סימני מסחר - בכדי להגן על המוצר שלכם!

חברת המזון שבה אתה עובד יצרה משקה תוסס חדש, טעים ואטרקטיבי, הפונה בעיקר לצעירים. כיצד תוכלו להבטיח שקהל היעד שלכם לא יתבלבל בחנויות בין המוצר שלכם למוצרים אחרים שקיימים בשוק? האם  תוכלו לרשום סימן מסחר על המשקה?

סימן מסחר הוא שם המוצר, הלוגו שלו, או כל סמל אחר שמשמש לזיהוי המקור של המוצר.
מטרתו של סימן מסחר היא להגביל את השימוש במוצר מסוים, ולאפשר ליצרנים ולמוכרים לבנות מוניטין, ולבדל את עצמם ממתחרים אחרים בשוק. כמו-כן ההגבלה מונעת אפשרות של הטעיית הצרכנים באמצעות שם דומה שנושא מוצר אחר.

סימן מסחר מורכב מסימן גרפי, אותיות (, Puma, Nike למשל) או שילוב של אפשרויות אלה.

רישום סימן מסחר

סימן מסחר יש לרשום אצל רשם סימני המסחר. הרשם בודק האם הסימן ראוי לרישום. הסימן צריך לעמוד במבחנים שמציב החוק, לפיהם: הסימן צריך להיות בעל אופי מבחין, והוא לא יכול להיות גנרי (סימן שמורכב ממילה שהיא המילה שמתארת את המוצר) או תיאורי בלבד.

סימן מסחר נרשם ביחס למוצר (או סוג של מוצר) או שירות מסוים (או סוג של שירותים מסוימים). על כן, אם מדובר בסימן מסחרי ידוע היטב בישראל, אי אפשר לרשום אותו בסיווג אחר מבלי לקבל את הסכמת בעל הסימן. למשל, סימן המסחר "קוקה קולה" מתייחס לקבוצת המשקאות, אך מכיון שהוא ידוע היטב בישראל, לא ניתן יהיה לרשום אותו בסיווג של תרופות או בסיווג כלשהו אחר.

לפעמים בקשה לרישום סימן מסחר נתקלת בסירוב מצד הרשם בשל זהות או דמיון מטעה לסימן שרשום לגבי אותו סוג של מוצרים או שירותים, או מוצרים ושירותים "מאותו הגדר", ע"פ החוק.

במידה שהגשתם בקשה לרשם סימני המסחר, ולשמחתכם היא עברה את אישורו, הסימן מועבר לפרסום, ואז הציבור הרחב יכול להתנגד לרישומו. אם הציבור לא מתנגד או שההתנגדויות נדחות, הסימן נרשם הפנקס סימני המסחר.

בדומה לפטנטים, אדם שרושם סימן מסחר בישראל, יקבל הגנה על סימן המסחר רק בישראל. אם הוא ירצה שהסימן יהיה מוגן במדינות נוספות, הוא יצטרך להגיש בקשה מתאימה באותן מדינות.

תוקפו של סימן מסחר

התוקף של סימן מסחר מוגבל בזמן (בתחילה סימן מסחר נרשם ל-10 שנים), אך כאשר תקופת הרישום מסתיימת, אפשר לחדש את תוקפו לתקופה נוספת.

עוד בנושא:

כיצד קובעים אם סימן מסחר הופר?

המדריך לרישום סימני מסחר בישראל