zap group mishpati logo

אזרח אמריקאי, רוצה לפתוח עסק בישראל? כל מה שחשוב שתדע

פתיחת עסק בישראל על ידי אזרח אמריקאי מעוררת שאלות רבות על היבטי מיסוי: האם תידרשו בתשלום מס כפול? איך מתבצע התשלום לביטוח הלאומי? איריס עטרי, יועצת מס ומומחית בתחום המיסוי הבינלאומי, עונה על כל השאלות החשובות בנושא

12.03.24
תאריך עדכון: 30.03.24
1 דק'
אזרח אמריקאי, רוצה לפתוח עסק בישראל? כל מה שחשוב שתדע

לאזרחים אמריקאים לא תמיד משתלם לפתוח עסק עצמאי בישראל בשל שיעור המס הגבוה שהם מתבקשים לשלם על ידי ארה"ב. יחד עם זאת, יש אפשרות לבצע תכנית מיסוי חכמה ומיטיבה.

איריס עטרי, יועצת מס ומומחית במיסוי בינלאומי, מסבירה שקיימות מספר נקודות חשובות שאזרח אמריקאי צריך להביא בחשבון כשהוא פותח עסק בישראל.

ראשית, אומרת עטרי, יש לזכור שהמיסים משולמים בעיקר למדינת התושבות ולא למדינת האזרחות. כלומר, אזרח אמריקאי שהוא תושב ישראל יהיה מחויב במס לישראל הן על הכנסותיו בישראל והן על הכנסותיו מחוץ לישראל.

האם יש הבדל בין המיסוי בישראל למיסוי בארה"ב?

"יש הבדל משמעותי בין שיטת המיסוי בישראל לזו שבארה"ב. בעוד שבישראל המיסוי הוא על פי תושבות, בארה"ב המיסוי הוא על פי אזרחות. כלומר, אזרח אמריקאי שמתגורר מחוץ לארה"ב יהיה חייב במס בארה"ב הן על הכנסותיו בארה"ב והן על הכנסותיו מחוץ לארה"ב. לכן, חשוב מאוד לתכנן נכון את נושא המיסוי הבינלאומי ולהיעזר באיש מקצוע המתמחה בתחום כמובן".

האם משלמים מיסים פעמיים, לשתי המדינות?

"המס שמשלמים בישראל מקוזז עם המס המשולם למדינה אחרת. אם שיעור המס בארה"ב גבוה יותר מזה שבישראל, לא יהיה צורך בהשלמת מס נוספת. לעומת זאת, אם מתגוררים במדינה עם שיעור מס נמוך יותר (למשל איחוד האמירויות), אזי יהיה צורך להשלים את המס בארה"ב. בכל מקרה יש צורך להגיש דו"ח מס שנתי הן בארה"ב והן בישראל".

האם יש משהו נוסף שאזרח אמריקאי צריך לדעת לגבי ביטוח לאומי כשהוא פותח עסק בישראל?

"קיימת נקודה חשובה מאוד בנושא הביטוח הלאומי כי בשונה מהמיסים, בין ישראל לארה"ב אין אמנת מס בנושא ביטוח לאומי. לכן, אזרח אמריקאי שפותח עסק בישראל יצטרך לשלם ביטוח לאומי כעצמאי, בשיעור של כ-15% מרווחי העסק, בנוסף למס שהוא משלם בישראל. זאת, בשונה מעובד שכיר שהמעסיק משלם עבורו את הביטוח הלאומי".

האם יש דרך להימנע מתשלום הביטוח הלאומי האמריקאי?

"יש מספר דרכים לנסות ולחסוך בתשלום הביטוח הלאומי האמריקאי. למשל, ניתן לנסות ולעבור ממעמד של עצמאי למעמד של שכיר אצל הלקוח. כמו כן, ניתן לשקול הפיכת העסק לחברה בע"מ ולנהל אותו כחברה, שם בעל העסק יוכל לעבוד כשכיר של החברה שבבעלותו. ההמלצה היא לבדוק כל מקרה לגופו על מנת למצוא את הפתרון המיטבי".

האם כדאי להמשיך ולשלם את הביטוח הלאומי האמריקאי גם אם אין חובה?

"כדאי לשקול להמשיך ולשלם את הביטוח הלאומי האמריקאי אם כבר שולם במשך שמונה שנים לפחות. הסיבה לכך היא שרק לאחר צבירה של 40 רבעונים (כעשר שנים) ניתן לקבל קיצבת זקנה מהביטוח הלאומי בארה"ב. לכן, אם כבר שולמו שמונה שנים, כדאי להשלים את יתרת התקופה הנדרשת כדי לא לאבד את הזכויות".

מה הם הטיפים העיקריים שלך לאזרח אמריקאי הפותח עסק בישראל?

"כדאי לבצע תכנון מס נכון, לשלם מקדמות מס במהלך השנה על הביטוח הלאומי האמריקאי כדי לחסוך בריבית וקנסות, ולפנות לייעוץ מקצועי הן בישראל והן בארה"ב על מנת למצוא את הדרך המיטבית מבחינה מיסויית. ייעוץ כוללני הבוחן את מצב המיסוי משני צידי האוקיינוס הוא הכרחי עבור אזרח אמריקאי הפותח עסק בישראל".

שורה תחתונה: אזרח אמריקאי הפותח עסק בישראל צריך להביא בחשבון את נושא המיסוי הבינלאומי והביטוח הלאומי; להסתייע בייעוץ פרטני כדי להימנע מתשלומי יתר או אובדן זכויות; לבצע תכנון מס נכון והערכה של התחייבויות המס העתידיות ולפעול בשיתוף פעולה מלא עם רשויות המס, הן בארה"ב והן בישראל.

(צילום: שאטרסטוק)

איריס עטרי יעוץ-מס בינלאומי ומיסוי אמריקאי

איריס עטרי יעוץ-מס בינלאומי ומיסוי אמריקאי

איריס עטרי - ייעוץ מקצועי ואישי בתחום המיסוי הבינלאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • מוכרים בית ברווח? על תשלום מס שבח

    מוכרים בית ברווח? על תשלום מס שבח

    השמחה על כך שהנכס שלכם השתבח ועל כך שהצלחתם למוכרו ברווח עלולה להיעלם כשתגלו כמה מס שבח ינגוס לכם ברווחים. במקרים מסוימים יש פטור או לפחות הקלות במס שבח שימתיקו מעט את הגלולה. האמצעי - תכנון מס בעזרת עורך דין מומחה למקרקעין
    5 דק'
  • מרחיבים את העסק לחו"ל?

    מרחיבים את העסק לחו"ל?

    תכנון משפטי ומיסויי מקדים לפני התחלת הפעילות הבינלאומית עשוי למנוע תקלות חמורות ואף להפחית במידה ניכרת את חבות המס הכוללת
    2 דק'
  • הצעת החוק לחלוקת נטל המס אושרה בכנסת

    הצעת החוק לחלוקת נטל המס אושרה בכנסת

    אושר סופית: לראשונה ישונה מתווה המס של ישראל; המס לשכבות הביניים (לאלו המשתכרים 8,000 - 14,000 ₪ בחודש) יופחת ב- 2%
    4 דק'
איריס עטרי יעוץ-מס בינלאומי ומיסוי אמריקאי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה