zap group mishpati logo

סנגוריה ציבורית - מהי ומה תפקידה?

הסנגוריה הציבורית מעניקה ייעוץ משפטי לזכאים בכל שלבי ההליך הפלילי: ייעוץ לחשודים במהלך החקירה במשטרה, ייצוג בהליכי מעצר ובשלבי בירור האשמה והטיעון לעונש וכן עוסקת בהגשת ערעורים ובקשות שונות

מאת: מערכת משפטי
25.07.11
תאריך עדכון: 23.06.19
6 דק'
סנגוריה ציבורית  - מהי ומה תפקידה?

הסנגוריה הציבורית היא יחידה במשרד המשפטים, שפועלת משנת 1996 מכח חוק הסנגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995. לסנגוריה הציבורית יש תפקיד חשוב ביותר בשמירה על קיום הליך הוגן במשפט פלילי.

תכלית הסנגוריה הציבורית והשירותים שהיא מעניקה

הסנגוריה הציבורית הוקמה כדי להעניק ייצוג הולם לכל  החשודים, העצורים, הנאשמים והנידונים, אשר ידם אינה משגת לשכור שירותי עו"ד והם זכאים לסיוע משפטי בהליכים פליליים.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה רצינית? היכנסו לפורום פלילי

הסנגוריה הציבורית נותנת ייעוץ משפטי בכל השלבים של ההליך הפלילי, כבר בשלב הייעוץ לחשודים במהלך החקירה המשטרתית, כולל ייצוג בהליכי המעצר וכן במסגרת בקשות למעצר עד תום ההליכים. כמו-כן, עו"ד מטעם הסנגוריה הציבורית מייצגים נאשמים בשלבי בירור האשמה והטיעון לעונש בתיקים פליליים, ואף מגישים ערעורים, בקשות רשות ערעור, עתירות, בקשות לדיון נוסף ובקשות למשפט חוזר. הסנגוריה הציבורית גם עוסקת במתן ייצוג לאסירים הניצבים בפני ועדות שחרורים ובתי המשפט וכן מייצגת חולי נפש המאושפזים בכפייה בפני ועדות פסיכיאטריות.

עבודת הסנגוריה הציבורית מתבססת על צוות עורכי דין שהם עובדים קבועים פנימיים של הסנגוריה וכן על עורכי דין חיצוניים רבים, שפועלים מהמשרדים הפרטיים שלהם ומשמשים סנגורים ציבוריים.
לצד המטרה החשובה של הסנגוריה הציבורית שהיא הענקת ייצוג מקצועי לאלו שזכאים לכך, ישנה מטרה נוספת חשובה, היא יצירת שיתוף פעולה עם גורמים משפטיים אחרים (בתי המשפט, הפרקליטות, המשטרה ועוד) כדי לשפר את איכותו של ההליך הפלילי כולו ולהבטיח את זכויות העצורים והנאשמים.

אילו עצורים יכולים לקבל ייצוג מהסנגוריה הציבורית?

1. עצורים לפני הגשת כתב אישום שנעצרו ע"י המשטרה לצרכי חקירה.

2. עצורים שהוגש בעניינם כתב אישום, והמדינה מעוניינת לעצור אותם עד תום ההליכים.

אילו זכויות מגיעות לקטינים?

לקטינים יש זכויות בהליך הפלילי, המבוססות על הזכות להליך הוגן, ועל האפשרות להגן על עצמם (כמו אצל בגירים).

חשוב לציין, כי לקטינים יש גם זכויות מיוחדות, והן: הזכות להשתתף בהחלטה המתקבלת לגביהם, הזכות לסודיות וחיסיון וכן ייצוג חינם על ידי עורך דין - כל קטין שמואשם בפלילים זכאי לייצוג חינם (מלבד תשלום אגרה) של הסניגוריה הציבורית. הסניגוריה הציבורית מייצגת בכ- 90% מההליכים הפליליים של קטינים בישראל, ויש לה מומחיות מיוחדת בייצוג קטינים.

לקטינים יש גם זכויות בחקירה משטרתית ובמעצרים. יצוין, כי מעצר של קטינים יהיה האפשרות האחרונה. כלומר: קטין יעצר, רק אם לא ניתן יהיה להשיג את מטרת המעצר מבלי לפגוע בחירותו של הקטין.

מבנה הסנגוריה הציבורית

בראש הסנגוריה הציבורית עומד הסנגור הציבורי הארצי. הסנגורי הציבורית הארצי נכון להיום (אפריל 2016) הוא ד"ר יואב ספיר.
ישנן חמש לשכות מחוזיות של הסנגוריה שפרושות בכל רחבי הארץ: בצפון, בחיפה, בת"א והמרכז, בירושלים ובדרום. בראש כל מחוז עומד סניגור ציבורי מחוזי.

סניגור ציבורי ארצי

הסניגור הציבורי הארצי אחראי על כל מחוזות הסנגוריה, והוא מנהל את המערכת כולה ואחראי על התוויית מדיניות הסנגוריה, הדרכת עורכי הדין מטעמה ופיקוח על רמתם המקצועית.
הסניגור הציבורי הארצי מקבל החלטות בתיקים רגישים או בעייתיים, מפרסם הנחיות מקצועיות ודו"חות תקופתיים, מייעץ לסניגורים הציבורים המחוזיים וכן מקיים קשרי עבודה רציפים עם גורמים חיצוניים כדוגמת בתי המשפט, הפרקליטות, הכנסת, לשכת עורכי הדין ועוד.

סניגור ציבורי מחוזי

בראש כל מחוז ממחוזות הסנגוריה הציבורית מכהן סניגור ציבורי מחוזי. הוא אחראי לניהול העבודה היומיומית של הסנגוריה במחוז שלו. הוא נושא באחריות לייצוג שניתן ע"י עורכי הדין החיצוניים והפנימיים במחוז, מפקח על מבחינה מקצועית על עבודת עורכי הדין, מחלק את עבודתם של הסניגורים הציבוריים, ומאשר תשלומי שכר טרחה לסניגורים, הוצאות עדים מומחים, הגנה וכד'.

כאמור, בסנגוריה עובדים עורכי דין "פנימיים", אך רוב הסניגורים הציבוריים הם "חיצוניים". הסניגורים הציבוריים ה"חיצוניים" נבחרים ע"י הסניגורים הציבוריים המחוזיים מתוך רשימה של סניגורים ציבוריים.
הסנגורים הציבוריים החיצוניים מתמנים לייצג בתיקים פליליים ובערעורים כמו גם בהליכי מעצר, והם מהווים חלק אינטגרלי מהסנגוריה. אמנם הסנגורים הציבוריים ה"חיצוניים" פועלים מהמשרדים הפרטיים שלהם, אך הם נמצאים בקשר רציף עם עורכי הדין מהצוות הפנימי ומקבלים עדכונים שוטפים בנוגע לנהלי העבודה. הסנגורים החיצוניים אף משתתפים בהשתלמויות שנערכות ע"י הסנגוריה הציבורית.

יצויין, כי מחלקת המעצרים בסנגוריה הציבורית פעילה 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף באתר משרד המשפטים

פסיקה רלוונטית - ייצוג ע"י הסנגוריה 
ת"פ 28628-12-11 שלום לנוער נצרת (מדינת ישראל נ' פלוני ) - ייצוג על ידי עו"ד נג'מה הייב:כנגד נאשם קטין הוגש כתב אישום בשל עבירת אלימות בעקבות השתתפות בתגרה בבית הספר.
בית המשפט קבל את טענת הסניגורית להגנה עצמית, תוך שהוא אינו מאמין לעדי התביעה, ומותח ביקורת על מחדלי חקירה קשים בתיק. בעקבות זאת, הקטין זוכה מאשמה.

ת"פ (מחוזי ירושלים) 37260-08-11 מדינת ישראל נ' פלנקר ואח' - ייצוג על ידי עו"ד אנה בריל מהסנגוריה הציבורית - זיכוי נאשם מעבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הצתת צמיגים על כביש ירושלים-תל אביב בימי המחאה החברתית בשנת 2011.
בית המשפט קבע, כי אין בשתיקת הנאשמים בחקירה ובהימנעותם מלהעיד כדי להוות ראיות מסוג סיוע וכי נפלו מספר פגמים בחקירה, ובכלל זה חקירה בשעות הלילה שלא לצורך ובניגוד לנוהל המשטרתי בנושא ואי עריכת מסדר זיהוי.


יצירת קשר:

לבירור פרטים ולהתייעצות ראשונית התקשר למחלקת בדיקת זכאות במחוז המתאים:

מחוז תל אביב

הנרייטה סולד 4, תל-אביב 6133201 

טל: 03-6932600/60

מחוז מרכז    

הנרייטה סולד 4, תל-אביב 6133201 

טל: 03-6932666

מחוז ירושלים    

בן יהודה 34, מגדל העיר קומה 12, ירושלים 91016 

טל:02-5696180/1

מחוז דרום  

רח' שז"ר 33, בית נועם קומה 8, ת.ד. 580 באר שבע 84104  

טל:08-6404517

מחוז חיפה          

שד' פל-ים 15א (קריית הממשלה), חיפה 3100801

טל:04-8633700/1/2

מחוז הצפון         

רח' המלאכה 1, נצרת עילית 1710602 

טל:04-6029111/105

הסניגוריה הארצית   

רח' הנרייטה סאלד 4, תל-אביב 6133201  

טל:03-6932608

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים