zap group mishpati logo

ביטול עסקה - הדרך לקבל את הכסף חזרה

קניתם - ופתאום התחרטתם. יש מה לעשות! כל המידע על ביטול עסקה והדרכים לעשות כן.

מאת: מערכת משפטי
25.01.10
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'

אם קנינו מוצר והתחרטנו או גילינו שהוא לא מתאים לצרכים שלנו - האם אפשר לבטל את העסקה שעשינו? האם נוכל לקבל את כספנו בחזרה?

האמצעי של ביטול עסקה מאפשר ללקוח שקנה מוצר פגום (למשל: בגד עם חור, מקרר שלא מקרר מספיק, מכונת כביסה שלא מבצעת סחיטה), ובקש מהמוכר לתקן אותו, אך נענה בשלילה, להודיע על ביטול העסקה ולדרוש לקבל את הכסף שלו בחזרה.

לפעמים אין צורך ב"עילת ביטול", כלומר: בסיבה מפורשת שכאשר היא מתקיימת החוק מאפשר לבטל את העסקה. במקרים הבאים, כאשר הקונה מתחרט על הקנייה שביצע, הוא יכול לבטל את העסקה תוך שבועיים (לפעמים אפילו יותר):

1• עסקת מכר מרחוק - קניית מוצר באינטרנט, דרך הטלפון או בדרך אחרת שאינה פנים מול פנים. במקרה כזה ניתן לבטל את הקנייה תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת כל פרטי העסקה- לפי המאוחר ביניהם. על-פי חוק הגנת הצרכן המוכר חייב להציג בפני הקונה פרטים על המוצר שהוא רוכש, המחיר שלו, תנאי התשלום, מועד האספקה ופרטים אודות האפשרות לבטל את העסקה.

2• עסקאות בעניין רכישת יחידה נופש - צרכן שרכש יחידת נופש, יכול לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום החתימה על החוזה על ידי שני הצדדים, או מהיום שבו הצרכן אישר את טופס הגילוי- לפי המאוחר ביניהם.

3• עסקאות רוכלות (הכוונה לדוכנים ברחוב לממכר מוצרים כלשהם, או לסוכנים שמוכרים פריטים כלשהם מדלת לדלת וכד')- ניתן לבטל עסקת רוכלות תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, וכאשר מדובר בשירות- תוך 14 ימים מיום ההסכם.

הדרך לביטול העסקה

כאשר מעוניינים לבטל עסקת מכר מרחוק, עסקה בעניין רכישת יחידת נופש או עסקת רוכלות, ניתן לבטל את החוזה בכתב, מבלי לציין סיבה מיוחדת.
במקרים אחרים, אפשר לבטל את העסקה שנעשתה בכתב באמצעות שליחת מכתב, פקס או דואר אלקטרוני למקום קניית המוצר. כדאי לפרט מהי סיבת הביטול, ולשמור את האישור כי המכתב נשלח, במקרה שיהיה צורך להציגו בבית המשפט אם תוגש תביעה.

מתי אי אפשר לבטל עסקה?

כאשר נערכת עסקת מכר מרחוק, ישנם מקרים שבהם לא ניתן יהיה לבטל את העסקה. כך למשל, כשמדובר במוצרים מתכלים או שמתקלקלים מהר, כמו: חלב וסוגי מזון שונים. מקרה נוסף: הזמנת נופש או בילוי- אפשר יהיה לבטל את העסקה רק כשמדובר בהזמנה שנעשתה לפחות 10 ימים לפני התאריך בו היה אמור להתקיים הנופש או הבילוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים