zap group mishpati logo

המדריך להתמודדות ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט

על תהליך הגירושין שמתבצע ביחידות הסיוע, מטרתן של אלו וההבדל בין גישור ביחידות סיוע לבין גישור פרטי

מאת: נדב נישרי, מגשר
23.02.16
תאריך עדכון: 22.03.16
6 דק'
המדריך להתמודדות ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט

מהי מטרתן של יחידות הסיוע שליד בתי המשפט?

יחידות הסיוע שליד בתי המשפט הוקמו במטרה לעזור לבני זוג המתגרשים בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים, לקבל תמיכה נפשית וליווי פסיכולוגי וטיפולי, מגורמי רווחה המנוסים במצבי חירום וקיצון בהליכי גירושין.

הליכי גירושין גורמים באופן טבעי למצוקה גדולה ולקושי עצום לבני הזוג המתגרשים כמו גם לילדיהם ולבני משפחתם המורחבת. כאשר הקושי הטבעי משתלב בהליכים משפטיים קרים ויקרים בהם השפה המדוברת אינה שפה המכילה את כאבם ותסכולם של בני הזוג, מתעצמים הקושי והכאב וגוברת הסכנה להגעה למצבי קיצון.

בשנים האחרונות התרחשו מספר מקרים קשים ביותר בהם הורים פגעו פיזית בהורה האחר ובילדיהם לאחר שלא הצליחו להפריד בין כאבם, כעסם ותסכולם כלפי הגרוש או הגרושה שלהם, לבין הילדים התמימים ולהתנהלות שעברו בהליך הגירושין שלהם. יחידות הסיוע שליד בתי המשפט הוקמו כדי לנסות למנוע מקרי אלימות ואת הרצח הבא וכדי לאפשר לבני הזוג המתגרשים לשחרר קיטור תוך כדי ההליך המשפטי בצורה מבוקרת ומקצועית.

בעקבות כניסתו לתוקף של החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה, ידרשו יחידות הסיוע שליד בתי המשפט לטפל בנוסף למקרי הקיצון האלימים, גם בבני זוג השואפים להתגרש בצורה נורמטיבית. הטיפול שיספקו יחידות הסיוע שליד בתי המשפט למתגרשים החדשים, כולל הפניה לטיפול זוגי במידת הצורך, גישור לגירושין וניהול הליכי גירושין בשיתוף פעולה. 

מיהם העובדים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט?

העובדים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט הם עובדים סוציאליים אשר התמחו בטיפול בהליכי גירושין קיצוניים. העובדים הסוציאליים שביחידות הסיוע הם חוד החנית לטיפול במקרי אלימות במשפחה ולמקרים בהם קיימים ילדים בסיכון במסגרת הליכי הגירושין. חושיהם החדים של העובדים הסוציאליים ביחידות הסיוע מבטיחים מתן תשומת לב רבה לכל מילה חשודה הנאמרת ולכל מעשה יוצא דופן הנעשים במהלך הליכי גירושין, המתבצעים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט.

קרבתם של העובדים הסוציאליים שביחידות הסיוע שליד בתי המשפט, לשירותי הרווחה ולבתי המשפט, מבטיחה שבני זוג מתגרשים לא יוכלו לפגוע אחד בשני, ובמידה שיעשו כן יסתכנו ברישום, בליווי ובהשגחה צמודה בשירותי הרווחה במקום מגוריהם על כל המשתמע מכך.

למי מתאים לגשת ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט?

החוק החדש להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה קובע, כי בני זוג שמתגרשים ואשר לא השכילו להגיע להסכם באופן פרטי וללא מעורבות של שירותי הרווחה, בעצמם ולפני הגעתם לבית המשפט, ידרשו להגיע ליחידות הסיוע למינימום 4 פגישות מהו"ת (מידע, הכרות ותאום). במהלך פגישות אלו ינסו עובדות סוציאליות ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט, להביא את בני הזוג לכלל הסכמות בנושאים הקשורים לגירושיהם.

נשאלת השאלה, האם פנייה ליחידות הסיוע מתאימה לכולם? התשובה היא: לאו דווקא. פנייה ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט לצורך גירושין מתאימה בעיקרה לשני מצבים: הראשון הוא הליכי גירושין המלווים באיומים ואלימות כאשר לא ניתן לקיים דיאלוג נורמטיבי בין בני הזוג. המצב השני הוא כאשר ישנה מצוקה כלכלית, ובני הזוג מעדיפים לחסוך את עלות הגישור הפרטי (עלותו בין 10,000 ל – 15,000 ₪ בממוצע), זאת על אף הסיכון הכרוך בהכנסת גורמי רווחה ציבוריים לתוך התא המשפחתי שבמשבר.

בני זוג נורמטיביים אשר מעוניינים לסיים את הנישואין בצורה אינטימית וללא מעורבות חיצונית יכולים, כאמור, לוותר על שירותי יחידות הסיוע שליד בתי המשפט ולהתגרש בהליך גישור גירושין פרטי בתנאים שלהם.

מהו התהליך המתבצע בגירושין ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט?

זוגות המעוניינים להתגרש ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט נדרשים להגיש בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט או ישירות ליחידת הסיוע. לאחר שמוגשת הבקשה, מוזמנים בני הזוג להגיע ביחד לפגישת מהו"ת ביחידות הסיוע שלי בית המשפט. ניתן לקבוע את הפגישה באחת מיחידות הסיוע הקרובות למקום המגורים של בני הזוג. במהלך הפגישה הראשונה בה נוכחים שני בני הזוג, הם יקבלו מידע בנוגע לאפשרויות המומלצות העומדות בפניהם: טיפול זוגי, גישור גירושין ביחידות הסיוע בעזרת עובדת סוציאלית, גירושין בשיתוף פעולה וגירושין בהסכמה בהליך גישור גירושין.

במידה שבני הזוג יחליטו לפנות להליך גישור פרטי, הם יוכלו להימנע לחלוטין מהמפגש ביחידות הסיוע ולהגיש את הסכם הגירושין שיושג בגישור פרטי, ישירות לבית המשפט לצורך אישורו בידי שופט. במידה שיחליטו להמשיך בטיפול ביחידות הסיוע, הם ידרשו להשתתף לכל הפחות בארבע פגישות גישור בעזרת מגשר/ת עובד/ת סוציאלי/ת ולנסות להגיע בעזרתו/ה להסכם גירושין מוסכם ומקובל על שניהם. במהלך פגישות אלו יודרכו בני הזוג בדבר האפשרויות העומדות בפניהם בהליכי הגירושין ויוכלו להיעזר בניסיונם הרב של העובדים הסוציאליים, בהתמודדות עם מצבי קיצון ואלימות במסגרת הליכי גירושין.

מהו ההבדל בין גישור גירושין ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט לגירושין בהליך גישור פרטי?

ברמה המקצועית הבסיסית, הליכי גישור הם הליכי גישור הן ביחידות הסיוע והן בגישור הפרטי. יחד עם זאת, לא ניתן לבטל את העובדה שהליכי גישור הנעשים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט, מושפעים בהכרח מהסביבה בה הם נעשים. השפעה זו נגרמת גם כתוצאה מהסביבה הפיזית בה נמצאים חדרי הגישור ביחידות הסיוע, וגם בשל הלחץ הרגשי המוטל על בני הזוג המתגרשים הנחשפים לשיטות פעולה המותאמות למצבי קיצון בהליכי גירושין.

הבדל משמעותי נוסף המועלה על ידי רבים הוא, שביחידות הסיוע שליד בתי המשפט נהוג פעמים רבות לחשוב בצורה מקובעת ותבניתית. מאחר שבסופו של דבר זכותם של בני זוג מתגרשים לקבל כל החלטה שתהיה מקובלת על שניהם ובלבד שלא תפגע בילדיהם, יש הטוענים שיש טעם לפגם בכך שהעובדים הסוציאליים שמגשרים ביחידות הסיוע מושפעים מפסקי דין של אחרים, וממקרי קיצון בהם הם נתקלו במהלך שנותיהם בשירותי הרווחה. שיקול זה לא קיים בגישורים פרטיים, שם קל יותר למגשר להישאר אובייקטיבי ונייטרלי ולהימנע מהשפעה חיצונית על התהליך באופן שעלול לפגוע באחד הצדדים.

טענות מקובלות נוספת נגד יחידות הסיוע שליד בתי המשפט, הן טענות מגדריות הן מצד גברים והן מצד נשים. הטענה המושמעת על ידי גברים שמגיעים ליחידות הסיוע היא, שהם נתקלים ביחס מפלה הנובע מכך שהעובדים הסוציאליים המגשרים ביחידות הסיוע הינם ברוב המקרים עובדות סוציאליות, המושפעות ממעשיהם של גברים אחרים שהתנהלו בדרכים לא נורמטיביות בתיקי עבר בהם טיפלו. כתוצאה מכך עלולים גברים נורמטיביים להגיע להסכמי גירושין המוטים נגדם, ואשר אינם נותנים להם את מלוא הזכויות המגיעות להם באופן טבעי, לגדל את ילדיהם כפי שעשו קודם לגירושין. אל מול טענתם של הגברים עומדת טענת הנשים, שמגלות לעיתים כי הן מובלות לקראת הסכמי גירושין אשר עלולים למנוע מהן התפתחות בקריירה האישית שלהן, עקב כך שהן נדרשות לקחת על עצמן אחריות הורית גדולה יותר מזו שהייתה בתקופת הנישואין. זאת, על פי תפיסות עולם שאינן חופפות בהכרח לתפיסת עולמן של נשים קרייריסטיות אשר בחרו להגשים ולהגדיר את עצמן גם כנשים עובדות ומצליחות בזכות עצמן ולא רק על פי היותן אמהות במשרה מלאה.

טיפ להתנהלות נכונה ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט

חשוב לזכור כל הזמן, כי רק בני הזוג המתגרשים צריכים ויכולים להחליט כיצד יראו ההסכמות שביניהם בסופו של דבר. מומלץ לבני הזוג המתגרשים, לא לקחת כמובן מאליו עצות שכביכול מחייבות את אחד הצדדים לפעול בצורה מסוימת כנגד רצונו/ה. יש לזכור שהסכם הגירושין הוא הסכם המכיל אלמנטים ונושאים רבים (בעיקר כאשר מעורבים ילדים קטנים). מסיבה זו חשוב שבסופו של דבר שני הצדדים יהיו מרוצים מתוצאות הגישור ומהכתוב בהסכם הגירושין, ולא ירגישו שדחפו אותם לקבל החלטות שאינן מתאימות אליהם במדויק.

 * נדב נישרי, מגשר גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה