zap group mishpati logo

האם ניתן להטיל מסים על מתנת דירה במשפחה?/דעה

לפי פס"ד חדש של ביהמ"ש העליון, ניתן להטיל מס על מתנת דירות בתוך המשפחה. זאת, כאשר מוכח כי להעברה יש אופי מסחרי

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
23.03.15
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

אם החלטתם להעניק לילדיכם דירה במתנה, חשוב שתדעו כי בתנאים מסוימים פקיד השומה עשוי לראות בכך עסקה החייבת במס. פסק דין חדש שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון דן בסוגיה זו, כמפורט להלן.

מדובר בפסק הדין ע"א 490/13, יצחק פלומין נגד פקיד שומה חיפה. פסק הדין עוסק בסוגיות מיסוי שונות, ובכלל זה, באילו נסיבות ניתן לייחס לבעלי חברה באופן אישי הכנסות שנרשמו כהכנסות החברה, ולעניינינו, האם יש לסווג דירות שניתנו על ידי הורים לילדים כמתנה, או כעסקה החייבת במס? 

פסק דין פלומין - האם העברת הדירות היא עסקה החייבת במס?

בפסק הדין החדש נדון מקרה בו אם העבירה לבעלות ילדיה שתיים מתוך שש דירות שהיו בבעלותה, ללא קבלת תמורה. האם הגישה הצהרות לרשויות מס שבח לפיהן יש לראות במתן הדירות לילדיה "מתנה לקרובים" הפטורה ממס לפי סעיף 62(א) לחוק מיסוי מקרקעין. בהמשך, בשנת 2006 האם מכרה שתי דירות נוספות מהדירות שבבעלותה לרוכשים אחרים בתמורה מלאה. פקיד השומה טען, יש לראוֹת את העברת הדירות לילדים כעסקה החייבת בתשלום מס הכנסה.

האם מדובר בהכנסה פירותית?

האם יש להתייחס לפעילות של קניית דירות והעברת הבעלות בהן במתנה על ידי אם  לילדיה כאל עסקה החייבת במס? השאלה המרכזית היא, האם מדובר בהכנסה "פירותית" החייבת במס הכנסה, ובהמשך לכך האם ניתן להכיר בקיומו של "מלאי עסקי" בבעלות הנישום, גם מקום שבו לא נקבע כי הנישום מנהל "עסק"? השאלה הבסיסית שמתעוררת בכל הנוגע להעברת הדירות במתנה מאם לילדיה היא, האם צמחה לה הכנסה "פירותית" החייבת במס הכנסה כתוצאה מהעברה זו, בין השאר בשים לב לעובדה שדירות אלה הועברו במתנה. 

האם מתנה היא אירוע מס?

דיני המס רואים בהענקת מתנה אירוע מס, על אף שלא צמחה לנותן המתנה הכנסה בעין כתוצאה מכך. במישור של מיסוי הון, הענקת מתנה היא אירוע מס בין שמדובר ברווח הון (לפי סעיף 88 לפקודת מס הכנסה) ובין שמדובר במס שבח מקרקעין (לפי סעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין), בכפוף  לפטורים ממס. 

השאלה היא, האם הענקת דירות במתנה לילדים חוסה תחת פטור ממס לפי סעיף 62(א) לחוק מיסוי מקרקעין? יש להקדים ולבחון האם הענקת הדירות כפופה בעניינינו לדיני מס שבח מקרקעין או לדיני מס ההכנסה.

פסיקת בית המשפט: ההעברה חייבת במס

בית המשפט בחן את מאפייני העסקה, והגיע למסקנה כי העברת הדירות מהאם לילדיה מהווה הכנסה החייבת בתשלום מס הכנסה. מסקנה זאת נתמכה, בין היתר, בעובדה כי זמן קצר לאחר העברת הדירות לילדיה, מכרה האם שתי דירות נוספות, כך שעסקינן בהעברה של מספר דירות, חלקן ללא תמורה וחלקן בתשלום, בזו אחר זו - נתון המעיד על אופי מסחרי.

לסיכום, המשמעות של פסק הדין לפיה ניתן להטיל מס על מתנה של דירות בתוך המשפחה היא דרמטית. עם זאת, לדעת הכותב, ניתן לתכנן מראש הפעילות בצורה זהירה, ולהתארגן כך שיתאפשר להגיע לתוצאה של פטור ממס.

* ד"ר אבי נוב, עו"ד, עוסק בדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

**  ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים