zap group mishpati logo

צוואה וייפוי כוח מתמשך – תעודות הביטוח שאסור לוותר עליהן

כיצד שני כלים משפטיים מעניקים לנו שליטה בחיינו ובמותנו ומדוע כדאי לשלב בין צוואה לייפוי כוח מתמשך? עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, מומחית בדיני משפחה, מסבירה

22.02.24
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
צוואה וייפוי כוח מתמשך – תעודות הביטוח שאסור לוותר עליהן

בשנים האחרונות הולכת וגדלה בישראל המודעות לצורך בעריכת צוואה. בפרט בתקופת המלחמה, אנו למדים כי מדובר בתעודת ביטוח בעבורנו, הדרך שבה נוכל להבטיח כי הרכוש שלנו, בין אם הוא שווה הון ובין אם הוא שווה פרוטות, יעבור למי שאנחנו בוחרים. זוהי הדרך שלנו להבטיח כי רצוננו יתממש לאחר לכתנו.

אל הכלי המשפטי החשוב הזה, הצטרף לפני מספר שנים כלי משפטי נוסף – ייפוי כוח מתמשך, שנועד לאפשר לנו שליטה על חיינו בשלב שבו לא נוכל לקבל עוד החלטות לגבי גופנו ולגבי רכושנו.

לדברי עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, המתמחה ומוסמכת לעריכת צוואות וייפוי כוח מתמשך, מדובר בשני כלים שמהווים תעודות ביטוח חשובות ואף קריטיות לחיינו ולמותנו, ועל כן חשוב לערוך אותם. "רבים סבורים כי מספיקה צוואה או לחלופין מספיק ייפוי כוח מתמשך. אך השילוב של השניים הוא זה שמייצר לנו ודאות וביטחון כי רצוננו אכן יתממש", היא אומרת.

על צוואה, ייפוי כוח מתמשך ומה שביניהם

חוק הירושה קובע כללים ברורים לחלוקת הרכוש של אדם לאחר מותו. לפי החוק, עיזבונו של האדם יחולק בין בן או בת הזוג וילדיו וקובע הנחיות לאפשרויות שונות שעלולות להיווצר. לצד זאת, רשאי כל אדם בישראל לערוך צוואה בה הוא יכול להוריש את רכושו לכל אדם בו הוא חפץ, ויכול גם למנוע מיורשיו הטבעיים לקבל מעיזבונו.

"צוואה", אומרת עו"ד בן דוד בוסטוס, "חשובה מכמה היבטים. ראשית, מבחינת רצון המצווה - ערך עליון מבחינת בתי המשפט בהסתכלותם על צוואות. שנית, ולא פחות חשוב, מניעת סכסוכים מיותרים בין היורשים".

זה נכון, אומרת בן דוד בוסטוס, שבמשך השנים אנו עדים לקרבות ירושה מדממים של העשירים והמפורסמים, אבל "תופתעו לגלות עד כמה סכסוכים כאלה קיימים גם אצל מי שאינו מוכר בציבור. זה חבל, כי לא די שאותם בני משפחה אבלים וכואבים את מות יקירם, הם נאלצים להתקוטט ולהתנהל במשך תקופה ארוכה בערכאות השונות של בתי המשפט מתוך כעס ותסכול".

עם זאת, גם אם אדם עורך צוואה יכולים להתגלע סכסוכים. עו"ד בן דוד בוסטוס מסבירה: "זה נכון במידה מסוימת וגם תלוי איך הדבר נעשה. במידה שכוללים במסמך את הדברים החשובים ובמידה שמעגנים בצורה הנכונה את רצון המצווה, אזי קשה מאוד לתקוף אותה ולבטל אותה".

בצוואה למעשה המצווה מפרט את העדפותיו לגבי חלוקת הרכוש לאחר מותו, זה כולל חפצים אישיים, כספים שנצברו בחשבונותיו ונכסים כמובן ולרבות נכסיו הדיגיטליים.

ייפוי כוח מתמשך - תעודת ביטוח בעודנו בחיים

בעוד הצוואה מהווה תעודת ביטוח עבורנו לאחר מותנו, הרי שייפוי כוח מתמשך מהווה תעודת ביטוח בעודנו בחיים. "ייפוי כוח מתמשך", אומרת עו"ד בן דוד בוסטוס, "הינו למעשה מעין 'צוואה בחיים'. מדובר בכלי משפטי שנכנס לתוקפו בישראל רק לפני מספר שנים והופך לכלי שכיח יותר ויותר עם עליית המודעות לנחיצותו".

המודעות לחשיבות מסמך זה עולה באופן טבעי בימים של אי ודאות כפי שקורה כיום – המלחמה המתמשכת וכך גם בתקופת הקורונה.

עד כניסתו לתוקף, במידה שאדם הפך בלתי כשיר לקבל החלטות בעבורו, אם למשל הפך סיעודי או דמנטי, מינתה המדינה בעבורו אפוטרופוס שינהל את ענייניו. כלומר, האדם היה נתון להחלטות ולהכרעות המדינה בלא שליטה כלל על רכושו, נכסיו או גופו.

"ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם מבעוד מועד לקבוע מי ינהל את ענייניו כשלא יוכל לעשות כן", מסבירה עו"ד בן דוד בוסטוס. "חשיבותו של הכלי היא בכך שהוא מעניק את השליטה לאדם במקום שישלטו בו. בדיוק כפי שהצוואה מבטיחה כי רצון המוריש יבוצע, כאן מבטיח ייפוי הכוח המתמשך כי רצונו של החולה או של האדם שאינו כשיר משפטית יבוצע בהתאם להנחיותיו. זוהי למעשה צוואה בחיים".  

מדוע כדאי לחתום על שני המסמכים?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "ראשית והחשוב מכל הוא שבכך אנחנו מכסים שבכל מקרה שעניינו ההליכים שקשורים אלינו יתנהלו כפי שאנחנו רוצים ומצפים. בין אם מדובר ברכוש, בהליכים רפואיים ובכלל. אנחנו אף פעם לא יודעים מה יילד יום ולא יודעים אם מחר יקרה משהו שימנע מאיתנו לקבל את ההחלטות האלו.

"לכן, בוודאי שצוואה לא מספיקה משום שהיא לא נותנת את הפתרון למצב שבו אדם בחיים אבל לא מסוגל להחליט בענייניו או בלשון החוק 'אינו מבין עוד בדבר'.

"ההפך נכון גם הוא: במידה שאדם יחתום על ייפוי כוח מתמשך, הוא מבטיח לעצמו שקט כל זמן שהוא חי, אך מה יקרה לאחר שילך לעולמו? הרי אז ייפוי הכוח המתמשך לא תקף. אגב, ההנחיות בייפוי כוח מתמשך יכולות גם לכלול הנחיות ראשוניות לאחר מותו של אדם, למשל בנוגע לסידורי הקבורה וכדאי בהחלט להכניס את ההנחיות הללו, כי לא פעם עד שפותחים את הצוואה, זה כבר מאוחר מדי".

יש מקרים שבהם השימוש בייפוי כוח מתמשך סייע לצוואה?

"בוודאי. המסמך של ייפוי כוח מתמשך מספק לנו מידע על רצונו של האדם, על הלך הרוח בו היה נתון לפני שהפך לא כשיר".

עו"ד בן דוד בוסטוס מספרת כי רק לאחרונה, בזכות ייפוי כוח מתמשך, דחה בית המשפט התנגדות של ילדים לצוואת אביהם. באותו המקרה, ביקשו הילדים שלא להחשיב את אשתו השלישית של האב כיורשת וטענו כי זו הפקירה והזניחה אותו על ערש דווי. אולם, ייפוי הכוח המתמשך שערך האב ובמסגרתו מונתה האישה כמיופת כוחו, הפריכה את הטענות האלו. במקרה הזה, המסמך של ייפוי כוח מתמשך סייע לממש את רצון האב ולהגן על הזוכה בצוואה, גם אם למורת רוחם של ילדיו.  

מדוע עלי לערוך צוואה?

עו"ד בן דוד בוסטוס מסבירה: "כל אדם מעל גיל 18 צריך להחזיק בצוואה. למרות שקשה לחשוב על זה, יקיריכם ירצו לדעת את רצונותיכם לאפוטרופסות (כאשר רלוונטי) ולגבי רכושכם ו/או הנכסים שלכם בעת פטירתכם".

הנה מספר מקרים טיפוסיים לחשיבות הצורך לערוך או לעדכן את הצוואה שלך:

  • יש לך ילד ביולוגי חדש או מאומץ.
  • אתה נשוי טרי או גרוש.
  • בבעלותך בית או נכס אחר.
  • אתה מתבגר או מתמודד עם בעיות בריאות מתמשכות.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס – משרד עורכי דין. לוחמי הגטאות 38 נהריה. קיימת אפשרות לשירות משפטי מרחוק באופן מקוון. פרטים בטל': 055-9787961 משרד: 04-8483188

משרד העוסק במגוון תחומים מהמשפט האזרחי: משפחה, חדלות פירעון, ביטוח לאומי, מקרקעין ונזיקין ובתחומי המשפט המסחרי בשיתוף עם עו"ד איתן דוידוב עו"ד ונוטריון עומר ווגנר

לאתר:www.bdblawoffice.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים