zap group mishpati logo

תקנה 15 - סטיה משיעור נכות שנקבע ע"י הועדה הרפואית

תקנה 15 קובעת הסדר מהותי, ולעתים קריטי עבור נפגעי עבודה. יש מקום לבחון את האפשרות לבקש את הפעלת התקנה בכל מקרה שבו מוגשת למוסד לביטוח לאומי תביעת נכות מעבודה

24.03.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
תקנה 15 - סטיה משיעור נכות שנקבע ע"י הועדה הרפואית

לא אחת אנו נתקלים במצבים שבהם נפגע תאונת עבודה אינו מסוגל לשוב לעבודתו או שמאז שנפגע בתאונה, חלה ירידה של ממש בהכנסותיו. לעיתים, מצב זה מתרחש גם כאשר שיעור הנכות הרפואית ממנה סובל הנפגע, כפי שהוכרה בוועדות המוסד, אינו גבוה באופן יחסי.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום ביטוח לאומי

מה קובעת תקנה 15?

מענה למקרים מעין אלה ניתן בתקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), שזה לשונה:

(א) הועדה רשאית לקבוע דרגת נכות יציבה גדולה עד מחצית מזו שנקבעה לצד המבחנים או מזו שנקבעה מכוח תקנות 14 או 31(ב) בשים לב למקצועו ולגילו של הנפגע, ובלבד שדרגת הנכות היציבה כתוצאה משינוי זה לא תעלה על 19% אם דרגת הנכות פחותה מ-20%, ובכל מקרה אחר לא תעלה על 100%.

 (ב) הועדה תתחשב במקצועו של הנפגע כאשר לדעתה הוא אינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו והנכות הביאה לירידה ניכרת ולא לזמן מוגבל בהכנסותיו.

 (ג) (נמחקה).

 (ד) הועדה תקבע את דרגת הנכות לפי תקנה זו רק לגבי אותן הפגימות הנובעות מהפגיעה בעבודה שבקשר אתה נקבעה דרגת הנכות, ולאחר שנוכו פגימות שאינן קשורות באותה פגיעה בעבודה.

תקנה 15 מעניקה לנכותו של נפגע העבודה מימד סובייקטיבי החורג מאמות המידה הרפואיות הנוקשות, שבהן עושים שימוש לצורך הערכת נכותו הרפואית של נפגע העבודה ומאפשרת את הגדלת הנכות בשיעור של עד 50% מהנכות הרפואית שנקבעה לו, כאשר הנפגע עומד בתנאים הקבועים בתקנה, תוך התחשבות בגילו ובמינו של הנפגע. למעשה, התקנה מאפשרת לתת ביטוי למשמעות התפקודית של הנכות הרפואית של הנפגע.

השפעה שונה על כושר ההשתכרות

הנחת היסוד העומדת בבסיס התקנה היא, שלנכויות שונות עשויה להיות השפעה שונה על כושר השתכרותם של נפגעים שונים. כך למשל, פגיעה באצבעו של כנר תשפיע עליו באופן שונה לחלוטין מזמר שסובל מאותה הפגיעה בדיוק. לעומת זאת, אם הזמר ייפגע במיתרי הקול, תהיה ההשפעה של הפגיעה שונה לחלוטין, ובמקרה זה, יש להניח שהדבר לא יפגע בכושר השתכרותו של הכנר.

חשוב להדגיש, כי תקנה 15 לא תופעל מלכתחילה על ידי הועדה, מקום בו נכותו הרפואית של הנפגע תגדל כתוצאה מכך לשיעור של יותר מ-20%. או במילים אחרות- כאשר הפעלתה תזכה את הנפגע בקצבה חודשית במקום מענק חד פעמי (הניתן בגין נכויות שבין 9%-19%).

המשמעות הכספית של הפעלת תקנה 15 יכולה להיות אדירה עבור מי שנפגע בעבודתו, ונגרמה לו נכות כתוצאה מכך. כך לדוגמא: מי שהשתכר עובר לתאונה סך ברוטו של 7,000 ₪ ולאחריה איבד את היכולת להמשיך ולעבוד בעבודתו בשל נכות ששיעורה 20% , יקבל תוספת לקצבה החודשית בסך של כ-500 ₪, וזאת גם אם הוא יכול לעבוד בעבודה שונה מזו שעבד קודם לתאונה.

בקשה להפעלת תקנה 15

לסיכום: תקנה 15 קובעת הסדר מהותי ולעתים קריטי עבור נפגעי עבודה. יש מקום לבחון את האפשרות לבקש את הפעלת תקנה 15 בכל מקרה שבו מוגשת תביעת נכות מעבודה למוסד לביטוח לאומי וכן לבחון את נימוקי הועדה בבואה לדחות את הבקשה להפעיל את התקנה, שכן במידה שהועדה שוגה בהחלטתה, ניתן לערור על כך בגלגול ראשון לועדת העררים ובמידת הצורך, ככל שעולה שאלה משפטית הדורשת בירור, לפנות לבית הדין לענייני עבודה.

עוד בנושא:

ועדה רפואית – עצות וטיפים מקיפים ושימושיים

אם כל הוועדות – על ההשלכות של ועדה רפואית

אחוזי נכות - מתי מקבלים ואיך מחשבים?



*דוא"ל: egaalaw@gmail.com

** הערה: האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפט ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים