בתחביב – האם זאת תאונת עבודה? מדובר בעובד שהועסק כרתך דודי חשמל במפעל. לפני תחילת יום העבודה נהג לעסוק בתחביבו - גילוף עץ בכלי העבודה של העסק, ועקב כך נפגע העובד בידו השמאלית ונקטעו חלק מאצבעותיו.

"בית הדין הארצי לעבודה הבהיר מה הם המבחנים לפיהם ייבחן אם מדובר בתאונת עבודה או פגיעה שלא במסגרת עבודה, ונקבע כי במקרה לא מדובר בתאונת עבודה, מאחר שהפעולה שבה נפגע העובד בעת שעסק בחיתוך עץ במסגרת תחביב פרטי היתה חסרת זיקה למקום העבודה, לסוגה, לנעשה במקום העבודה ולשעת העבודה".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה