zap group mishpati logo

נפרדים ורוצים להמנע מבית הדין הרבני? חשבו על הסכם גירושין

לפני שאתם רצים לבתי המשפט, נכנסים לתוך קרבות משפטיים ארוכים, עצרו רגע - מה כדאי לדעת על הסכם גירושין? מי עורך אותו וכיצד מאשרים אותו בבית המשפט? לפניכם מידע חשוב בנושא

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נפרדים ורוצים להמנע מבית הדין הרבני? חשבו על הסכם גירושין

הגעתם למסקנה שאי אפשר להמשיך לחיות ביחד והחלטתם להתגרש? לפני שאתם רצים לבתי המשפט, נכנסים לתוך קרבות משפטיים ארוכים, יקרים ומתישים, עצרו רגע. אולי תוכלו לסיים את הסכסוך בדרך טובה, נעימה ומהירה יותר. הפתרון האפשרי לכך הוא: הסכם גירושין.

עוד בנושא: 

פורום גירושין - מקבץ שאלות ותשובות/ עו"ד יעקב בלס  |  

משמורת ילדים משותפת/ עו"ד הדר פרידמן-קובארי

הסכם גירושין - בהסכמה מלאה

הסכם גירושין כפוף לאישור משפטי, והוא מסדיר את העניינים הכרוכים בגירושין בין בני זוג שמעוניינים להתגרש.
חשוב לדעת, כי הסכם גירושין נעשה בהסכמה מלאה של שני בין הזוג. אין אפשרות לכפות על צד אחד עריכת הסכם שכזה. אם בן זוג אחד אינו מעוניין בהסכם, לא יהיה מנוס מלפנות לבית הדין הרבני, ולנהל הליך גירושין במסגרתו.בני הזוג יכולים לנסח הסכם גירושין בעצמם או בסיוע עורך דין, טוען רבני או מגשר. כמו כן, ההסכם יכול להיות תוצאה של הדיינות בערכאה שיפוטית.

הנושאים העיקריים המוסדרים בהסכם גירושין

בהסכם הגירושין נכללים בדרך כלל הנושאים הבאים:

* ענייני רכוש - ההסכם מסדיר איך יחולק הרכוש המשותף בין בני הזוג. החלוקה כוללת את הזכויות שבני הזוג צברו במהלך שנות חייהם המשותפות (כולל פנסיה, קרנות השתלמות וכו'). חשוב לוודא, שההסכם כולל את כל הנכסים, כדי שלא יווצר מצב שבן זוג אחד "העלים" מהאחר נכסים מסוימים, והוא ייצא כשידו על העליונה.

* מזונות ילדים - בהסכם הגירושין בני הזוג מסכימים ביניהם על גובה המזונות שישולמו לילדים מדי חודש. בדרך כלל, הסכמי הגירושין נוגעים למזונות הילדים בלבד, ולא למזונות האשה, משום שלאחר הגירושין האשה לא זכאית למזונות מבעלה. יש לדעת, כי הסכם הגירושין בין ההורים לא כובל את הילדים. הם יכולים להגיש תביעה עצמאית למזונות לביהמ"ש לאחר שהסכם בגירושין נחתם.

* משמורת והסדרי ראייה - הסכם הגירושין כולל פרטים הקשורים במשמרות הילדים - מי יהיה ההורה שיקבל חזקה על הילדים, כלומר: המטפל העיקרי בילדים, ובאיזו תדירות יפגוש ההורה השני את הילדים וכיצד. עניין זה יכול להשתנות בעתיד,  גם לאחר חתימת ההסכם ואישורו, בהתאם לנסיבות.

* חינוך הילדים - חשוב לגבש בהסכם הגירושין מהו אופי החינוך שיינתן לילדים. נושא זה עלול להיות בעייתי במידה שאחד מבני הזוג משנה לחלוטין את אורח חייו, למשל: חוזר בתשובה, וכתוצאה מכך גם אופי חינוך הילדים משתנה.

* חגים וחופשות עם הילדים - עו"ד טלי ורד קינן מוסיפה, כי חשוב להסדיר בהסכם את חלוקת החגים והחופשות בין ההורים, באופן שיוחלט מתי שוהים הילדים עם כל הורה, ורצוי לקבוע שחלוקת החגים מתהפכת בכל שנה, כדי שכל הורה יזכה להיות עם ילדיו בכל החגים.
כמו כן, רצוי להסדיר את נושא הנסיעות של הקטינים לחו"ל והחזקת וחידוש הדרכונים של הקטינים.

* מקום מגורים - לדברי עו"ד טלי ורד קינן, במקרים בהם ישנו חוסר וודאות בנושא מקום מגורי הקטינים, ניתן אף לקבוע את המרחק המקסימאלי שאליו יוכל הורה לעבור להתגורר עם הקטינים ואף להסדיר את חלוקת נטל הסעת הקטינים בין בתי ההורים. 

* מתאם הורי - ע"פ עו"ד טלי ורד קינן, במצבים בהם ההורים חוששים שעלולות להתעורר מחלוקות בהמשך הדרך בעניין הקטינים, רצוי לקבוע גורם מקצועי מוסכם (למשל פסיכולוג ילדים) שישמש עבורם "כתובת" למחלוקות שיתעוררו, ויסייע בידם לגבש הסכמות בעניינים הללו. גורם זה לרוב נקרא בהסכם הגירושין "מתאם הורי" ונהוג גם להסדיר את אופן הפניה אליו ואת חלוקת שכר טרחתו בין ההורים במקרה שבו ייעזרו בשירותיו.  

אפשרויות לגיבוש ההסכם

עו"ד טלי ורד קינן מסבירה: אם שני הצדדים מיוצגים כבר ע"י עו"ד, ניתן לערוך את הסכם הגירושין בסיועם של עורכי הדין המייצגים, שגם יוכלו לתת לצדדים את הייעוץ וההכוונה הנדרשת.
אם בני הזוג מעוניינים להגיע להסכם במשותף ישנן שתי אופציות: האחת, במידה שאין כמעט מחלוקות והדברים סוכמו בין בני הזוג, פניה משותפת לעו"ד שיערוך עבורם את ההסכם בהתאם להסכמות שגובשו ביניהן; השנייה, אם עדיין ישנן מחלוקות ונושאים שלא נפתרו ובעניינם בני הזוג מעוניינים להתייעץ על מנת להסדירם - לפנות להליך גישור, שיערך ע"י מגשר מוסמך ומקצועי בעל נסיון והכשרה בתחום דיני המשפחה, שיוכל לסייע בידי הצדדים לגבש הסכמות ואף לערוך עבורם את ההסכם. 

 ראיון וידאו עם עו"ד שרלי פז - מה צריך לדעת על הסכם גירושין?

אישור ההסכם

לאחר שהצדדים ערכו ביניהם הסכם גירושין, הם מגישים את אישורו לביהמ"ש, ביהמ"ש מוודא היטב כי בני הזוג מבינים את תוכן ההסכם, מסכימים לו, וכי אף אחד מהם לא חתם עליו מתוך לחץ או כפייה.
אם נוצר מצב שלאחר אישור ההסכם, אחד הצדדים לא מקיים אותו, אפשר לאכוף את ביצועו בהוצאה לפועל.

עו"ד טלי ורד קינן מציינת בעניין זה, כי לבית המשפט יש שיקול דעת אם לאשר את ההסכם או ללאו, והוא יכול שלא לאשר סעיפים מסוימים (למשל כאלו שהם פוגעניים, או פוגעים בתקנת הציבור). בית המשפט גם לא מאשר עניינים שקשורים לגט עצמו, ומותיר זאת לבית הדין הרבני שהוא הערכאה המוסמכת לדון בענייני סידור גט.

לאחר שהצדדים ערכו ביניהם הסכם גירושין, הם מגישים את אישורו לביהמ"ש, ביהמ"ש מוודא היטב כי בני הזוג מבינים את תוכן ההסכם, מסכימים לו, וכי אף אחד מהם לא חתם עליו מתוך לחץ או כפייה. אם נוצר מצב שלאחר אישור ההסכם, אחד הצדדים לא מקיים אותו, אפשר לאכוף את ביצועו בהוצאה לפועל

 שינויים בהסכם גירושין

חשוב לדעת, כי בהסכמת שני הצדדים, אפשר לערוך שינויים בהסכם הגירושין בתחומים מסוימים - כך למשל, אפשר להפחית או להגדיל סכום של מזונות קטינים שנקבעו בהסכם, וכן אפשר לעתור לשינוי משמורת.

כך גם בהסכמה, אפשר לערוך שינויים בהסכם שאושר בבית הדין הרבני וקיבל תוקף של פסק דין בבית הדין. יש למלא טופס בקשה ולבקש תיקון להסכם גירושין או בקשה לשינוי הסכם. בית הדין ידון בבקשה, ואם לא תהיה מניעה חוקית או הלכתית, הוא יאשר את הבקשה.

טיפ לסיום: הדרך הטובה ביותר לסיים את מערכת הנישואין היא ע"י הסכם גירושין, אשר משאיר את ההתדיינויות הארוכות והמתישות בביהמ"ש מחוץ לתמונה. חשוב, כי ההסכם יערך ע"י עו"ד מנוסה, וכי ינוסח בצורה בהירה, מפורטת ומובנת. זאת, כדי למנוע בעתיד מחלוקות לגבי פירושו.

הסכם גירושין להורדה בחינם 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה