zap group mishpati logo

הטיסה בוטלה: האם ישנה זכאות לפיצוי?

האם בשל השביתה בנתב"ג מגיע פיצוי לנוסעים המאוכזבים? לפניכם שאלות ותשובות בנושא

מאת: בוכובזה סמדר-עו"ד ומגשרתעו"ד ומגשרת בוכובזה סמדר
21.04.13
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
הטיסה בוטלה: האם ישנה זכאות לפיצוי?

התכוננתם לטיסה חלומית? לחופשה מושלמת? איתרע מזלכם, ולפתע נודע לכם כי הטיסה בוטלה בשל שביתה. אתם "תקועים" בארץ או בחו"ל  ולא נכנסים לארץ. האם מדובר בגזירת "שמיים"?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות
 
מחד, ניצבת זכות האדם לחופש העיסוק ולפתחה של זכות זו רובץ  עיקרון לא פחות חשוב - זכות  יסוד בדמוקרטיה - השביתה.
מאידך, האישור הממשלה של רפורמת "שמיים פתוחים", בעטיו-  השביתה בה פתחו הבוקר (ראשון) עובדי חברות התעופה הישראליות - אל-על, ישראייר וארקיע – עניין המעלה שאלות לגבי הנזק שנגרם לנוסעים.
לפניכם מספר נקודות ושאלות חשובות בנושא:

1. האם מגיע פיצוי בעקבות טיסה שבוטלה?
מחד: ניצב לו הצרכן, מנגד, ניצב הספק, ובתווך נמצא החוזה הצרכני .
השאלה: פיצוי ו/או "עוגמת נפש"?
מחד, ניתן יהיה לטעון, כי הואיל ועסקינן בזכות ה"שביתה"– לא מגיע פיצוי הוא תשלום סכום כסף נוסף,  מעבר להחזר בגובה מחיר כרטיס הטיסה, אך מגיעה טיסה חלופית בתום השביתה או החזר כספי בלבד. נוסע שטיסתו בוטלה לא יאבד את כספו, כמו אם לא מימש כרטיס עליו שילם. להערכת הכותבת, חברות התעופה יצטרכו לפצות גם על עוגמת הנפש שנגרמה לנוסעים.

כיצד ייקבע הסכום בגין "עוגמת נפש"? יש לאמוד את ערכה של "עוגמת הנפש" - מומלץ להיוועץ בעו"ד - שהרי אין דין זוג שטס לירח דבש כדין איש עסקים, אשר הפסיד עסקה במליונים. כך גם לא ניתן להשוות לנסיעה בעקבות מחלה קשה ו/או מוות במשפחה.

2. אם בעקבות השביתה וכדי למזער נזקים, לקח הנוסע טיסה מחברה אחרת, ושילם עליה אקסטרה, האם כספו יוחזר לו?
בעיקרון, מי שצריך להחזיר לאותו נוסע את כספו היא  חברת התעופה.
בשים דגש, כי הנוסע  הקטין את הנזק. הנוסע, ככל הנראה, לא יקבל פיצוי נוסף ויסתפק בהחזר בגובה מחיר כרטיס הטיסה עצמו. זאת, משום שהלכה למעשה  לא נגרם לנוסע כל נזק מעבר לרכישת כרטיס נוסף, ולכן מוטל ספק אם בכלל יקבל פיצוי ו/או עוגמת נפש.

3. הייתי צריך לטוס לחו"ל מטעם העבודה. נתקעתי בארץ/בחו"ל. מי ישלם על ההפסד/נזק?
כאמור, אין דינו של איש עסקים שלא הגיע לפגישה בחו"ל/לחו"ל  אשר הפסיד מיליונים כדין נופש בחו"ל.
מי שייצטרך לתבוע את חב' התעופה בשם אותו איש עסקים הוא מקום העבודה שלו (יש לשקול האם העובד עצמו עשוי לתבוע אישית). יש לבחון נזק ממשי שנגרם לנוסע, שאמור למשל להגיע לארץ, לא הגיע הביתה בזמן ו/או למעשה עבד שעות עבודה מעבר למה שהיה צריך.

4. אני לא יכול לחזור ארצה. מי ישלם לי על השהות הנוספת במלון? ומה לגבי אוכל, לינה  ושכירת רכב בחו"ל?

הנוסע יצטרך לתבוע פיצויים גם עבור הסכום ששילם על השהות במלון, וגם על הסכום שהוסיף על שכירת הרכב. לכן מומלץ כמובן לשמור קבלות כדי להוכיח את מידת הנזק הישיר ו/או העקיף שנגרם. למשל, אם אדם יצא ל-3 ימים בחו"ל ולקח עימו מלתחה מצומצמת ביותר, והשביתה מתפרשת על פני ימים רבים, והנוסע נדרש לרכוש בגדים נוספים, הרי שעסקינן בנזק עקיף.

5. לאיזה בית משפט יש להגיש את התביעה? האם לבית המשפט לתביעות קטנות?

ע"פ רוב, תביעות בדיני תיירות מקומן בביהמ"ש לתביעות קטנות (בשל הסכום הכספי המצומצם יחסי) . גדולתו של בית משפט לתביעות קטנות ניכרת באכפתיות ובמעורבות, שהוא מגלה כלפי העומדים בשעריו,  ובהבנתו, כי המשפט הוא כלי ואיננו אך נורמות משפטיות.

יש לציין במאמר מוסגר, כי לעיתים כדאי לוותר על הגשת התביעה, שכן לפעמים משך הזמן עד קבלת פסק דין בבית המשפט לתביעות קטנות עשוי להיות רב מאוד (כשנתיים).

6. האם יש מקום לתבוע את סוכן הנסיעות?
מעמדו המשפטי של סוכן הנסיעות לוט בערפל. פסיקת ביהמ"ש מדגישה את בחינת המקרה לגופו ובחינת הראיות המובאות ע"י הצדדים, אך רציונאל אחיד בגינו ניתן לבחון את מידת אחריותו של סוכן הנסיעות - אין. בעניינו, ניתן לומר כי המצב מעורפל, והנוסע צריך לתבוע את חברת הנסיעות, והיא תתבע את חברת התעופה.


• משרד עו"ד סמדר בוכובזה, מגשרת ובוררת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים