zap group mishpati logo

בית המשפט: הקטינה תשאר במשמורת זמנית של אביה

ביהמ"ש לענייני משפחה בנצרת בטל החלטה של ועדת תוכנית טפול של לשכת הרווחה להוצאת תינוקת מאביה הביולוגי בשל כך שניתנה שלא כחוק

מאת: מערכת משפטי
24.10.13
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית המשפט: הקטינה תשאר במשמורת זמנית של אביה

בית משפט השלום לענייני משפחה בנצרת בטל החלטה של ועדת תוכנית טיפול של לשכת הרווחה להוצאת קטינה, תינוקת כבת שנה וחצי ממשמורת אביה הביולוגי ולבקשתו, בשל העובדה שניתנה שלא כחוק בלא צו חירום של עו"ס לפי חוק הנוער או בלא צו שפוטי מתאים, והורה כי התינוקת תהיה במשמורת זמנית של האב עד להחלטה אחרת.

מדובר בהחלטת ועדת תוכנית טיפול של לשכת הרווחה, לפיה הוצאה התינוקת ממשמורת שני ההורים שלא כחוק כאשר האב מתנגד לכך (האם הסכימה).

השופט אסף זגורי ציין, כי בניגוד להליכים הננקטים בדרך כלל בענייני משמורת, המבקש צרף את סבתה של הקטינה ואת לשכת הרווחה כמשיבות וזאת משום שלשכת הרווחה הוציאה את בתו התינוקת ממשמורתו והעבירה אותה במסגרת "ועדת תוכנית טיפול" למשמורת הסבתא.

השופט הוסיף, כי בתחילה בית המשפט התקשה להאמין שאכן העובדות וההליכים שתוארו בבקשה של המבקש אכן נכונים, וכי ילדתו הקטינה אכן הוצאה ממשמורתו על ידי ועדת ההחלטה וללא כל הליך אחר בבית המשפט לנוער או בערכאה מוסמכת אחרת. משקיים השופט דיון במעמד הצדדים והעו"ס מלשכת הרווחה, הסתבר כי אכן לשכת הרווחה החליטה להוציא את הקטינה ממשמורת האב ללא צו שיפוטי מתאים.

הוצאת קטין ממשמורת הוריו

בפסק הדין כתב השופט זגורי, כי הזכות להחזיק בקטינה היא בידי ההורה הביולוגי שלו, וכי ניתן להוציא קטין מבית הוריו הביולוגיים, רק אם הוריו פוגעים בטובתו באופן מהותי וכי בשל חשיבות העקרון שטובת הקטין היא לגדול אצל הוריו, הוצאתו צריכה להיעשות בזהירות, על סמך נתונים מספקים וכאשר בית המשפט משוכנע כי הפגיעה היא משמעותית. מכיון שזכות המשמורת של ההורים הביולוגיים היא זכות כמעט מקודשת, כאמור, שפגיעה בה צריכה להיעשות רק כאשר מתקבל מטען מצטבר וראוי של ראיות בדבר סיכון הילד אם יישאר במשמורת הוריו, הרי שמכוח זכות חשובה זו, הוצאת קטין ממשמורת הוריו אינה יכולה להיעשות אלא בצו חירום של עו"ס לחוק נוער או בהחלטה שיפוטית של בית משפט לנוער.

סמכות חוקית

השופט הדגיש, כי ועדת תוכנית טיפול של לשכת הרווחה, עם כל הכבוד שיש לרחוש לה ולמשתתפיה, היא נעדרת סמכות חוקית לבצע הוצאה חוץ ביתית של קטינים ממשמורת הוריהם. כך הכלל וכך יש להחמיר עם הכלל, ככל שההחלטה על הוצאה חוץ ביתית או מחוץ למשמורת ההורים הביולוגיים – היא החלטה שמתקבלת שלא בהסכמתם!

עוד הבהיר השופט, כי לא ועדת ההחלטה או העו"ס שהופיעה בפניו ביום הדיון - מוסמכים להוציא את הקטינה מרשות הוריה, אלא אך ורק בית המשפט לנוער ובמקרים חריגים ושאינם סובלים דיחוי, רשאית לעשות כן עו"ס לחוק נוער לפי סעיף 11 לחוק תוך פניה לבית המשפט באופן מיידי.

חוסר סמכות

השופט קבע איפוא, כי בנסיבות המקרה החלטת הועדה ניתנה בחוסר סמכות, וכי היה על עו"ס לחוק הנוער להפעיל צו חירום כמפורט לעיל או לפנות בבקשת צו ביניים מתאימה לבית המשפט לנוער – דבר שלא נעשה.

השופט זגורי גם בקר את תוכן ההחלטה להוציא את הקטינה ממשמורת האב שעה ששנה קודם לכן קבעה אותה ועדה שהאב כשיר לגדל את בתו הקטינה, וכי היא תהיה במשמורתו ובשעה שתוך כדי הדיון התברר שהאם טפלה על האב עלילת סרק כי התעלל מינית בבתם הקטינה.

כאמור, לאור כל זאת, נקבע כי הקטינה תהיה במשמורת זמנית של האב עד למתן החלטה אחרת.

(תמ"ש פלוני נ' פלונית ולשכת הרווחה)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים