zap group mishpati logo

החלטתם להתגרש ואז הגיעה הקורונה: מה עושים?

גם אם כבר החלטתם להתגרש וגם אם אתם עדיין מתלבטים אם לקום ולעזוב את הבית, קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור בצעדים הנכונים בכלל ובימי הקורונה בפרט

מאת: עו"ד אריה לרנראריה לרנר-משרד עורכי דין
12.05.20
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
החלטתם להתגרש ואז הגיעה הקורונה: מה עושים?

הליך גירושין יכול להיות תהליך די מאתגר בימים רגילים ובוודאי בימי קורונה. חזרה לשגרה המוכרת יכולה לארוך כמה חודשים טובים, אז מה עושים עד אז? מה נכון לעשות ומה ממש לא מומלץ? לכל צעד או החלטה שתקבלו בתקופה זו יש השפעה מכרעת על העתיד האישי, הכלכלי והמשפחתי שלכם.

אם כבר החלטתם וגם אם אתם עדיין מתלבטים, קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם להתנהל נכון גם בזמן קורונה: 

כל עוד בן או בת הזוג לא מודעים להחלטתכם להתגרש, יש לכם זמן להיערך להליך, לאסוף מידע, לקבל ייעוץ משפטי ולגבש אסטרטגיה. כך תגיעו למשא ומתן מוכנים ומגובשים יותר

1. קיבלתם החלטה? אל תשתפו

ההחלטה להתגרש היא אחת ההחלטות הקשות ביותר שתקבלו, במיוחד אם יש לכם ילדים. ברוב המקרים ההחלטה באה אחרי תקופה ארוכה של התלבטויות, התחבטויות, תסכול וגם כעס. ימי ההסגר זימנו לכם סיר לחץ משפחתי ושעות רבות של בילוי משותף שרק הוסיפו למתח הגבוה, ולמרות זאת, גם אם אתם מרגישים שאתם חייבים להוציא זה - זה לא הזמן להצהיר הצהרות.

כל עוד בן או בת הזוג לא מודעים להחלטתכם, יש לכם זמן להיערך להליך, לאסוף מידע, לקבל ייעוץ משפטי ולגבש אסטרטגיה. כך תגיעו למשא ומתן מוכנים ומגובשים יותר.

מה שנכון בימים רגילים, נכון עוד יותר בימי קורונה - אל תשתמשו בילדים כקלף מיקוח. חלק מההחלטות שאתם צריכים לקבל במקביל להחלטה להתגרש נוגע לרצונות שלכם בעניין הילדים

2. השאירו את הילדים מחוץ לסיפור

משבר הקורונה וההסגר אולי עזרו לכם לגבש החלטה, אבל הילדים שלכם עברו תהליך שונה לגמרי. משבר הקורונה הוא תקופה של אי ודאות עבור הילדים, שנמצאים מחוץ למסגרות המוכרות להם ופעמים רבות גם חשים את המתח הקיים בבית גם מבלי להבין מה בדיוק קורה.

לכן, מה שנכון בימים רגילים, נכון עוד יותר בימי קורונה - אל תשתמשו בילדים כקלף מיקוח. חלק מההחלטות שאתם צריכים לקבל במקביל להחלטה להתגרש נוגע לרצונות שלכם בעניין הילדים - האם אתם רוצים משמורת מלאה או חלקית? מה גובה המזונות שהילדים באמת צריכים?

אבות רבים  דורשים משמורת מלאה כדי להפחית מזונות או להפעיל לחץ על האם, ואמהות רבות משתמשות בסיכוי הגבוה שלהן לזכות במשמורת כדי להפעיל לחץ במאבק על רכוש. הימנעו מניהול המאבק על חשבון טובתם של הילדים, כי המחיר שהילדים וגם אתם תשלמו עלול להיות כבד. 

המשבר הכלכלי שזימנה מגיפת הקורונה הוא עוד גורם שכדאי להביא בחשבון לפני שממהרים לעזוב את הבית ולחפש דירה. ייעוץ משפטי יוכל לסייע לכם לקבל החלטה גם בסוגיה זו

3. אל תצאו מהבית, ולא רק בגלל הקורונה

הדבר השני שאתם ממש רוצים לעשות הוא לעזוב את הבית. לצאת מהלחץ, לקחת צעד אחורה בלי לפגוש את בן או בת הזוג כל בוקר בחדר האמבטיה, אבל לפני שאתם מתחילים בחיפוש דירה בעיצומו של משבר הקורונה, קחו נשימה עמוקה.

בהליכי גירושין רבים, בית המגורים הופך לסלע המחלוקת המרכזי. ברוב המקרים בן הזוג הוא זה שיוצא את הבית אבל צעד כזה יכול לפגוע בו בהמשך התהליך. אם זו לא סיבה מספיקה, המשבר הכלכלי שזימנה לנו הקורונה הוא עוד גורם שכדאי להביא בחשבון לפני שממהרים לחפש דירה. ייעוץ משפטי יוכל לסייע לכם לקבל החלטה גם בסוגיה זו.

עד היום בית המשפט לא הורה על הפחתת מזונות בגלל משבר הקורונה ולא ברור כיצד אם המשבר הכלכלי ישפיע על המדיניות במקרה של גירושין

4. מזונות בימי קורונה

המשבר הכלכלי שבא בעקבות מגיפת הקורונה הוא עובדה שלא ניתן להתעלם ממנה, לכן חשוב שתביאו זאת בחשבון אך דעו שגובה המזונות שתשלמו נגזר מצורכי הילדים ולא ממצבם הכלכלי של ההורים.  

ברוב המכריע של המקרים, חובת תשלום המזונות חלה על האב. אבות רבים חושבים בטעות שגובה דמי המזונות מושפע מגובה ההכנסות של ההורים, אך זה לא נכון. הצרכים לפיהם נקבע גובה המזונות הם צורכי הילדים, וגובה השכר של האב לא משנה את צורכי הילדים.

החלטתם להתגרש ואז הגיעה הקורונה: מה עושים?

גם אם הכנסותיכם נפגעו בגלל המשבר הכלכלי ולא מספיקות לתשלום מזונות, תידרשו למצוא עבודה נוספת. במצב הכלכלי הקיים זה בהחלט אתגר קשה במיוחד, ועד היום בית המשפט לא הורה על הפחתת מזונות. גם בימים אלה לא ברור כיצד אם בכלל המשבר הכלכלי ישפיע על המדיניות במקרה של גירושין. האפשרות שלכם להתמודד עם מצב כזה היא לנהל משא ומתן ולהגיע לפשרה עם הצד השני מחוץ לכותלי בית המשפט. 

עורך הדין יסביר לכם איך כדאי להתנהל כך שלא תאבדו את הזכויות שלכם בהליך הגירושין ויעזור לכם לגבש אסטרטגיה נכונה לכם

5. אל תעשו את זה לבד

גם אם אתם בטוחים שיחסכם עם בני הזוג הם כאלה שיאפשרו לכם להגיע להסכמות ופשרות ללא בעיה, במקרה של גירושין, ייעוץ משפטי מוקדם ככל הניתן הוא חובה. אף פעם לא מוקדם מדי לפנות לעורך דין מומחה לגירושין. עורך הדין יסביר לכם איך כדאי להתנהל כך שלא תאבדו את הזכויות שלכם ויעזור לכם לגבש אסטרטגיה נכונה לכם.

לסיכום, התייעצות עם עורך דין בכל הקשור לגירושין לא אומרת שאתם "פותחים במלחמה". להפך, פעמים רבות התנהלות נכונה תסייע לכם להימנע מלהיגרר למלחמות מיותרות. 

* עו"ד אריה לרנר הוא עורך דין לענייני משפחה ודיני פשיטת רגל

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה