zap group mishpati logo

פונדקאות לזוגות חד-מיניים

הפתרון המוצע: פונדקאות אלטרואיסטית - מנציח את ההפליה הקיימת בין זוגות (גבר ואשה) לבין זוגות חד-מיניים

מאת: עו"ד סיגל רוסק-גיסין ועו"ד תמר רובינשטייןחיים חדשים-פונדקאות תמר וסיגל בע"מ
14.05.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
פונדקאות לזוגות חד-מיניים

מדינת ישראל הייתה מחלוצות הסדרת הליכי פונדקאות. בשנת 1996 נחקק חוק הפונדקאות אשר לאותה עת היה מהמתקדמים בעולם. במסגרת החוק, זוגות (גבר ואישה) אשר לא יכולים להביא ילד לעולם קיבלו אישור ממשרד הבריאות לעבור הליך פונדקאות בישראל. אולם, כאמור - האפשרות לא ניתנה לזוגות חד-מיניים וזוגות רבים נדרשו (ונדרשים לכך עד היום) למצוא חלופות בחו"ל. 

רוצים לשאול שאלה את המומחים שלנו? היכנסו לפורום פונדקאות

פונדקאות אלטרואיסטית

בעקבות שורת פסקי דין בנושא זכויותיהם של זוגות חד-מיניים לעבור הליך פונדקאות בישראל, הוקמה ועדת מור-יוסף לבחינת תחום הפונדקאות בישראל. ועדת מור יוסף הגישה את המלצותיה למשרד הבריאות ב- 5/2012. בין היתר, המליצה ועדת מור יוסף להרחיב את הזכאות להליך פונדקאות בישראל גם לזוגות חד-מיניים אולם בהבדל משמעותי – זוגות חד-מיניים יוכלו להיעזר בפונדקאית המסכימה לעבור את ההליך ללא תמורה כספית (פונדקאות אלטרואיסטית).

לדעת הכותבות, הפתרון שהוצע על ידי ועדת מור-יוסף, פונדקאות אלטרואיסטית, הותיר למעשה את ההפליה הקיימת בין זוגות (גבר ואישה) לזוגות חד-מיניים על כנה, ויותר מכל מנציח את העובדה כי המחוקק מפלה בין זוגות חד מיניים לזוגות (גבר ואישה). אמנם ועדת מור-יוסף הסבירה ונימקה את המלצותיה בכך שהמחוקק התכוון לאפשר פונדקאות רק למי שיש לו בעיה רפואית המונעת ממנו לשאת הריון. אולם, לדעת כותבות שורות אלו, גם שני גברים, אשר המבנה הגנטי שלהם – מן הסתם - אינו מאפשר להם לשאת הריון, נכנסים לגדר כוונת המחוקק לעניין זה.

בהיבט הפרקטי, ברור שיהיה קשה מאוד למצוא נשים אשר יסכימו לעבור הליך כה מורכב באופן אלטרואיסטי, וללא קבלת תמורה. ויתרה מכך, הסדר בלתי סביר כזה יכול להוביל לפירצה באופן  שזוגות חד-מיניים ימצאו דרכים להעביר תשלום לנשים אשר יסכימו לעבור עבורם הליך פונדקאות, וברור כי הסדר שכזה אינו רצוי.

אימוץ המלצות ועדת מור-יוסף

שרת הבריאות אימצה את המלצות ועדת מור-יוסף מיד עם כניסתה לתפקיד. גם אימוץ החלטות הועדה מחייב תיקוני חקיקה. לדעת הכותבות, שרת הבריאות צריכה לשוב ולבחון את המלצות ועדת מור-יוסף ולהמליץ על תיקוני חקיקה באופן כזה שלא תיוותר אפליה בין זוגות חד-מיניים לזוגות (גבר ואישה), ולאפשר גם לזוגות חד-מיניים לעבור הליך פונדקאות בישראל בתמורה. ההסדר המוצע על ידי ועדת מור-יוסף הוא אמנם הסדר אשר לכאורה מקדם מעט את מצבם של הזוגות החד-מיניים לעניין פונדקאות בישראל, אולם מותיר אפליה שהינה אפליה פסולה.

עולם המשפט צריך להתאים עצמו לשינויים החברתיים המתרחשים. ואכן, החברה, בתי המשפט והמחוקק הלכו כברת דרך רחוקה להכרה במשפחות מסוגים שונים – לרבות משפחות חד-הוריות וחד-מיניות. המהפכה טרם הושלמה כמובן, אולם ניכרים צעדים משמעותיים ומתקדמים בכיוון. בהתאם לזה, המחוקק חייב לאפשר גם לזוגות חד-מיניים להביא ילדים לעולם בישראל במסגרת החוקית הקיימת והפתוחה בפני הציבור הישראלי.
הרכב הממשלה הנוכחית נותן תקווה, כי המחוקק עשוי ללכת עוד כברת דרך, ולאפשר את המשך פריצת הדרך עבור אותם זוגות אשר משתוקקים להקים משפחה עם ילדים משלהם. 

*מאת חיים חדשים – [פונדקאות תמר וסיגל]

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים