zap group mishpati logo

שמאי מקרקעין - מיהו ומה תפקידו?

בתביעות רבות בענייני מקרקעין- בין אם בענייני תכנון ובנייה, בין אם בענייני מיסוי מקרקעין, ירידת ערך או נושאים אחרים, מוגשת לביהמ"ש חוות-דעת של שמאי מקרקעין. מיהו שמאי מקרקעין? מהם תחומי האחריות והפעילות שלו? באילו נושאים הוא נותן חוות דעת?

מאת: מערכת משפטי
12.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
שמאי מקרקעין - מיהו ומה תפקידו?


תחום שמאות המקרקעין עוסק בהערכת שווי נכסים וקרקעות לצרכי מגורים, השקעה, לצרכי העסק ולצרכים נוספים.

אם אתם קונים או מוכרים נכס, שמאי מקרקעין יוכל לסייע לכם בתהליך.

שמאי מקרקעין מוסמך להעריך שווי של נכס. במקרה של קניית דירה, שמאי מקרקעין יוכל לוודא עבורכם שמחיר הדירה המבוקש הוא סביר ולא מופרז. יש לדעת, כי הערכת שווי של נכס יכולה להשתנות בין שמאי אחד למשנהו, אך הפערים לא אמורים להיות גדולים.

במקרה של סכסוך שמגיע לביהמ"ש, השמאי ינסה לייצג את הצד ששכר את שירותיו וביקש את חוות דעתו בצורה הטובה ביותר, ויטה את המחיר לטובת אותו צד. השמאי בצד שכנגד ינסה לשכנע את ביהמ"ש, כי ההערכה שלו אמינה יותר.

לא כל אדם יכול להציג עצמו כשמאי מקרקעין ולעסוק במקצוע. יש לרכוש השכלה אקדמית, ללמוד לימודי שמאות מקרקעין ולאחר מכן לעמוד בבחינות מועצת השמאים ולעבור תקופת התמחות. לאחר מסלול זה, ניתן להירשם בפנקס שמאי המקרקעין ולקבל רישיון לעסוק בתחום שמאות המקרקעין.

תחומי העיסוק של שמאי מקרקעין

לשמאי מקרקעין מספר תחומי עיסוק ופעילות, ביניהם:

• חוות דעת - שמאי מקרקעין נותן חוות דעת בתחומים רבים, כגון: מכירת נכסים, קניית נכסים, לפני הגשת הצעה למכרזים, פירוק שותפות, כינוס נכסים, חלוקת זכויות במקרקעין, ירידת ערך המקרקעין, חלוקת ירושה בין יורשים, דמי מפתח ועוד.

• הערכת שווי נכסים - שמאי מקרקעין מעריך שווי של נכסים ע"י איסוף מידע על הנכס הרלוונטי והסביבה שלו וכן בדיקה של מאפייני הנכס. שמאי מקרקעין מוסמך יכול לתת חוות דעת באשר לכל סוגי הנכסים.

• פיצויים בשל ירידת ערך - שמאי מקרקעין מלווה תביעות לפיצויים בשל ירידת ערך של נכסים. תביעות כאלו נובעות בדרך כלל מאישור תב"ע (תוכנית בניין עיר).

• מיסוי מקרקעין - שמאי מקרקעין מטפל בהיבטים רבים של מיסוי מקרקעין, בכללם: שיעורי מס רכישה, מס שבח, אגרות בנייה, בדיקת היטל השבחה והאם ניתן להפחיתו וכדומה.

עוד בנושא:

קניית דירה מכונס נכסים - הזדמנות או זהירות?

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה