zap group mishpati logo

דיני אינטרנט ואפליקציות - שאלות ותשובות מהפורום

הקמתם אתר אינטרנט ואתם רוצים לוודא שהשם שנתתם לו לא קיים ושלא יאשימו אתכם בעוולה מסחרית. מה עליכם לעשות? במקרה אחר, רציתם להעלות סרטון מהופעה ליוטיוב- האם אתם יכולים לעשות זאת? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דיני אינטרנט ואפליקציות בפורטל משפטי. עו"ד אמיר פלמרי, מנהל הפורום, השיב

מאת: עו"ד אמיר פלמרי
31.03.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
דיני אינטרנט ואפליקציות - שאלות ותשובות מהפורום

הקמת אתר

שאלה: אני מעוניינת להקים אתר אינטרנט עם שם מאד ייחודי. עשיתי בדיקה וראיתי שישנו סימן מסחר רשום על השם בו אני מעוניינת להשתמש. כמו כן, בדקתי וראיתי שהדומיין עם השם הנ״ל פנוי. האם אני עדיין יכולה לקנות את הדומיין ולהשתמש בו?

תשובה: תוכלי לקנות את הדומיין, אולם במידה שהאתר שאת מקימה יפעל באותו סיווג ובאותה טריטוריה בה נרשם סימן המסחר, עלולה להיווצר עילה משפטית לתביעה בגין הפרת הסימן.

העלאת סרטונים ליוטיוב

שאלה: הייתי בהופעה חיה של זמר מפורסם והעליתי חלקים מההופעה ליוטיוב (צילומים שעשיתי דרך הטלפון). למיטב הבנתי יוטיוב הינו אתר בו ניתן להעלות סרטונים ללא חשש מתביעות של זכויות יוצרים. האם זה נכון?

תשובה: העלאת חלקים מההופעה ללא אישור הזמר עלולה להוות הפרה של כמה מזכויותיו של הזמר ו/או של מארגני ההופעה. לפיכך, מומלץ לא להעלות לאתר ללא קבלת אישור מפורש.

כתיבת שם אתר קיים באותיות אחרות

שאלה: האם במקרה שיש אתר אינטרנט עם השם של האתר שלי, אך אני כותב את השם באותיות אחרות באנגלית, זה מהווה גניבה? האם מותר לי לעשות זאת? האם מבחינת קידום האתר בגוגל הדבר יפגע בי?

תשובה: על פי סעיף 1 (גניבת עין) לחוק עוולות מסחריות לא יגרום עוסק לכך שנכס שהוא מוכר או שירות שהוא נותן, ייחשבו בטעות כנכס או כשירות של עוסק אחר או כנכס או כשירות שיש להם קשר לעוסק אחר. 

במידה שהאתר אותו אתה מקים עוסק בתחום דומה בו עוסק האתר האחר ובמידה שהאתר דומה במהותו (עיצוב, צבעים וכו') לאתר האחר, אתה עלול להפר מס' זכויות אשר שייכות לבעלים של האתר האחר ולהסתכן בתביעה כנגדך אף על פי שהשם נכתב באותיות אחרות.
מומלץ להתייעץ עם עו"ד לפני העלייה לאויר. 

שם לאפליקציה

שאלה: פיתחתי אפליקציה בתחום הבישול ואני רוצה לקרוא לה בשם מסויים. איך אני יכולה לדעת שכבר שאין אפליקציה אחרת עם אותו שם (הרי יש אלפי אפליקציות). האם יש מקום מיוחד בו ניתן לבדוק את זה? 

תשובה: ישנם מספר אתרים בהם ניתן לעשות חיפוש של אפליקציות לפי קטגוריות ושמות. כמו כן, כדאי לוודא כי אין סימן מסחר רשום על שם האפליקציה. ניתן לבצע בדיקה חינמית דרך האתר של OHIM ((Office for Harmonization in the Internal Market או לפנות לעורך דין אשר מתמחה ברישום סימני מסחר שיבצע בדיקה מקיפה יותר במאגרי מידע נוספים.

שימוש בדומיין

שאלה: יש לי אתר אינטרנט העוסק במסחר של מוצרים שונים. לאחרונה גיליתי, כי עלה לאוויר אתר מתחרה אשר מוכר את אותם מוצרים ומשתמש בשם הדומיין שלי רק עם קידומת שונה (שלי מסתיים ב-com והאתר המתחרה ב-biz ) מה עליי לעשות? 

תשובה: ראשית, האם נרשם סימן מסחר על שם הדומיין שברשותך? במידה שכן, ובמידה שהאתר המתחרה פועל באותה טריטוריה בה נרשם הסימן, אזי ישנה עילה משפטית לתביעה בגין הפרה. במידה שלא נרשם סימן מסחר על שם הדומיין, יש צורך לבדוק אם ניתן לטעון כי שם הדומיין הינו "סימן מסחר מוכר היטב".

סימן מסחר מוכר היטב מקנה לבעליו הגנה אף על פי שאינו נרשם. בכדי לבסס את הטענה יילקחו בחשבון, בין השאר, המידה שבה הסימן מוכר בחוגי הציבור או הצרכנים הנוגעים לעניין, והמידה שבה הוא מוכר כתוצאה ממאמצי השיווק והפרסום. 

אינני יודע כמה זמן פועל האתר שלך ומה היקף החשיפה שלו. מומלץ לפנות לעו"ד אשר בקי בתחום לגבי יעוץ מפורט אודות האפשרויות העומדות בפניך.

מיזם אינטרנטי

שאלה: אני בשלבי הקמה של מיזם אינטרנטי, איך אני רושם עליו פטנט?

תשובה: השאלה הינה כללית וכדי לענות במדויק יש צורך במידע נוסף אודות האתר.
חוק הפטנטים מגדיר אמצאה כשירת פטנט כאמצאה, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש ויש בה התקדמות המצאתית.

ראשית, אם כן, יש לבחון האם ישנו באתר אלמנט טכנולוגי חדש בר רישום פטנט (לדוגמא, שיטה לטיפול בבסיס נתונים) אשר עומד במבחן של חוק הפטנטים. 

במידה שאין חידוש טכנולוגי, והאתר מבוסס על חומר אינפורמטיבי ו/או שיטות שיווק חדשניות, אזי לא ניתן יהיה לרשום פטנט ובמקרה כזה יש לבדוק האם ישנם אלמנטים אחרים באתר (לדוגמא עיצוב האתר), אשר יכולים להיות מוגנים בכפוף לחוק זכויות יוצרים.

מומלץ לפנות לעורך פטנטים אשר בקיא בתחום על מנת לקבל יעוץ מפורט לגבי האפשרויות העומדות בפניך. 

*מחבר המאמר הינו עו"ד אמיר פלמרי מקבוצת לוצאטו

עוד בנושא:

זכויות יוצרים באינטרנט - תשובות מומחי הפורום

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים