zap group mishpati logo

בית משותף ושכנות טובה? סקירה

אם אתם גרים בבית משותף, וודאי יעניין אתכם לקרוא על מחלוקות בעייתיות שעשויות לצוץ גם אצלכם.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
31.10.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
בית משותף ושכנות טובה? סקירה

לא תמיד צמדי המילים הללו הולכים ביחד. אם אתם גרים בבית משותף, הסיכוי שהייתם מעורבים בסכסוך עם שכן או שלא הייתם מרוצים במקרה הטוב ונפגעתם במקרה הפחות טוב מהתנהגות של שכן, הוא לא מאוד נמוך, קרוב לוודאי.

מהם הדברים הקטנים או הגדולים שיכולים להוציא אותנו מדעתנו במסגרת החיים בבית משותף? מה קובע החוק? האם במקרה שהסכסוך מגיע לביהמ"ש, ביהמ"ש פוסק פיצוי? קיבצנו מספר סוגיות מעניינות שיכולות לעלות על הפרק ולהטריד את מנוחתנו כדיירים בבית משותף.

השכן מערים קשיים? פנו לקבלת יעוץ משפטי מטעם עורכי דין מקרקעין

 

• בבית שלכם אין מעלית. נניח שבהתאם לחוק, רוב של שני שלישים מבעלי הדירות בבניין החליט באסיפה הכללית על התקנת מעלית. אתם גרים בקומת קרקע, ולא זקוקים למעלית. האם תצטרכו לשלם?
ע"פ החוק, בעלי הדירות שהחליטו על התקנת המעלית, הם אלו שישאו בהוצאות ההתקנה שלה. עם זאת, הם יכולים להסכים כי רק חלקם ישאו בהוצאות ההתקנה.

כך, למשל - לפעמים נקבע כי בעלי הדירות בקומות העליונות ישלמו יותר מבעלי הדירות בקומות התחתונות, כי להם המעלית עוזרת יותר- גם מבחינת הנוחות וגם מהסיבה הכלכלית. הוספת מעלית מעלה את ערך הדירות בבניין, אך כמובן שלגבי דירה שנמצאת בקומה גבוהה, עליית הערך משמעותית יותר.

אם אתם גרים בקומת קרקע, אתם יכולים להסיר דאגה מליבכם - לא תצטרכו לשאת בהוצאות התקנת המעלית, גם אם אתם נמנים עם המחליטים להתקינה.

בנוגע להוצאות אחזקת המעלית לאחר התקנתה, כל בעלי הדירות יהיו חייבים להשתתף בהן. התשלומים שבהם ישאו בעלי הדירות יהיו בהתאם ליחס שבין שטח רצפת כל דירה לבין שטח הרצפה של כל הדירות שבעליהן נושאים בתשלומים.

• סיטואציה נפוצה אחרת היא רעש בלתי נסבל ממזגן של שכן. הרעש מפריע לכם להירדם, לנוח, להירגע- הערתם לשכן לא אחת, אך הוא מתעלם מכם. מה אתם יכולים לעשות? האם מותר לו להמשיך להפעיל את המזגן המרעיש מבלי לנקוט כל פעולה להפחתת הרעש?

ראשית, אם המזגן מותקן על קיר משותף לבניין כולו, הרי שמדובר בהתקנה שהיא חלק מהשימוש ברכוש המשותף, ואפשר לבטל את התקנת המזגן בהתאם לדרישת הדיירים.

שנית, התקנות למניעת מפגעים קובעות מהי רמת הרעש המותרת. אם נדמה לכם שהעוצמה של המזג היא מעבר למותר, אתם יכולים לפנות למומחה שיתן חוות דעת בנוגע לעוצמת הרעש, ובמידה שאכן מדובר בעוצמה מעבר לקבוע בתקנות, תוכלו להגיש לביהמ"ש תביעה, ולבקש את הסרת המזגן, בשל היותו "מטרד ליחיד".

השכן מנגן - ומה איתכם?


• ומי מאיתנו לא נתקל בשכן שמנגן להנאתו בכל שעות היממה, כולל בשעות שבהן אנחנו לא רוצים לשמוע מוזיקה קלאסית, טובה ככל שתהיה, אלא רק לישון ולאגור כוחות לקראת יום המחר? ע"פ התקנות למניעת מפגעים, אין להפעיל כלי נגינה בבניין מגורים בין השעות 14:00-16:00 ובין השעות 23:00-07:00. על כן, אם השכן מנגן מדי ערב בחצות, תוכלו לפנות לביהמ"ש ולבקש להורות לו לחדול מכך.

בתביעות בשל מטרדים שיוצרים שכנים,כולל תביעות בשל רעש הבוקע בכלי נגינה, ביהמ"ש בוחן האם המטרד אכן מהווה הפרה של החוק, והאם יש מקום לתת סעד של צו מניעה קבוע או זמני וכן האם יש מקום לפסוק פיצויים.

 

אם המזגן מותקן על קיר משותף לבניין כולו, הרי שמדובר בהתקנה שהיא חלק מהשימוש ברכוש המשותף, ואפשר לבטל את התקנת המזגן בהתאם לדרישת הדיירים.

 


כך למשל, ביהמ"ש השלום בנצרת דן בתביעה למתן צו מניעה בשל רעש בלתי נסבל הבוקע מנגינה במערכת תופים. התובעים טענו כנגד שכניהם, כי הרעש הבוקע ממערכת התופים שקנו לבניהם מפריע את מנוחתם ופוגע באיכות החיים שלהם. ביהמ"ש קיבל את התביעה, וקבע כי מדובר ברעש חזק בניגוד לחוק, וכי התיפוף מהווה מפגע אקוסטי קשה.

בהתאם לכך, ביהמ"ש נתן צו מניעה קבוע נגד הנתבעים, האוסר עליהם ועל באי ביתם לעשות שימוש או לנגן במערכת התופים בביתם. בנוסף, הנתבעים חויבו לשלם לתובעים הוצאות משפט של 2,053 שקלים וכן שכר טרחת עו"ד בסך של 3,000 שקלים בתוספת מע"מ.

 (תא (נצ') 264-11-08‏ ‏ אסתר מרחב נ' יעקב שיץ).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה